Дори специалистите не са единодушни към коя група психични разстройства спада хазартната зависимост.
Това се вижда в различните класификатори на болестите. Според този, който ползваме в Европа - Международният класификатор на болестите, десета ревизия (МКБ 10), хазартната зависимост е включена към разстройствата на навиците и влеченията и се нарича „патологично влечение към хазарт“.
В американския класификатор DSM-V пък, хазартът е в едно с пристрастеността към наркотични вещества. И от двете обаче става ясно, че явлението е болест, а не прищявка или липса на воля. Също както депресията е болест и справянето с нея не е въпрос на „слабохарактерност“, така и зависимостите, респективно хазартната, са болест, а не избор, казва психологът Антония Янакиева.
Хазартната зависимост е поведенческа зависимост, в която желанието, обсесията, компулсията (натрапливост) се удовлетворява чрез действия и постъпки, „вдигащи“ духа на зависимия. Еуфорията, тръпката, страстта, крейвинга не се набавят от вещество, както при зависимите от психоактивни вещества, а от дейността. Независимо дали човек ще играе в казино, на бинго, ще залага на спортни състезания, в игри на лотария, тото или игри с sms-и, биохимично ефектите са идентични – повлияват настроенията, чувствата и възприятията на човека.
Пристрастяванията освен към вещества и действия се различават по това дали предизвикват физическа и/или психологическа зависимост. И двете са страшни. При хазартната зависимост пораженията за психичното, физическото здраве, социалното финкциониране са изключително тежки и могат да имат същите последствия като на една зависимост, което се лекува с детоксификация. И макар физическото тяло да не страда в буквалния смисъл, хазартната зависимост също убива, защото в последната си фаза тя води до суицидни опити, което респективно я прави смъртоносна.
Много хора са на границата на различни видове пристрастяване, но обществото е постигнало толеранс относно някои зависимостите като алкохол, кафе (кофеинът също е психоактивно вещество), цигари, интернет мания. Здравето е норма, а болестта извън нормата, но когато пушат двама от пет, например, и вечер две ракии са традиция, а не битов алкохолизъм, нормата се измества.
Друг подобен пример е омниоманията - страстта към ненужни покупки, която също е класифицирана като психично разстройство. Шопингманията е модерна болест, която се родее с лудоманията. Тя възкресява илюзията, че можем да изиграем смъртта - човек всякак се обгражда от неща, вещи, за да се спаси от нищото. Това е буквално темата на миналия век. Ще бъде основна тема и на този, защото рекламният свят е като виртуалния. Той е собствена реалност, която продуцира желания, създава стремежи и най-важното поставя неудовлетворими условия за щастие, просто защото човек не може да има всичко. Рекламата е изкуството на илюзията, че можеш да си щастлив само с „имам“.
"Проектът се изпълнява с финансовата подкрепа на Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10 от Закона за хазарта за 2019 г. по договор № 25-00-2/30.04.2019"