Петицията срещу “Струма” падна, но Кънев пак твърди, че нещо пречи

https://www.24chasa.bg/novini/article/7938553 www.24chasa.bg
РАДАН КЪНЕВ

Всъщност правилата за текущия проект за магистралата в дефилето са спазени. Твърдението, че нещо не е наред, е тънка манипулация

В понеделник комисията по петициите на Европейския парламент реши да затвори възванието на екоорганизации и жители на Кресна срещу предложения от България вариант за изграждане на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. Застъпник на тази петиция стана и евродепутатът Радан Кънев, а поведението му бе коментирано в България като предателство. Самият той не присъства на заседанието на комисията.

Вместо да е в Брюксел да защитава петицията пред Европарламента, Кънев си беше в София. Защото трябвало да присъства на семинар на германската политическа фондация “Конрад Аденауер”. В календара на фондацията обаче такова събитие липсва, последното е било на 29 ноември.

(“24 часа” се обърна към Кънев с 3 въпроса по темата и публикуваме писмените му отговори без редакторска намеса надолу.)

Твърдението на Радан Кънев, че Еврокомисията не е одобрявала вариант за изграждане на магистрала “Струма” през дефилето, за който вече има избран изпълнител, е всъщност много тънка манипулация. Защото ЕК не одобрява един или друг вариант освен по общия ред - когато държавата попълни апликационна форма, за да иска пари за един проект, тя трябва да докаже, че са минати всички изисквани от закона процедури. В противен случай няма да се отпуснат парите.

В случая със “Струма” за варианта Г20, при който едното платно е сега съществуващият път Е79, а другото - ново трасе, източно от дефилето, има влязъл в сила доклад по ОВОС и държавата е в пълното си право да поиска финансиране за него. Това и бе направено през август и има всички основания да се смята, че ще има положителен отговор на апликационната форма за около 500 млн. лв. В допълнение кабинетът се ангажира с отпускането на допълнителна сума за довършване на тези последни километри от магистралата.

За мечтания 15-километров тунел през дефилето България кандидатства и получи одобрение от Брюксел преди повече от 8 години в предишния програмен период, но не можа да се възползва от него. Здравият разум отдавна е показал, че тунелът е невъзможен, необоснован, с далеч по-големи екологични нарушения и най-вече - невъзможно скъп.

Радан Кънев: Лъжа е, че петицията е моя, не искам да спра “Струма”

Не бях на комисията, защото имах планиран ангажимент в България - важен семинар

 

- Вие присъствахте ли на заседанието на комисията, когато депутатите разглеждаха петицията?

- Не, защото имах отдавна планирани ангажименти в България - важен семинар на фондация “Конрад Аденауер”. Искам да подчертая, че ролята на европейските депутати е да улесняват гражданите в достъпа им до европейските институции, в това число и петициите им да получат гласност. Лъжа е, че петицията е моя, както и че целта ѝ е да спре изграждането на автомагистрала “Струма”.

- Защо се стигна до затварянето на петицията?

- Комисията по петициите е приела ангажимента на Европейската комисия, че всички законови изисквания ще бъдат спазени, както и че сигурността за живота на гражданите ще бъде гарантирана. Както много пъти подчертавах, проблем с това трасе на магистралата - през дефилето и през град Кресна, има. Но проблемът не е петицията, а становището на ЕК, която засега не одобрява този вариант. Не одобрява, че първоначалният вариант с тунел е заменен с използване на старото пътно трасе. Така че проблемите остават и управляващите трябва не да се борят с петиции, а да отстранят собствените си грешки.

- Бихте ли предприели следващи мерки срещу изграждането на магистрала “Струма” в района на Кресна?

- Никога не съм предприемал стъпки за спирането на проекта АМ “Струма”. Затова не може да има и следващи. Дали магистралата ще мине през дефилето, или по по-разумно трасе, без риск за живота на пътуващите, без увреждане на местните хора и околната среда, е отговорност на българското правителство и ЕК. Това, което аз ще продължа да правя, е да работя за това интересът на българските граждани да бъде защитен.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Гаджето на вратаря на "Бешикташ" Лорис Кариус - София Томала, определено си пада по нестандартните начинания. Няма как иначе да се обясни новата инвестиция на моделката. Тя реши да вложи пари в компания, която доставя строителни материали. И набързо спести един разход на фирмата - за рекламно лице. София сама застана пред фотообективите за

Оскверниха образа на Христо Ботев в Пловдив! Това е поредната вандалска проява върху лика на революционера за последните няколко месеца. Патриотичната рисунка, намираща се на булевард "Христо Ботев", е надраскана с червена боя. След всяка вандалщина графитът е обновяван и почистван, но само след дни боята отново се появява на лицето на

Светофар падна на кръстовището на булевардите "Витоша" и "Патриарх Евтимий" вчера сутринта. Няма пострадали. Столична община потвърди за инцидента. Не са ясни причините за срутването на светофарната уредба. Движението по натовареното кръстовище не бе засегнато, а пораженията бяха отстранени в рамките на деня.