Димитър Нойков: За онлайн медиите - freemium: безплатни новини и такса за качествено съдържание

https://www.24chasa.bg/novini/article/8039252 www.24chasa.bg
Димитър Нойков СНИМКА: НВО

Важно е да се заплаща за труда на журналистите и изобщо на всички хора, които се занимават с интелектуален труд, казва генералният мениджър на НВО за България

- Г-н Нойков, ако информационните сайтове станат платени, има ли шанс да просъществуват?

- Наистина е важно да се заплаща за труда на журналистите и изобщо на всички хора, които се занимават с интелектуален труд. Опциите за плащане на това съдържание са няколко. Единият вариант е чрез закон и данъци. Лично аз не го възприемам, защото не може да накараш някого да плаща насила, освен ако не е данък. Вторият е със заплащане на конкретното съдържание, т.е. то да бъде платено, но не по силата на закон, а по силата на желанието на потребителя да заплаща за съдържание. Третият вариант е реклама.

Най-добрият и приложим вариант е смесицата между последните два. Той се казва freemium модел - идва от free (свободен) и premium. В него част от съдържанието е безплатно и бива подкрепяно с реклама, а вече хора, които искат да ползват пълния капацитет на даден уебсайт или цялото съдържание, което има на него, заплащат такса, което автоматично ги освобождава от досадните реклами - по модела на НВО.

Този freemium модел е много приложим в гейминг индустрията, в много медии вече и не на последно място в “Спотифай”. Това е онлайн платформа, в която си стриймваш музика, в която огромна част от потребителите я ползват безплатно, но слушат реклами. Тези обаче, които не искат да слушат реклами, а да чуват само музика, заплащат допълнителна такса.

Другият вариант в новинарските медии онлайн е, когато имаш секция, която дава допълнителни анализи. Само тя може да бъде платена, тъй като там е авторската работа. Така пак се получава микс от двата модела. Читателят по един или друг начин стига до новинарския поток - дали през фейсбук или сайтове, няма как да кажеш, че имаш собственост върху новината. Но когато става въпрос за анализи, за по-задълбочени разследвания, статии, които са авторски труд, там вече може да има някаква логика да са допълнително платени. Т.е. когато ти си абонат и плащаш, имаш достъп и до тази секция. Ако не, просто следваш новините.

- Няколко сайта у нас се опитаха да приложат този модел, но с доста слаби резултати. Хората все още не са свикнали да плащат за нещо, което получават в интернет.

- Проблемът не е в бизнесмодела, който е избран, защото той е правилен, а грешката е в изпълнението му и в стратегията за неговото прилагане.

Ние в НВО

имахме същия

проблем

в началото

Всеки ни казваше: “Аз пък откъде накъде ще плащам за нещо, което мога да си го сваля от торент сайта?”. Ами намерихме начин, по който това нещо може да се случи - хем да е платено, хем да изглежда, че не е толкова платено. До момента, в който хората свикнат, че в крайна сметка тези неща се плащат. С всяка една година се вижда, че хората знаят, че когато искат да получат нещо качествено, то не може да е безплатно. Няма как.

Ето например НВО GO. Пуснахме го през 2013 г. и стартира като част от пакета ни, който вече бяхме наложили. С течение на времето сериозният ръст на абонатите се случи, когато успяхме да го позиционираме, така че да бъде част от премиум пакет на даден оператор - тези, които са на най-високите цени. Т.е. един вид като комплимент към това, което ти така или иначе плащаш. По този начин в очите на хората те не са заплащали допълнителна такса, за да имат НВО GO. Каналът си има своята стойност и по един или друг начин е бил заплатен, макар да не е видно директно. Това помогна да се случат нещата, без да се опорочава моделът.

- Как ще се развие интернет средата у нас, след като рекламата в хартията продължава да е по-висока от онлайн рекламата?

- В САЩ за първи път тази година инвестициите в интернет рекламата, в това число фейсбук и гугъл, надминаха телевизионната. Това няма как да ни подмине. Аз много се радвам например на това, че версията на

“24 часа”

онлайн

е един от най-

посещаваните

сайтове

Въпрос на ценообразуване е и да има някакъв фокус върху това, защото хартията не е бъдещето в никакъв случай.

Хората може би не искат да плащат, но в един момент рекламодателите, т.е. самите потребители, ще започнат да плащат за интернет изданията. Първо трябва да свикнеш един човек да ходи в даден ресторант и след това да започнеш да му казваш, че има плато със скъпи колбаси.

Темата е важна за вашата индустрия, защото онлайн плащанията ще стават все по-масови, все по-лесни и бързи. Неслучайно се появяват и нови платформи като Revolut, да речем, която набира масова популярност, както и банковите онлайн разплащания. Всичко вече е в телефона ти, може да управляваш целия си живот през него. Грехота е това нещо да не може да се използва от всички хора, които създават съдържание, защото най-краткият път към това да монетизираш интелектуалния си труд е да успееш да получиш възнагражденията си директно от потребителя. Това най-добре става с абонамент. Не става с плащане за статия. Никой няма да тръгне да дава 1 лев, за да ти прочете статията. Но с удоволствие би си платил прилична сума, която дава възможност да имаш и много хубаво изживяване като потребител. Защото въпросът опира и дотам, че човекът трябва да се чувства горд от това, което ползва, тъй като си го и плаща.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Дори и на години, българките са най-красиви Лили АНГЕЛОВА Най-красивите баби в света са българки! Това са Силвия Домозетска и Стефи Стаменова. Силвия е журналист, продуцент и водещ на радио- и тв програми в Благоевград, на 51 години, а Стефи се окичи с лентата Мисис Баба на Балканите. "Щастлива съм с титлата

Бившият министър и настоящ партиен лидер Петър Москов опъна здраво нервите на МВР. Десният водач паркира безцеремонно джипа си под носа на институцията, точно на забранения ъгъл на улицата, видяха топпапараците на "България Днес". Ексздравният шеф не се притесни от близкото присъствие на куп униформени и хукна да си купува храна за вкъщи

Актрисата Виолета Марковска заприлича на истински ескимос, видяха папараците на "България Днес". Мария Чеканова от сериала "Столичани в повече" отиде до магазина сгушена в дебело зимно яке, а повече от половината й лице бе закрито от вълнен топъл шал. Екипирана от главата, но не и до петите. Актрисата бе забравила да закопчае ботите си и