ЕС иска VW да се отдръпне от Турция

https://www.24chasa.bg/novini/article/7898642 www.24chasa.bg
Хърбърт Диес Снимка: Ройтерс

След влизането на турски войски в Сирия VW забавя окончателното решение за нов завод в Турция, предаде германската телевизия N-TV. Обаче в Анкара все още се надяват, че концернът ще реши в полза на Турция. Еврокомисията обаче откри причини, поради които VW трябва да стои настрани от инвестициите за милиарди долари в Турция.

Както вчера писахме, от концерна VW искат „да няма положена основа до бойното поле“, коментира Хърбърт Диес, който е главният изпълнителен директор на VW. Въпреки това групата оставя отворена "задна вратичка" за решението си, пише Welt.de.

Въпреки че засега Volkswagen замрази инвестиционните си планове в Турция, заради офанзивата в Сирия, Европейската комисия гледа с подозрение на проекта за милиарди на автомобилния гигант. Еврокомисарят по конкуренцията Маргретe Вестагер обвинява Турция, че не е информирала ЕС за държавните субсидии, обещани на VW за новия завод. Това се разбира от писмо на Вестагер, което цитират вестниците на Funke Mediengruppe. Митническият съюз заедно с ЕС задължават Турция да разкрие възможните субсидии за VW, се казва в писмото от Вестагер до членове на Европейския парламент.

„Турция не е информирала Комисията, че възнамерява да предостави съответното финансиране на Volkswagen“, оплака се еврокомисарката Вестагер. Тя информира, че ще има разследване. Комисията ще се опита да изясни ситуацията, като ще поиска информация от турските власти.

Това отлага окончателното решение за изграждането на новия завод в Турция. След турската офанзива в Северна Сирия "Фолксваген" отстъпи назад, за да избегне уронване на имиджа си.

Идеята, че може да заработи завод на VW в Турция не се е изпарила във въздуха, коментира N-TV. И даде за пример предприемачите и представителите на правителството в Анкара, които все още се надяват на завод в Турция.

Турция беше обещала на Volkswagen държавна помощ в размер на 400 милиона евро, се казва в доклада, цитиран от изданията на Funke Mediengruppe. Има и гаранция, че от публичния сектор редовно ще купуват автомобили. Инвестицията в завода, в който ще се произвеждат Passat и Skoda Superb за износ в Източна Европа, е около един милиард евро.

За да не се чувстват други страни от ЕС пренебрегнати, защото и те биха се радвали VW да се изнесе при тях - като България, ЕК разглежда всички условия много критично.

По-рано евродепутатите от Германия също протестираха срещу високите турски субсидии и заподозряха нарушение на правилата на Митническия съюз. Турция печели неоправдано конкурентно предимство пред страните от ЕС, цитира Funke Zeitungen шефът на CDU/CSU в Европарламента Даниел Каспари, Рейнхард Бютикофър от партията на зелените и Виола фон Крамон, както и Свения Хан от FDP.

Крамон каза, че окончателно спират инвестиционните планове на VW: сега е необходимо "ясно и публично отхвърляне" на VW към фабриката в Турция.

Необходимо е обвързващо решение, за да не спадне доверието към най-големия автомобилен производител в Германия. VW иска окончателно да реши до края на годината къде ще бъде построена новата фабрика.