Милена Драгийска: Средно с 14% за страната се повишиха заплатите на касиер-продавачите в Лидл

https://www.24chasa.bg/novini/article/7974969 www.24chasa.bg

За нас 2019 г. мина под знака на отличните резултати и грижата за служителите, клиентите и обществото като цяло, казва главният изпълнителен директор на компанията

Милена Драгийска управлява “Лидл България” от 2007 г., когато веригата стъпва на българския пазар. Започва кариерата си в Lidl Германия през 2002 г. като регионален мениджър продажби за регионите на Щутгарт и Карлсруе. После продължава професионалното си развитие в централата на Lidl, където отговаря за международни проекти на Lidl International.

- Г-жо Драгийска, преди две години „Лидл” беше първата компания, която открито обяви нивата на заплащане в рекламна кампания, с което предизвика оживена дискусия в обществото. В края на тази година отново направихте увеличение – със средно 14% на заплатите на касиер-продавачите в цялата страна. Продължават ли парите да са най-важният фактор на българския пазар на труда?

- Важен – да, но със сигурност не бих ги определила като най-важния. Високото ниво на заплащане осигурява добър жизнен стандарт и спокойствие за нашите служители и техните семейства. Именно затова, още с встъпването си на българския пазар, стартово предложихме значително по-високи заплати от средните за страната. И това е политика, която устойчиво следваме – регулярно актуализираме заплатите, за да сме сигурни, че служителите ни получават конкурентно възнаграждение.

Колкото и да е добро обаче, само по себе си то не е достатъчен и единствен фактор, за да се чувства човек удовлетворен на работното си място.

- Извън заплащането кои са другите фактори за мотивацията на служителите?

- Колкото и да е добра, заплатата трудно може да компенсира, ако не срещаш подкрепа и разбиране от колегите и преките си началници, не виждаш възможности да растеш или пък от работа не можеш да видиш семейството си вечер. Именно затова ние инвестираме в

целенасочена и устойчива политика,

която включва поредица от мерки – от финансовата сигурност и възможностите за развитие до баланса между работата и личния живот и създаването на цялостна мотивираща работна среда.

Примерите тук са много. Тази година бяхме първата хранителна верига, която обяви трети официален почивен ден за всички служители. Така на Коледа, Нова година и Великден нашите магазини няма да работят, а служителите ни ще бъдат със семействата си. Даваме допълнителен ден отпуск за рожден ден, възможност за гъвкаво работно време и home office, т.нар. sabbatical – 3-месечен неплатен отпуск, подарък и финансова помощ за новородено в размер на 650 лв. бруто, както и много други.

Постоянно инвестираме в програми за обучение и квалификация на екипите. Имаме цялостна програма „Управление на таланта“, с която развиваме качествата и потенциала на всеки служител. Постоянно служителите ни могат да се възползват и от богат каталог за обучения. В магазините въведохме дигитална платформа за електронно обучение, благодарение на която обучителният процес е много по-лесен и удобен.

Ще подкрепя тези примери и с конкретна статистика – през 2018 всеки пети служител е получил възможност за кариерно развитие. Към ноември тази година от 110 мениджъри на филиали 88 са стигнали до тази позиция в резултат на кариерно развитие – това са 80%. Всичко това показва, че при нас развитието на хората е постоянен ангажимент, а признанието след това идва напълно логично и заслужено.

Тази година дадохме старт и на двугодишна

лидерска академия,

насочена към средния мениджмънт. Това е първата подобна програма за „Лидл България”. Въведохме я не само защото искаме да развием лидерските умения на нашите ръководители, но защото за нас е важно да следваме култура на ръководно поведение, която създава условия хората да се разбират с преките си ръководители, между тях да има позитивна и градивна комуникация.

Цялата тази съвкупност от възможности и придобивки създава условия служителите ни да се чувстват добре на работното си място и да гледат на работата си като част от своя пълноценен начин на живот.

- Не са ли свикнали обаче хората да разделят двете неща? За повечето този пълноценен живот започва именно след края на работния ден. Каква е връзката между двете?

- Факт е, че днес прекарваме по-голяма част от времето си на работното място. Именно затова е толкова важно работата да не бъде досадно бреме, от което нямаш търпение да избягаш, а да ти носи удовлетворение. Работата е важна и не толкова заради това, че ти носи пари, колкото заради това, че е начин да утвърдиш себе си, да се чувстваш ценен и полезен, да допринасяш за хубави неща и това да ти носи смисъл. И когато откриваш всичко това на работното място, то може единствено

да допринася за пълноценния ти живот,

но не и да бъде в тежест. Затова и фокусираме усилията си в тази посока – да създаваме условия, които карат нашите служители да се чувстват оценени, да се усъвършенстват, да съчетават успешно работата с личния си живот, без едното да е в ущърб на другото. И в резултат на всичко това да възприемат работата си като неизменна част от пълноценния начин на живот, а не като две отделни неща.

- Скоро „Лидл България” ще празнува 10 години на българския пазар, ще открие 100-ия си магазин и ще посрещне 3000-ия си служител. Подобна експанзия не крие ли рискове на пазар като нашия, където има дефицит на работна ръка и силна конкуренция при относително ограничена покупателна способност?

- При Lidl имаме прецизна и системна експанзия, която е част от нашата цялостна стратегия за позиционирането ни на българския пазар. Тоест, говорим за добре планиран риск, в който ние виждаме възможност и предпоставка за успех.

Що се отнася до дефицита на работна ръка – в основата на нашата политика като работодател е не толкова привличането на качествени кадри, колкото тяхното задържане после. Това се постига с цялостната програма от мерки, за които говорихме досега.

Радвам се, че усилията ни дават резултати – „Лидл България” е на пето място като

най-желан работодател

сред работещите хора в България според проучването Employer of Choice, както и един от най-желаните работодатели сред студентите според Graduate Survey.

Всяка година правим и мащабно вътрешно проучване във всички 32 страни, където Lidl присъства. То се казва „Пулсът на Lidl“ и измерва именно удовлетвореността на служителите. За втора поредна година постигаме отлични резултати, които ни нареждат в челната тройка на отличниците в семейството на Lidl.

Това няма как да не ни мотивира да продължаваме да даваме най-доброто от себе си и да се грижим за служителите, клиентите и обществото като цяло. Вярваме, че това е една от основните ни мисии – като отговорен работодател, но и като гражданин. Да се грижим за нашите служители, като им осигуряваме отлична работна среда, за нашите клиенти – като им предлагаме доказано качество и приятни моменти в магазините, за обществото – с всичките ни социално отговорни инициативи и подкрепата ни за онези стойностни идеи и каузи, които правят живота ни по-добър.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Символът на културното министерство през 2013 г. - ексминистър Владо Пенев и секссимволът на родния театър Захари Бахаров са неразделни. Двамата въпреки разликата в годините са близки приятели и отново бяха засечени рамо до рамо до Народния театър от топпапараците на "България Днес". Веселата компания дори се запъти на обяд след репетиции

"Това са пълни глупости. Убедени сме, че смъртта му е инсценирана, за да се измъкне с парите ни", нервно коментираха на 25 юни 2007 г. пред медиите известни родни бизнесмени. Повод за изявленията им е новината за смъртта на подвизаващия се с две самоличности като Емил Коен и Емил Бояджиев скандален бизнесмен и шеф на баскетболния ЦСКА

Големият кораб с много товар. Така коментираха столичани, извръщайки се вчера след естрадната легенда Силвия Кацарова на улицата. Топпапараците на "България Днес" изловиха изпълнителката на "Големият кораб", натоварена като танкер с покупки в няколко торби през рамо. Легендата дори успяваше и да урежда делови ангажименти по телефона