За Северната тангента ще има толтакси, но за Южната дъга - не

https://www.24chasa.bg/novini/article/7853118 www.24chasa.bg

От близо 10 хиляди километра републикански пътища в началото на обсъжданията в последния вариант за обхвата на националната толсистема са останали едва 6050 километра. Толтакси няма да се събират за нито един километър от третокласните пътища, а само за магистралите и пътищата първи и втори клас. Това стана ясно след поредното заседание на обществено-държавната работна група за въвеждането на толсистемата.

„Камионите над 3,5 тона ще плащат за преминаване по всички магистрални отсечки у нас, по 2322 км първокласни пътища и по 2932 км шосета втори клас“, обясни след заседанието членът на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов. Следващата седмица ще бъде публикуван окончателният проект за новите тотакси, като той ще е близък до стойностите, с които в момента се тества системата. Например преминаването на разстоянието между София и Бургас за най-големите камиони ще струва около 70 лв.

Заедно с тарифата за толтаксите ще се направи и пълна промяна на тарифите за пътните такси, като винетките няма да се пипат, каза Асенов.

Предстоят обаче преговори с общините за това дали да се събират толтакси за пътища, които свързват близки селища около големи населени места.

От обхвата на пътищата с толтакси е отпаднала например Южната дъга на софийското околовръстно с мотива, че тя се стопанисва от общината. Със същия мотив обаче е отпаднала и Източната дъга, която е част от републиканската пътна мрежа и прави връзката между магистралите „Тракия“ и „Хемус“.

За Северната тангента обаче ще се събират толтакси и наскоро Националното толуправление е поставило там кантар за мерене на теглото на превозните средства в движение, както и преброителен пункт, за да се види кое преобладава – транзитният трафик или локалният.

„Ще се водят още преговори с общините, защото някои предпочитат да нямат ангажименти с такива пътища, но други може да приемат да ги поддържат и да държат да си останат общински“, каза Асенов. Той допусна дори вбъдеще за някои такива пътища да се приеме смесен модел на стопанисване - едновременно от АПИ и от общината. 

За Северната дъга например от години има спорове дали трябва да се плащат винетки или не, след като населението на близките Ихтиман, Божурище, Негован, Бухово, както и някои квартали на София ползват по принуда тангентата, защото иначе трябва да обикалят десетки километри.

По същия начин Източната дъга на околовръстното разсича на две Казичене и жителите на източната му част могат да се придвижат до западната само като преминат през съоръжението.

Преди няколко дни приходите от винетки са достигнали и вече надминават 358 млн. лв., колкото беше приходът от тях за цялата 2018 г., съобщи проф. Асенов.