За Северната тангента ще има толтакси, но за Южната дъга - не
07.11.2019 13:22; Христо НиколовОт близо 10 хиляди километра републикански пътища в началото на обсъжданията в последния вариант за обхвата на националната толсистема са останали едва 6050 километра. Толтакси няма да се събират за нито един километър от третокласните пътища, а само за магистралите и пътищата първи и втори клас. Това стана ясно след поредното заседание на обществено-държавната работна група за въвеждането на толсистемата.
„Камионите над 3,5 тона ще плащат за преминаване по всички магистрални отсечки у нас, по 2322 км първокласни пътища и по 2932 км шосета втори клас“, обясни след заседанието членът на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов. Следващата седмица ще бъде публикуван окончателният проект за новите тотакси, като той ще е близък до стойностите, с които в момента се тества системата. Например преминаването на разстоянието между София и Бургас за най-големите камиони ще струва около 70 лв.
Заедно с тарифата за толтаксите ще се направи и пълна промяна на тарифите за пътните такси, като винетките няма да се пипат, каза Асенов.
Предстоят обаче преговори с общините за това дали да се събират толтакси за пътища, които свързват близки селища около големи населени места.
От обхвата на пътищата с толтакси е отпаднала например Южната дъга на софийското околовръстно с мотива, че тя се стопанисва от общината. Със същия мотив обаче е отпаднала и Източната дъга, която е част от републиканската пътна мрежа и прави връзката между магистралите „Тракия“ и „Хемус“.
За Северната тангента обаче ще се събират толтакси и наскоро Националното толуправление е поставило там кантар за мерене на теглото на превозните средства в движение, както и преброителен пункт, за да се види кое преобладава – транзитният трафик или локалният.
„Ще се водят още преговори с общините, защото някои предпочитат да нямат ангажименти с такива пътища, но други може да приемат да ги поддържат и да държат да си останат общински“, каза Асенов. Той допусна дори вбъдеще за някои такива пътища да се приеме смесен модел на стопанисване - едновременно от АПИ и от общината.
За Северната дъга например от години има спорове дали трябва да се плащат винетки или не, след като населението на близките Ихтиман, Божурище, Негован, Бухово, както и някои квартали на София ползват по принуда тангентата, защото иначе трябва да обикалят десетки километри.
По същия начин Източната дъга на околовръстното разсича на две Казичене и жителите на източната му част могат да се придвижат до западната само като преминат през съоръжението.
Преди няколко дни приходите от винетки са достигнали и вече надминават 358 млн. лв., колкото беше приходът от тях за цялата 2018 г., съобщи проф. Асенов.
-
ТЕСТ: Как външният ви вид влияе на самочувствието ви
-
Байдън и Путин постигнаха съгласие за удължаване на срока на Нов СТАРТ
-
827 новозаразени с COVID-19 у нас - 5,3 % от тестваните, 868 са излекувани
-
Куп съдебни дела година след смъртта на Кобе Брайънт и дъщеря му
-
Г-7 зове Русия да освободи арестуваните при протестите в подкрепа на Навални
-
Камионите - само с вериги през Прохода на Републиката
-
Илия Дафов сменя Миляна Велева като директор на новините в Нова
-
Кои са 8-те участници в "Като две капки вода" (Снимки)
-
Хубавата Виолета Сечкова отново в джаза
-
Бивш шеф на RTL поема "Нова Броудкастинг груп"
-
Ивайло Данаилов: БТА е съвременният пиар на България
-
Кирил Вълчев: БТА винаги ще е достоверна, защото закъснялата истина е по-добра от бързата лъжа
-
Прогнози 2021: Новият тренд – глобални компании обръщат поглед към Източна Европа
-
Любомир Аламанов, Николай Неделчев и Максим Бехар ще следят за етиката на пиарите
-
Прогнози 2021: Отпадат агенции не защото не стават, а заради проектите си с хора
-
Прогнози 2021: Рекламите не са спрели, защото индустрията има уроците от първата вълна
-
Прогнози 2021: Само рекламите в дигиталните медии ще отчетат може би повишение от 4%
-
Прогнози 2021: Сигналът, че облаците се разпръсват, ще дойде от банковия сектор