Страшната участ на 6 самолета с мирни граждани, свалени от военни

https://www.24chasa.bg/novini/article/8063369 www.24chasa.bg
Останките на взривения край Техеран бяха разпръснати на голяма площ. СНИМКА: РОЙТЕРС

“Фаталните грешки” обикновено се случват в конфликтни зони

Пътническият “Боинг - 737-800” на авиокомпанията “Международни авиолинии на Украйна”, пътуващ от Техеран за Киев, се разби малко след излитането от иранската столица. Трагедията стана часове след като ислямската република обсипа с ракети 2 бази на САЩ в съседен Ирак. В събота Техеран призна, че авиолайнерът е бил ударен от иранска ракета по погрешка. Дежурният офицер го помислил за вражеска крилата ракета, изстреляна като ответен удар от американците. На борда имаше 176 души и всички загинаха.

Случаите на унищожени граждански самолети от военни, които са ги взели за бойни или разузнавателни, датират не от вчера. Би Би Си разказа за най-известните от тях.

1973 г.: “Боинг-

727” в Египет

Самолетът “Боинг - 727-224” на компанията Libyan Arab Airlines се разбива в предградията на град Исмаилия в Египет след атака на изтребители на израелските ВВС.

Машината лети по маршрут Триполи - Бенгази - Кайро - Александрия и оттам за Бахрейн. На борда има 104 пътници и 9 души екипаж. Оцеляват вторият пилот и 4-ма от пътуващите.

Самолетът трябвало да се приземи в Кайро, но поради усложнения с навигацията се отклонява от курса. Така се оказва над територията на Синайския полуостров, по онова време превзет от Израел.

Радари го засичат и израелски изтребители излитат да го прехванат. Те дават предупредителни сигнали и показват на пилота, че трябва да се приземи, но той, явно тълкувайки грешно сигналите, тръгва към летището и в последния момент се отклонява на запад. Израелските пилоти тълкуват това като опит да се напусне контролираното от тях въздушно пространство.

Тогава стрелят няколко пъти от картечниците си и принуждават пътническия лайнер да кацне в пустинята. Той се забива в дюна, при което загиват 108 души. Оцеляват 5-има.

По-късно Израел аргументира решението си с факта, че ситуацията на полуострова е била опасна, а екипажът на самолета се държал подозрително.

1978 г.: “Боинг-

707” в Карелия

На 20 април 1978 г. съветските войски свалят самолет на авиокомпанията Korean Air, летящ по маршрута Париж -Анкоридж - Сеул. Заради грешка в навигацията той се отклонява и попада над Колския полуостров, нарушавайки границата на СССР.

Вземат го за разузнавателен самолет. Пилотът на изпратения изтребител прехващач докладва, че става дума за пътнически полет, но командването не му вярва и дава нареждане за сваляне. Изтребителят изстрелва ракета “въздух-въздух”, поврежда двигателя и крилото му и го принуждава да се приземи върху леда на езерото Корпиярви в Карелия.

При този инцидент загиват двама пътници: кореец и японец. Останалите 95 пасажери и 12 души екипаж след кратко пребиваване в карелския град Кем са отведени в Хелзинки. Девет дни след произшествието командирът на полета и щурманът също напускат страната.

СССР представя на Южна Корея сметка от 100 000 долара за обслужването на пътниците, но тя не е платена. Сеул също не предявява претенции. По онова време между двете страни няма дипломатически отношения.

1983 г.: “Боинг-

747” над

Сахалин

Още един самолет на Korean Air е свален над територията на СССР 5 години по-късно. Той лети по маршрута Ню Йорк - Анкоридж - Сеул и в него пътуват 246 пасажери и 23-ма души екипаж.

Вероятно заради повреда в автопилота вместо да лети над неутралните води на Тихия окаен, машината тръгва в погрешна посока. Минава над Камчатка и се насочва към Сахалин. Там е прехваната от съветски изтребител през нощта. Пилотът на бойния самолет нямал трасиращи снаряди, които са ярки, затова използвал обикновени, които вероятно са останали незабелязани.

И тъй като самолетът не отговарял, дошло нареждане за свалянето му. Ударен от 2 ракети, пътническият лайнер рухнал във водата край остров Монерон западно от Сахалин в Японско море. Загиват всички. Сред пътниците е и американският конгресмен Лари Макдоналд. Останки от загиналите почти не са открити. Водолазите намират само няколко обувки и лични вещи и фрагменти от тела, които са неразпознаваеми.

Политбюро на ЦК на КПСС обявява, че става дума за умишлена провокация на САЩ, които искали да предизвикат военен конфликт. В отговор САЩ обвиняват СССР във възпрепятстване на спасителните операции. Този инцидент е един от най-напрегнатите моменти от студената война и довежда до поредното влошаване на отношенията между СССР и Запада.

1988 г.:

“Еърбъс-300” над

Персийския залив

В 1988 г. 290 души загиват в най-смъртоносната катастрофа в историята на самолетите “Еърбъс-300”. Машината на авиокомпанията Iran Air лети по маршрута Техеран - Бандар-Абас - Дубай. 7 мин след излитането от Бандар-Абас, тя е свалена над Персийския залив от ракета, изстреляна от американския ракетен крайцер “Винсънс”.

Според правителството на САЩ самолетът по погрешка бил идентифициран като изтребител F-14 на иранските ВВС. Американците твърдят, че крайцерът е предприел многократни опити да се свърже със самолета на военни и граждански честоти, но отговор нямало.

Иранското правителство пък посочва, че “Винсънс” съзнателно е атакувал рейса, който подавал сигнали в режим на граждански полет.

Инцидентът предизвиква много критики спрямо САЩ заради агресивните действия на капитана Уилям Роджърс в напрегната и опасна обстановка. Роналд Рейгън изпраща на Техеран дипломатическа нота, като изразява дълбоко съжаление за станалото.

Едва през 1996 г. САЩ и Иран постигат споразумение в Международния съд на ООН. САЩ признават, че въздушният инцидент от 3 юни 1988 г. е ужасна човешка трагедия, но не признават юридическата си отговорност. Независимо от това се съгласяват да изплатят 61,8 млн. долара компенсации на семействата на иранските жертви.

2001 г.: Ту-154

над Черно море

На 4 октомври 2001г. самолет Ту-154 на авиокомпания “Сибир трябвало да пристигне в Новосибирск от Тел Авив, но час и 45 мин след излитането пада в Черно море. Всички 78 души на борда загиват, те са основно граждани на Израел.

Според разследването самолетът по погрешка е ударен от зенитноракетен комплекс С-200 на противовъздушната отбрана на Украйна по време на руско-украински учения на Кримския полуостров.

Заради събитията на 11 септември в САЩ има подозрения за тероризъм. В началото украинските военни твърдят, че посоката и далекобойността на ракетата не съответстват на точката на взривяване на самолета, но след няколко дни признават вината си.

Изводите от разследването, което завършва през 2004 г., гласят, че Ту-154 е ударен от ракета, която се е взривила на 15 м над корпуса на самолета. Установено е, че е излетяла от Феодосия, където по онова време се провеждат ученията на войските на ПВО на Украйна.

През 2003 г. Киев подписва с Русия и Израел междуправителствено споразумение за изплащане на компенсации на роднините на жертвите. Изплатени са 7,8 млн. долара на Русия и 7,5 млн. долара на Израел. Киев обаче не признава юридическа вина за катастрофата.

2014 г.: “Боинг-

777” в Източна

Украйна

Тогава се разбива самолет на авиокомпания Malaysia Airlines, пътуваща с рейс MH17 от Амстердам за Куала Лумпур. На борда има 298 души, загиват до един. Повечето са граждани на Нидерландия, но има и пътници от Австралия, Малайзия, Великобритания, Белгия, Канада, Индонезия, Германия, Нова Зеландия и Филипините.

На 13 октомври 2015 г. комисия от Съвета за сигурност на Нидерландия, която разследва инцидента, публикува доклад, в който се посочва, че самолетът е свален от ракета “земя-въздух”, изстреляна от зенитноракетен комплекс “Бук”. Според комисията тя е била доставена от Русия в зоната на въоръжения конфликт в Източна Укрйна.

През май 2018 г. следствената група излиза с доклад, че ракетата, свалила самолета, може би идва от руска военна част, разположена край Курск. След това заключение Нидерландия и Австралия официално обвиняват Русия за фаталния инцидент.

На 19 юни м.г. излезе нов доклад на съвместната следствена група, който назовава имената на 4-ма заподозрени в изстрелването на ракетата от комплекса “Бук”. Трима от тях са руски военни и един украинец, който ръководи разузнаването на сепаратистите от Донецката народна република. Четиримата са обявени за международно издирване, а първото дело в холандския съд е насрочено на 9 марта 2020 г. Русия последователно отрича обвиненията.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Звездата от най-новия сериал "Ол инклузив" Ненчо Балабанов демонстрира нагледно как нашенецът си представя "ол инклузива" - влачейки бохча на рамо, в която да събира остатъците от шведската маса. Така хихикаха столичани вчера, забелязали актьора да обикаля улиците, нарамил огромна раница, видяха топпапараците на "България Днес"

Прочулата се като Мис Нос Тамара Георгиева наистина навири носа си. След като започна да се движи с шофьор и гардове дори до химическото чистене, изловиха я топпапараците на "България Днес". Призьорката от конкурса "Мис България" отнесе един куп маркови тоалети в столична фирма за химическо, като през цялото време нейните ръце бяха свободни

Предиобедната звезда на телевизионния ефир Десислава Стоянова залезе и се скри. Под огромен чадър, видяха топпапараците на "България Днес". Красивата водеща на "Преди обед" се покри от глава до пети заради лошото време, като освен с огромна омбрела се бе опаковала в дълго до коленете палто, ботуши до брадичката и гигантски шал