Наши възпитаници свирят и пеят по най-елитните сцени в света
- Проф. Цанев, вие от въвеждането на рейтинговата система на висшите училища сте първи в професионалното направление "Музикално и танцово изкуство", как се постига това високо качество?
- Високото качество се постига с висококачествена работа и с много грижи по всички сектори, които обхваща нашето музикално образование. От една страна, това е огромна грижа за чисто творческия и артистичен аспект на самото образование, за да предепоставим след това една успешна реализация. От друга страна са всички необходими неща, които трябва да извършваме във връзка с идентифициране и доказване на качеството в неговия институционален смисъл. Преминахме през 3 акредитации. Трябваше да се подготвим изключително прецизно и в дълбочина.
По отношение на Рейтинговата система вече поредна година сме на първо място по много от показателите - и по резултатите от програмната акредитация, и по специалностите, в които обучаваме бакалаври и магистри, и по международна мобилност, и по отношение на библиотечния фонд, както и като ползваемост на този фонд. Първи сме също и като брой чуждестранни студенти, и като регионална реализация, да не изреждам всичко. Образователното въздействие на НМА е действително решаващо за националния ни музикален живот. Спокойно мога да кажа, че няма музикална творческа или образователна институция в България, която да не е обезпечена кадрово почти изцяло от Националната музикална академия. Това е самата истина.
Друга причина за първото ни място е тази, че Национална музикална академия е единственото висше училище за музика в България, което осигурява толкова голям брой специалности. При нас те са над 60 в основното ни направление "Музикално и танцово изкуство". Този голям обхват предоставя на нашите възпитаници огромен избор и пълен спектър от специалности във всички образователни жанрове - в класическия инструментариум и вокално майсторство, в музикалнотеоретичното знание и изследователство, в поп и джаз изкуството, а напоследък и във фолклорно обучение по основни фолклорни инструменти, както и фолклорно пеене. За нуждите на този тип музикално образование сме привлекли едни от най-елитните български майстори-инструменталисти, певци, диригенти и композитори. Грижим се много внимателно за всички детайли от образованието на нашите възпитаници.
- Нашите музиканти са сред визитните картички на България, къде е музикалната академия в международните класации?
- Дипломите на нашите студенти се признават безапелационно където и да отидат по света. Да не прозвучи пресилено, но ги наемат на работа също безапелационно. Това, в определен аспект се обръща срещу нас, защото добрата реализация на нашите студенти извън България, освен че ни ласкае ни създава и проблеми, тъй като е лакмус и равносметка за нашата способност да задържим най-добрите си студенти тук. Знаете, че езикът ни е интернационален. Явяваш се на конкурс във Виенска филхармония, свириш и ако си достатъчно добър, те наемат. Горди сме, разбира се. Почти във всички най-представителни оркестри имаме наши инструменталисти, в редица от тях те са концертмайстори. Наши възпитаници работят в много елитни оперни театри в целия свят, музикантите ни от популярните жанрове също са много широко приети.
Трябва да кажа, че тук, в България проблемът с професионалната реализация вече съвсем не е лесен, тъй като високата професионална летва, както и повишаващата се степен на конкурентност е валидна и за нашите най-добри музикални творчески институции и репертоарните им сезони го доказват най-красноречиво с високото ниво на гостуващи артисти и състави. Те вече са обезпечени с много добри млади музиканти. Оркестровите групи, солистичните и хоровите състави са подмладени. Конкуренцията се засилва, а това е най-мощният стимул за нашите възпитаници да работят все по-добре.
- Каква е тенденцията - увеличават ли се, или намаляват кандидат-студентите?
- Тенденцията кандидат-студентите да намаляват е повсеместна, но ние, напук на тенденцията, тази година попълнихме бройката си. Това е добър резултат за нас. В определени специалности незнайно защо миналата година имахме два пъти повече от тази, но за сметка на това сега компенсираме в други. Най-вероятно това е и демографска проблематика, но все пак ние имаме работа с живи хора – една година има повече с интерес към едно, друга – към друго. Демографското обяснение е лесното обяснение, макар че сигурно е част от цялата картина. Мисля, че проблемът е значително по-дълбок. Във всеки случай различните години обективно са различни. За мен това са процеси, които не се подават на изцяло рационален анализ или, ако се подават, той е по-сложен. Не бих могъл да дам еднозначен отговор. Тази година сме доволни и ако така продължава, ще е добре.
- Имате ли чуждестранни студенти?
- Те непрекъснато се увеличават, имаме от различни страни, но напоследък доминират тези от Китай. Очевидно ставаме привлекателна територия за тях. От една страна това е високата специализираност на нашето музикално образование. От друга, стандартът тук не е така висок като в западноевропейските държави и те, очевидно, се чувстват удобно и добре обгрижени в София.
- В кои специалности кандидатстват китайците?
- Кандидатстват най-вече в изпълнителските специалности, по-конкретно пиано, поп и джаз-саксофон и класическо пеене във всички образователно-квалификационни степени - бакалавър, магистър и доктор и това е нормално, предвид нелекия езиков проблем. Затова пък нашият музикален изпълнителски език, както вече стана дума, е международен и универсален. Наложи се в определен момент решително да вдигнем критериите на прием и на преминаване от една степен в друга, защото се оказа, че интересът надхвърля първоначалните очаквания.