България не трябва да замени Африка, където европейците изхвърляха всичко

https://www.24chasa.bg/novini/article/8071738 www.24chasa.bg
Карабинерите хванаха 815 тона боклуци, които са пътували за България. Нено Димов отрича да има разрешение за този внос.

Държавата ни ще настоява за обща регулация, защото свободното движение на отпадъците не е безобидна работа

Нено Димов беше арестуван 3 дни преди проверката, разпоредена от главния прокурор Иван Гешев за отпадъците в страната. Обвинен е по разследването за водната криза в Перник, но държавното обвинение, МВР и ДАНС продължават да работят по темата за вносните боклуци. При посещението на разследващите в МОСВ миналия четвъртък са иззети документи и в тази връзка, стана ясно от думите на Гешев по време на брифинг за убийството във врачанското село Галиче.

Освен в МОСВ полиция и агенти на ДАНС работят по всички притежатели на отпадъци. Искат се документи за разрешения за дейността им, регистрационни документи по Закона за управление на отпадъците за съответната площадка. Освен фирмите - вносители и потребители на отпадъци, обаче се търсят и данни за престъпления от контролните органи. Това са съответните регионални инспекции по опазване на околната среда в структурата на министерството, оглавявано доскоро от Нено Димов.

В институциите и преди са получавани сигнали за замърсяване на околната среда от отпадъци - складирани на площадки или изгорени от заводи и топлоцентрали. За проблема обаче се заговори усилено в средата на декември м.г. Тогава италианските карабинери задържаха 815 тона пластмасови отпадъци във влакова композиция, които е трябвало да бъдат внесени в България. Според публикации в италианските медии 17-те вагона са част от схема на Ндрангетата за незаконен

износ на боклук

към страни

от Източна

Европа след

ограниченията

за него в Китай

Веднага след новината от МОСВ, още с министър Нено Димов начело, излязоха с позиция, в която се казва, че нямат информация по случая.

“Въпросните отпадъци биха могли да се определят като смесени и би следвало да бъдат обект на процедура на предварителна писмена нотификация и съгласие, като могат да бъдат внасяни само за оползотворяване. Съгласно чл. 98 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) се забраняват превозите на отпадъци за Република България, предназначени за обезвреждане”, пише в позицията на МОСВ. Оттам са категорични, че при тях не е постъпвало съгласие за превози на подобен вид отпадъци с железопътен транспорт от Италия за България и няма разрешение за това. Още същия ден Нено Димов е изпратил писма до няколко институции с апел за повишено внимание заради контрола на вноса на отпадъци. Това са Министерството на транспорта, МВР и Агенция “Митници”.

Две седмици по-късно се получава сигнал за складирано огромно количество отпадъци край Плевен. Фирмата е свързана с тази, чиито боклуци подпалиха мост на магистрала “Струма” до Дупница. Прокурори, полиция и ДАНС запечатаха склада с двор в индустриалната зона на Плевен. Оказа се, че там има 9 хил. тона боклуци - над 10 пъти повече от тези, заловени от карабинерите в Италия, преди да бъдат внесени у нас. Според МВР отпадъците в Плевен не са опасни. Те са от дърво, метал, пластмаса и хартия. Разследването е за нарушения при складирането и съхранението на балите, което създава опасност за живота на хората и вреди на околната среда. По документи само част от боклуците са от Италия, но са внесени по море, а не с влакови композиции. Последва подобна проверка на площадка за отпадъци и във Враца, а на 6 януари главният прокурор Иван Гешев нареди на МВР и ДАНС да влязат при всички вносители, търговци и потребители на опасната стока и да се проверят действията на контролните органи - в случая Министерството на околната среда и водите. Друг е въпросът обаче дали това министерство може да контролира нелегално внесени боклуци, за което витаят съмнения.

Темата с отпадъците от чужбина влезе и в политическите битки между опозицията и управляващите. Горенето на боклуци ще бъде част от темите за вота на недоверие към кабинета. Разминавания в цифрите и противоречиви твърдения на различни институции са част от мотивите за това. Така например още на 18 ноември червените депутати Иван Иванов и Георги Стоилов получават писмен отговор от министъра на финансите за внос на редуцирано гориво и болнични отпадъци от трети страни за периода август 2014 г. до средата на 2019 г.

Отговорът са 736

тона, но само от

трети страни,

или по-малко от

заловеното във

влака в Италия

и в пъти повече

само от тези

на площадката

в Плевен

Биологичните и фармацевтичните отпадъци, внесени у нас за 5-те години, са 2,9 тона според отговора на финансовото министерство. Документът е публичен и е качен на сайта на Народното събрание.

След изказване на Корнелия Нинова по тази тема, цитирайки отговора на Горанов, от Министерството на околната среда и водите отново излязоха със становище. Това се случи на 8 януари, ден преди ареста на Нено Димов. В позицията се казва, че те не са давали такава информация. Цитира се отговорът на министър Горанов, в който пише, че няма пълно препокриване в обхвата на терминологията, която се използва за тарифното класиране на стоките в митническата дейност и тази във връзка с управлението на отпадъците, т.е. не е ясно какво е внесено като боклук за горене, рециклиране или нещо друго. МОСВ е искало от Агенция “Митници” подробна информация. От ведомството на Георги Костов са отговорили, че няма данни за внос на болнични отпадъци и РДФ горива.

“При преглед на данните се потвърди, че има стоки, които не са отпадъци по смисъла на закона. Например металите присъстват като отпадъци и като готови метални изделия, включително машини и резервни части за машини. В голямата си част тези, които са отпадъци по смисъла на закона, всъщност са ценна суровина, захранваща български рециклиращи предприятия, металургичната, хартиено-целулозната и стъкларската промишленост, производството на батерии и акумулатори”, пишат от МОСВ още с министър Нено Димов. Там се посочва още, че в отговор на парламентарно питане за внос на боклуци от трети страни той е декларирал, че за периода от август 2014 г. до средата на 2019 г. не са издавани нотификации за внос на подобни отпадъци за горене в циментовите заводи или в тецовете у нас. Не са издавани и нотификации за внос на болнични отпадъци и от страни от ЕС.

Всъщност истинският проблем е, че България заменя Африка, където от години европейците си изхвърлят боклука. Заради глобалния зелен патос вече такава неоколониална политика става невъзможна и затова започна практиката да се изпраща боклук в Източна Европа, което всъщност е законно, защото рециклираният боклук има статут на гориво и

той попада под

същия режим,

по който се гори

кокс например

Разследването, което е подхванала прокуратурата, може и да намери доказателства за някакво виновно поведение при вноса на италианските бали. Но главният прокурор изрично уточни, че не е заявявал в Галиче, че са намерени доказателства за вина на министър Нено Димов при вноса на италиански боклук. Иззети са документи от Димов, но те още не могат да бъдат квалифицирани като доказателства. Тълкуването на репортерите е сравнително фриволно и Гешев, който е много отговорен човек, направи това уточнение, за да не се създава погрешно впечатление. По подобен начин той отстрани от разследването през декември един районен прокурор от Перник, който бе почнал да се изказва на едро по водната криза. Абсолютно правилно е един висш магистрат да държи на максималната коректност особено по такива чувствителни дела.

Свободното движение на боклук е част от европейския проект и към него богатите и влиятелни държави нямат нищо против за разлика от свободното движение на камиони и много се дразнят от курсовете на български превозвачи по маршрута Мюнхен-Барселона, но са окей с движение на бали по маршрута Бари-Враца. И държавите от Източна Европа, които очевидно са потърпевши, трябва да настояват в Брюксел за регулация, която да наложи някаква допълнителна такса при движението на боклук вътре в Европа и да направи тази дейност значително по-скъпа. Същото впрочем се отнася и за старите коли, които по същество също са боклук.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Дори и на години, българките са най-красиви Лили АНГЕЛОВА Най-красивите баби в света са българки! Това са Силвия Домозетска и Стефи Стаменова. Силвия е журналист, продуцент и водещ на радио- и тв програми в Благоевград, на 51 години, а Стефи се окичи с лентата Мисис Баба на Балканите. "Щастлива съм с титлата

Бившият министър и настоящ партиен лидер Петър Москов опъна здраво нервите на МВР. Десният водач паркира безцеремонно джипа си под носа на институцията, точно на забранения ъгъл на улицата, видяха топпапараците на "България Днес". Ексздравният шеф не се притесни от близкото присъствие на куп униформени и хукна да си купува храна за вкъщи

Актрисата Виолета Марковска заприлича на истински ескимос, видяха папараците на "България Днес". Мария Чеканова от сериала "Столичани в повече" отиде до магазина сгушена в дебело зимно яке, а повече от половината й лице бе закрито от вълнен топъл шал. Екипирана от главата, но не и до петите. Актрисата бе забравила да закопчае ботите си и