10 г. след създаването им: Бизнес за повече от 600 млн. лв. в държавните индустриални зони

https://www.24chasa.bg/novini/article/8063570 www.24chasa.bg

В момента работят шест, най-голям интерес привлича засега София

Държавата направи бизнес с индустриални зони, който вече се оценява на поне 600 млн. лева и ще става още по-голям. А 10 години след създаването ѝ “Национална компания индустриални зони” набра скорост и към септември 2019 г. отчете 520% ръст на печалба спрямо година назад, или 8,17 млн. лв.

74 млн. лв. са инвестициите в икономическата зона в Бургас.
74 млн. лв. са инвестициите в икономическата зона в Бургас.

Основна причина за това е икономическата зона в Божурище. Инвестициите в нея са около 530 млн. лв. Значителна част от тях идват от отворилия през 2019 г. дистрибуционен център на датската верига JYSK, който е най-големият на Балканите. Компанията вложи в него 200 млн. лв.

Последната засега инвестиция в зона “Божурище” е на българска компания.
Последната засега инвестиция в зона “Божурище” е на българска компания.

Едни от

последните

продажби в

зоната край

столицата са на

българската

фирма

за бяла и черна техника “Зора”, която инвестира 17 млн. лв. и осигурява 33 работни места, както и на “Айко”, която влага 15 млн. лв. за логистична база.

“През лятото на 2019 г. подписахме окончателен  договор с високотехнологична швейцарска компания. Тя произвежда прототипи и детайли от силикон и пластмаса. Досега беше наемател, но решиха да купуват. Намират, че страната ни е стабилна, и вече са решили да построят собствено предприятие”, разказва директорът на НКИЗ Антоанета Барес. По думите ѝ интересът към зоната е постоянен, дори първата компания там – германската “Бер-Хелла Термоконтрол”, направи разширение. Тя има производствени съоръжения и център за научноизследователска и развойна дейност за автомобилни компоненти. JYSK също има опция за разширение.

Близостта до София и развитата инфраструктура са основните предимства на София – Божурище. “В момента работим по осигуряването на допълнителната пътна връзка от продължението на бул. “Царица Йоана” до зоната за редуциране на трафика по бул. “Европа”.

Божурище

се разрасна,

много хора

започнаха да

живеят там, купуват имоти, за да са близо до работата си. Когато една община избере да има индустриална зона, се повишава и качеството на живот в нея. Започват да се плащат по-високи данъци, хората имат работа, развива се конкуренцията. Не говоря само за нашите зони, това важи и за тези, които се развиват като публично-частно партньорство или частни компании изграждат инфраструктурата, както е в Пловдив и Шумен. В Шумен зоната се развива изключително добре”, твърди Барес.

В икономическата зона София-Божурище се очакват и нови инвестиции. В момента се водят преговори с немска компания, която иска да построи център за обучение на кадри за работа със скелета, както и модерна логистична база.

Друга фирма от Германия, която вече е в зоната, планира да разшири дейността си и да изгради ново архивохранилище. Българска компания има намерение да направи производствена база в сферата на фармацевтичната индустрия.

Интерес има и от инвеститори извън Европа.

Индийска

компания иска

да построи завод

за хранителни

добавки

край София. Тя тепърва ще стъпва на европейския пазар и е избрала да го направи през България. Азербайджанци имат желание да произвеждат капки за очи.

“Ние доста активно се промотирахме в последните две години, правихме бизнес форуми в Арабския свят. В Индия над 30 фирми чакаха за среща. Интересуват се от работна ръка, цена на строителство, на ресурси, за да си направят разчети колко би им струвало една инвестиция”, обяснява Барес.

Именно заради оживлението в зоната в Божурище сред плановете на компанията за тази година влиза изграждането на занималня за деца, както и спортна площадка. Например в парковата среда ще се обособи място с пейки и стрийт фитнес.

Приходите от печалбата ще се вложат в изграждане на инфраструктура в индустриалните зони на НКИЗ и в другите градове, защото това е основното, което гледа един инвеститор при избора на локация.

В момента работещи зони освен в Божурище има и в Бургас, Варна, Русе, Видин и Свиленград. В последните три по-голямата част от компаниите са под наем.

В момента се

водят преговори

с корейска

компания

от хранително-вкусовата промишленост за зоната в Русе. Там вече оперира австрийска фирма от същата сфера, която иска да разшири производството си, както и предприятие, което произвежда 80-тонни самоходни мобилни кранове. Тя изнася 100% от продуктите си в Европа, САЩ, Канада и др.

За Видин интерес проявява компания, която ще произвежда слънчоглед и продукти от него.

В същото време тайванска фирма оглежда терените в Свиленград. “Наскоро към зоната ни във Варна прояви интерес бизнесмен от Тунис, който иска да има излаз на Черно море. Той прави зехтин по специална технология с билки и иска да изнася за руския пазар и базата му да има достъп до Черно море и морски транспорт”, допълва Барес. Там все още няма много компании и в момента се работи по придобиването на нови терени.

С новия закон ще се облекчат инвеститорите

Новият Закон за индустриалните зони предвижда насърчителни мерки за инвеститорите, ускорени процедури и по-ниски такси за административни услуги, казва Антоанета Барес.
Идеята е, че ако НКИЗ вече е извървяла някои процедури по урбанизирането на територията, това може да се ползва от инвеститорите и да не се налага някои от тях да се извършват още един път.
За националната компания изключително важно е и законът да дефинира ясно понятието индустриална зона/парк, както и признаците, които характеризират една територия като такава – например изградена или в процес на изграждане довеждаща техническа инфраструктура, одобрен и влязъл в сила подробен устройствен план с предназначение на територията за производствени, складови и други сходни дейности, минимална площ, достъп до републиканска пътна мрежа и др. Тъй като не всеки терен с предназначение за индустриални и складове дейности е индустриална зона.
“В такъв случай трябва и изрично да се регламентира правото на собственост върху инфраструктурните обекти, изградени на територията на зоната. Законът трябва да предвижда възможност инфраструктурата да бъде собственост на лицето, което я управлява и поддържа зоната”, казва Барес. Тя обяснява, че и в момента собственикът на зоната на практика управлява общите части.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Вносът на боклуци у нас продължава и по време на карантината, наложена заради разпространението на епидемията от коронавирус, съобщават от предаването "Господари на ефира".  Противно на очакванията ограничаването на придвижването в страната да спомогне за изчистването на въздуха, се оказа, че нивото на замърсяване в България отново е над нормата

Президентът на Филипините Родриго Дутерте нареди на полицията да застрелва всеки жител, който причини "проблем", докато са в сила правилата, наложени с въвеждането на карантина заради коронавируса. "Ако възникне проблем или ситуацията се усложни дотолкова, че хора се бият до бой и животът ви е застрашен, застреляйте ги" - каза той

"От вчера депутатите са с по-високи заплати. И това не е първоаприлска шега. Това е самата истина", написа във Фейсбук гневно Слави Трифонов и допълни: В тази извънредна ситуация, в тази трудна за всички българи ситуация, в която много хора губят работата си, парите си, а някои и живота си, българските депутати вече взимат повече пари