Изобилие в регионалната преса през 2020 г.

https://www.24chasa.bg/novini/article/7706718 www.24chasa.bg
Все повече регионални вестници се предлагат по сергиите. СНИМКА: Архив

Отново е модерно да се четат вестници

Ако вестника го няма и онлайн, значи не съществува. Тази перифраза на знаменитото изречение, че ако те няма в медиите, не съществуваш, от години е максима и за печатните издания в България, не само по света.

И това е така не само защото качествените вестници се превърнаха в своеобразни информационни онлайн агенции, но и заради допълнителните формати и жанрове, които хартията няма как да предложи - видеосъдържание, разнообразие на рекламните форми, информация и снимки на мига - нещо, което сравнително доскоро беше немислимо за вестникарската индустрия. Все пак вестникът се печата и излиза чак утре.

И въпреки технологичните нововъведения и мрачните прогнози как вестникът умира и ще живее само електронният му двойник, пресата в България през 2020 г. предлага неочаквано изобилие. Този път - за разлика от началото на демокрацията, когато националните вестници никнеха като гъби, сега разцвет преживяват регионалните издания. Това се вижда от предложенията на абонаментния каталог за 2020 г. на “Доби прес” - най-голямата компания у нас за абонамент и доставка на периодични издания.

В него са включени

83 вестника,

които се

издават извън

София и са

профилирани

по региони

И те в никакъв случай не са само в големите градове. Напротив, има във всички областни, както и в градове като Казанлък, Троян, Свищов, Самоков, Балчик, Перник, Гоце Делчев. На повечето места дори не са по един.

Велико Търново например е първенец по издаването на местна преса за 2018 г. по данни на Националния статистически институт (НСИ). Тогава в областта са издадени 8 регионални вестника с годишен тираж 1 996 000. В сравнение с 2017 г. броят на издадените регионални вестници се увеличава с два, а годишният тираж бележи слаб ръст от 4%.

Относителният дял за областта от общия годишен тираж на издадените регионални вестници за страната е 12,2%. По размер на годишния тираж на издадените регионални вестници област Велико Търново се нарежда на 1-о място в страната.

Местната преса във Варна също се увеличава през 2018 г. В сравнение с 2017 г. вестниците в морската столица нарастват с един, а тиражът им - с 210 000, или 37,7%. През миналата година там се печатат 7 регионални вестника с годишен тираж 766 000. Относителният дял на издаваните вестници в областта спрямо регионалните вестници общо за страната е 5,5%, а годишният тираж - 4,7% от тиража на всички регионални вестници.

Тенденцията за ръст на местните вестници очевидно се запазва и през 2020 г., показва абонаментната кампания. Трендът е за вестниците тип всекидневник - с всякаква информация по различни теми, а не профилирани. В. “Железничар” или в. “Квантов преход”, както и останалите десетки тематични издания не влизат в бройката.

Защо нараства

интересът към

регионалната

преса?

1. Показва ръст на местната икономика, която вече не е единствено търговия и заведения, които търсят сервитьорки. Има реален бизнес, който осигурява не само заплати в съответния регион, но и реклама за местните издания. Медиите в световен, а и в български мащаб засега не са открили по-почтен начин от рекламата в тях, за да се издържат. Същевременно регионалният бизнес има нужда от регионалния вестник, за да бъде представян и популяризиран.

2. Оживената икономическа среда разбираемо подхранва обществения и културния живот. Така образованието, културата, спортът на местно ниво също започват да виждат своето отражение в местния вестник.

3. Вестникът на практика организира социалния живот в една общност, която чрез него задоволява своята нужда да научава новините за себе си, да подрежда по значимост събитията, които се случват в нея, и да ги анализира.

Има и още една причина, която изобщо не е маловажна - отново е модерно да се четат вестници, показва емпирично изследване на “24 часа” сред младите хора у нас.

Оставяме настрана какво и колко може да се научи от вестника, как писаното слово остава завинаги и че може да се връщаш към него многократно, за да размишляваш или да задаваш въпроси. Но самите младежи вече възприемат четенето на вестник като белег за интелигентност и също се наслаждават на традиционното усещане да разлистваш сутрин вестникарските страници.

Дори наскоро момиче пусна честитка в “24 часа” за рождения ден на своя любим, който е военен. Той нямало да може да я види на деня, тъй като бил на мисия в Афганистан, но пък тя щяла да му прати снимка от страницата и да запази вестника, за да го зарадва.

Проф. Веселина Вълканова*:

Тиражите ще бележат

известен ръст

За малка по територия страна като България броят както на всекидневните, така и на седмичните издания е голям. Навсякъде по света регионалната и локалната преса имат значително присъствие, близостта до проблемите на хората и фокусът към значими регионални и местни тематики водят до значителен интерес към този тип преса. Разбира се, регионални и местни притурки, тематични страници и секции на надрегионалната преса, както и у нас, са публикационни стратегии, с които да се увеличава аудиторията и да се печелят читатели.

Един поглед към пазара на продължаващите издания и към статистиката сочи голям брой заглавия на вестници с ниски еднократни тиражи - през последната година вестникарските издания са повече от 200, а годишният тираж е под 2 млн. екземпляра. Все пак, тъй като всяка година следя динамиката на издадените вестници, трябва да отбележа, че е налице непрекъснат спад - например през 2013 г. броят им е бил 307, следователно

повече от

60 заглавия

(в сравнение

с 2018 г.)

са отишли

в историята

Спадът всяка година е видим и макар да е слаб, с по няколко заглавия или с няколко десетки, той е неизменен и вече е тенденция. Същото се забелязва и при броя излизания, и при годишните тиражи. Съответно са намалели еднократните тиражи, както и броят на вестниците на човек от населението - това количество за миналата година е 30, а преди 5 години е било 44. Може би изключение от общата тенденция прави 2017 година, която е по-“слаба” в сравнение с 2018 г. по отношение на годишния и еднократния тираж, както и по отношение на броя на изданията на лице от населението.

А ако се върнем още по-назад в историята, ще забележим почти двоен спад днес в броя на вестниците и в годишните тиражи - напр. съпоставимо със средата на миналото десетилетие.

Географското разпределение на пресата в страната е общо взето равномерно, като, разбира се, голяма концентрация - в пъти, в сравнение например със северните или южни области,

се пада на

Югозападния

район

Само столичните заглавия са 109, което представлява значителен дял от цялата национална преса. Не е учудващо, че близо половината от издаваните вестници излизат в София.

Мисля, че тенденцията заглавията да намаляват ще се установи трайно, подобно на процесите, които протичат в книгоиздаването, като тиражите ще бележат известен ръст. При книгите средните тиражи бележат близо двоен ръст в сравнение с предходната година, заглавията обаче са намалели, макар и незначително.

* Проф. Вълканова е декан на Факултета по журналистика и масови комуникации към Софийския университет “Св. Климент Охридски”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Ново бебе за бившата национална състезателка по художествена гимнастика Силвия Митева. Тя роди второто си момиченце на съпруга си Илия Янев. Силвия Митева спази традицията да даде специално име на своята рожба. Красавицата, която се роди с прекрасни мерки – 2,900 кг и 47 сантиметра - се казва Илея в чест на своя татко Илия

Българският футболист Андрей Гълъбинов се отдаде на пълен релакс в минерален басейн. Той посети термален извор в Алпите, а планинските върхове край него са силно заснежени. Нападателят наскоро се раздели с италианската си приятелка Наташа Чинели. Очевидно бившият национал не страда особено от този факт

Завидно тяло за своята 70-годишна възраст показа бившият мениджър на "Арсенал" Арсен Венгер. Той се появи по бански на плажа в катарския град Доха. Докато името му беше спрягано за треньорския пост в "Байерн" (Мюнхен), французинът се е отдал на живот в един от най-скъпите курорти в света. На плажа в Катар Венгер не остана незабелязан