Два пъти по-високи от човека маймуни са живели на Земята преди 2 милиона години

https://www.24chasa.bg/novini/article/7879097 www.24chasa.bg

Фосилизирани зъби от гигантска маймуна, чийто ръст е бил 2 пъти по-висок от този на възрастен човек, са открити в южната част на Чили, пише в. "Мирър".

Изчезналият вид маймуни, кръстен Gigantopithecus blacki, се е срещал преди около 2 милиона години. Смята се, че е бил близък до днешните орангутани.

Специалистите съобщават, че извлеченият от кътник генетичен материал представлява най-древните известни на науката скелетни протеини, които са били секвенирани досега. Те разкриват възможността да се разшири еволюционната връзка между съвременните хора и изчезнали преди най-малко 2 милиона години видове.

Най-древните човешки фосили със съхранена ДНК датират отпреди 400 000 години, а това оставя празнина в историята на еволюцията. "Погледнато от еволюционна гледна точка, различните от човека примати са относително близки до нас - заяви ръководителят на изследването Фридо Велкер от университета в Копенхаген. - Това означава, че е възможно да получим информация за еволюционната линия, довела до появата на човека."

Учените са използвали масспектрометрия, за да секвенират протеини на зъбния емайл от G. blacki. Процесът включва разлагане на протеини до превръщането им в пептиди и анализиране на масата им, за да се установи химичният им състав. Технологията наскоро бе използвана, за да се извлече генетична информация от зъб от носорог, живял преди 1,7 милиона години. Методът бе окачествен като революционен от учените, защото позволява да се получи генетична информация от фосили, открити в райони със субтропичен климат, а по-рано бе невъзможно получаването й чрез ДНК тестове. "Доскоро можеше да се извлече единствено генетична информация от фосили на 10 000 години, открити при разкопки в райони с топъл, влажен климат", отбеляза Велкер.

Фосили от G. blacki, включващи долни челюсти и зъби, първо са били открити през 1935 г. в пещера в Южен Китай, но поради липса на черепни кости учените не са успели да направят възстановка на физическите характеристики на древното животно.

Сега секвенирането на протеини е дало възможност на специалистите да си създадат представа за външния вид на представителите на вида G. blacki, който е изчезнал от лицето на планетата преди около 300 000 години. Смята се, че гигантският примат е достигал височина около 3 метра и е тежал около 600 кг.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

Мотивът на Викторио Александров да убие половинката си Дарина Министерска и бебето им Никол се крие в чатове във фейсбук. Това твърди подсъдимият за двойното убийство, стана ясно от искане на защитата му. Вчера в Софийския градски съд започна процесът срещу бившия сотаджия за разстрела на приятелката му и едногодишната им дъщеричка

Български бизнесмен финансира австрийски евродепутат да си купи втори мандат и се жали пред медии, че не си получава парите обратно. Скандалът гръмна в Австрия, след като местният „Дер Щандарт“ публикува твърденията на сънародника ни, че евродепутатката Барбара Капел му дължи 55 бона. Името на българина не се разкрива

Въздухът в София е реално опасен за човешкото здраве. Тази позиция публикува Европейската агенция по околна среда към Европейската комисия. Според нея въздухът в София е с най-високо замърсяване и е реално опасен за човешкото здраве. По данни на агенцията пикът на смога е бил в неделя срещу понеделник, но и в момента има опасни частици във въздуха.