Министър Желязков и автошколи договарят нови правила за шофьорските курсовете
Селфи на кандидат-шофьора с инструктора в колата ще е сред доказателствата, че часът за кормуване е действителен. Това предвижда електронен контрол на часовете на кандидат-шофьорите, разработван от Министерството на транспорта.
За предстоящите промени пред “24 часа” разказа Красимир Георгиев, управител на Асоциацията за квалификация на автомобилистите, след среща на автоинструктори от цялата страна с министъра на транспорта Росен Желязков. В дискусията за новите правилата на обучение и провеждане на шофьорските курсове участваха още председателят на Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” Малина Крумова, зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, изпълнителният директор на ИА “Автомобилна администрация” Бойко Рановски, шефът на УС на Българската асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров и др.
В телефоните на курсиста и инструктора ще бъде качено приложение, което да управлява процеса. Електронната система ще локализира автомобила и ще дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира къде е колата, отчита колко километра са изминати, при каква скорост и какъв маршрут и кое упражнение е изработено. Накрая ще се прави финално селфи.
В момента електронната система се тества в 10 фирми в 7 областни центъра, а от понеделник обхватът ще се разшири, обясни Георгиев. Автоинструкторите били съгласни с въвеждането ѝ. Ще бъдат премахнати учебните картони, тъй като всички данни ще са в системата и няма да е нужно да те спират на пътя, обясни експертът.
Преди дни се стигна до напрежение в бранша след слухове, че държавата ще купува специални автомобили, на които да се провеждат изпитите, а инструкторът няма да присъства на тях.
Това е фалшива новина, опровергал вчера министърът: “Чух някъде, че държавата била избрала марката, модела и вносител – глупости на търкалета! Няма такова нещо”.
“Разбрахме се, че ще работим заедно, отворени са за предложения от наша страна”, каза Красимир Георгиев. Според него се съгласили, че в условията на интензивно движение, на лоша настилка и недостатъчен контрол е нужно да се увеличат сегашните 31 часа кормуване. Още повече че работната група в министерството на образованието единодушно приела те да станат 42 часа. Увеличението вероятно ще влезе в сила с електронната система за контрол, за да се избегне вероятността инструктори да вземат пари, а да не ги изпълняват. В момента в различните школи цената за час зад волана е 18-25 лв.
Министърът е заявил, че единствената цел на евентуалните промени е създаването на контролирана среда, която да премахне възможността за субективна оценка от страна на изпитващите, а оттам и на корупционни практики. По думите му корупцията в тази сфера е 3 млн. лв. на година, а проявленията ѝ са в три форми. Първата е самият кандидат да дава подкуп за вземане на изпит. Втората е рекет от изпитващия към кандидата и третата е корупция за подсигуряване, като инициатори са автоинструкторите.
Какви ще бъдат промените на самия изпит?
“Ще се монтират нови системи, като се започва отново с видеонаблюдение на всичко, както и датчици, които ще дублират отчитането на грешките, които допуска кандидатът. Така ще има възможност да се сравни това, което е отбелязал в таблета като грешки изпитващият, с това, което е отчела системата”, обясни Георгиев.
От автоучилищата са предложили инструкторите също да попълват на таблет грешките на своя курсист, а след това да се сравняват с тези, които е отчел изпитващият. При разлики системата за видеонаблюдание да бъде арбитър.
Министърът е развил и идеята практическите изпити да излязат от държавата, както е в Германия. Такава теза “24 часа” разви преди десетина години, но тогава тя не намери подкрепа.