Димитър Нойков: За онлайн медиите - freemium: безплатни новини и такса за качествено съдържание

https://www.24chasa.bg/novini/article/8039252 www.24chasa.bg
Димитър Нойков СНИМКА: НВО

Важно е да се заплаща за труда на журналистите и изобщо на всички хора, които се занимават с интелектуален труд, казва генералният мениджър на НВО за България

- Г-н Нойков, ако информационните сайтове станат платени, има ли шанс да просъществуват?

- Наистина е важно да се заплаща за труда на журналистите и изобщо на всички хора, които се занимават с интелектуален труд. Опциите за плащане на това съдържание са няколко. Единият вариант е чрез закон и данъци. Лично аз не го възприемам, защото не може да накараш някого да плаща насила, освен ако не е данък. Вторият е със заплащане на конкретното съдържание, т.е. то да бъде платено, но не по силата на закон, а по силата на желанието на потребителя да заплаща за съдържание. Третият вариант е реклама.

Най-добрият и приложим вариант е смесицата между последните два. Той се казва freemium модел - идва от free (свободен) и premium. В него част от съдържанието е безплатно и бива подкрепяно с реклама, а вече хора, които искат да ползват пълния капацитет на даден уебсайт или цялото съдържание, което има на него, заплащат такса, което автоматично ги освобождава от досадните реклами - по модела на НВО.

Този freemium модел е много приложим в гейминг индустрията, в много медии вече и не на последно място в “Спотифай”. Това е онлайн платформа, в която си стриймваш музика, в която огромна част от потребителите я ползват безплатно, но слушат реклами. Тези обаче, които не искат да слушат реклами, а да чуват само музика, заплащат допълнителна такса.

Другият вариант в новинарските медии онлайн е, когато имаш секция, която дава допълнителни анализи. Само тя може да бъде платена, тъй като там е авторската работа. Така пак се получава микс от двата модела. Читателят по един или друг начин стига до новинарския поток - дали през фейсбук или сайтове, няма как да кажеш, че имаш собственост върху новината. Но когато става въпрос за анализи, за по-задълбочени разследвания, статии, които са авторски труд, там вече може да има някаква логика да са допълнително платени. Т.е. когато ти си абонат и плащаш, имаш достъп и до тази секция. Ако не, просто следваш новините.

- Няколко сайта у нас се опитаха да приложат този модел, но с доста слаби резултати. Хората все още не са свикнали да плащат за нещо, което получават в интернет.

- Проблемът не е в бизнесмодела, който е избран, защото той е правилен, а грешката е в изпълнението му и в стратегията за неговото прилагане.

Ние в НВО

имахме същия

проблем

в началото

Всеки ни казваше: “Аз пък откъде накъде ще плащам за нещо, което мога да си го сваля от торент сайта?”. Ами намерихме начин, по който това нещо може да се случи - хем да е платено, хем да изглежда, че не е толкова платено. До момента, в който хората свикнат, че в крайна сметка тези неща се плащат. С всяка една година се вижда, че хората знаят, че когато искат да получат нещо качествено, то не може да е безплатно. Няма как.

Ето например НВО GO. Пуснахме го през 2013 г. и стартира като част от пакета ни, който вече бяхме наложили. С течение на времето сериозният ръст на абонатите се случи, когато успяхме да го позиционираме, така че да бъде част от премиум пакет на даден оператор - тези, които са на най-високите цени. Т.е. един вид като комплимент към това, което ти така или иначе плащаш. По този начин в очите на хората те не са заплащали допълнителна такса, за да имат НВО GO. Каналът си има своята стойност и по един или друг начин е бил заплатен, макар да не е видно директно. Това помогна да се случат нещата, без да се опорочава моделът.

- Как ще се развие интернет средата у нас, след като рекламата в хартията продължава да е по-висока от онлайн рекламата?

- В САЩ за първи път тази година инвестициите в интернет рекламата, в това число фейсбук и гугъл, надминаха телевизионната. Това няма как да ни подмине. Аз много се радвам например на това, че версията на

“24 часа”

онлайн

е един от най-

посещаваните

сайтове

Въпрос на ценообразуване е и да има някакъв фокус върху това, защото хартията не е бъдещето в никакъв случай.

Хората може би не искат да плащат, но в един момент рекламодателите, т.е. самите потребители, ще започнат да плащат за интернет изданията. Първо трябва да свикнеш един човек да ходи в даден ресторант и след това да започнеш да му казваш, че има плато със скъпи колбаси.

Темата е важна за вашата индустрия, защото онлайн плащанията ще стават все по-масови, все по-лесни и бързи. Неслучайно се появяват и нови платформи като Revolut, да речем, която набира масова популярност, както и банковите онлайн разплащания. Всичко вече е в телефона ти, може да управляваш целия си живот през него. Грехота е това нещо да не може да се използва от всички хора, които създават съдържание, защото най-краткият път към това да монетизираш интелектуалния си труд е да успееш да получиш възнагражденията си директно от потребителя. Това най-добре става с абонамент. Не става с плащане за статия. Никой няма да тръгне да дава 1 лев, за да ти прочете статията. Но с удоволствие би си платил прилична сума, която дава възможност да имаш и много хубаво изживяване като потребител. Защото въпросът опира и дотам, че човекът трябва да се чувства горд от това, което ползва, тъй като си го и плаща.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Места за оставяне на храна за нуждаещи се появиха и по дърветата в морската столица Варна. Благородната инициатива, която вече подеха няколко града продължава да набира все повече последователи навсякъде в странaта. Снимка: Facebook / Забелязно във

Въпреки всички призиви на Националния оперативен щаб за борба с Коронавируса за спазване на социална дистанция непрекъснато се публикуват снимки показващи струпвания на хора, които се събират против всички предписания. Учениците се оказват една от най-проблемните групи, които системно нарушват всички противоепидемичните мерки

Зловеща прогноза за апокалиптичен спад в световната икономика заради епидемията от коронавирус направи във Фейсбук бивят депутат и зам.-финансов министър Георги Кадиев. "Когато САЩ кихне, световната икономика ляга на легло. Дори и през най-лошите дни на кризата от 2008-2009 безработните в САЩ не са се увеличавали с повече от 600 хил