Барселона прави 95 кв. км район с ниски емисии, в Милано събират до 10 евро на ден такса замърсяване

https://www.24chasa.bg/novini/article/8080321 www.24chasa.bg
Проблем със замърсяването на въздуха има не само в София, но и в повечето големи градове в Европа. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

В централните части на много от мегаполисите в Европа вече не се допускат дизели над 15 г. и бензинови автомобили от миналия век

Началото на 2020 г. донесе нова вълна от рестрикции на старите дизелови и бензинови автомобили в големите европейски градове.

Барселона прави 95 кв. км район с ниски емисии, в Милано събират до 10 евро на ден такса замърсяване

Мегаполисите в Стария континент масово забраняват достъпа на возила с мотори, изхвърлящи прекалено много вредни емисии, за разлика от България, която бавно, но сигурно се превръща в още по-голяма автомобилна гробница. У нас не само още няма никакви забрани за движение на старите и цапащи автомобили, а дори и собствениците на такива плащат по-малък екоданък от новите коли.

От 1 януари Брюксел и Барселона забраниха достъпа на нафтови автомобили, произведени преди 2005-а, и бензинови от миналия век.

Барселона - вторият по големина град в Испания, сложи “стоп” на тези возила от 7 сутринта до 20 ч. Собствениците на такива превозни средства могат да искат разрешение за управлението им за десет дни в годината. Новите правила важат за площ от 95 квадратни километра и създават най-голямата нискоемисионна зона в Южна Европа.

Нарушителите ще

бъдат глобявани

с между 100 и

500 евро за всяко

влизане в района

През първите три месеца собствениците ще получават известия, без да бъдат глобявани.

Изключение ще се прави за тези притежатели, които могат да докажат годишен доход под 8000 евро - за тях забраната ще важи от следващата година. Стари коли с чужди номера ще влизат в центъра със специален документ, издаван от местната управа.

Барселона очаква забраната да изведе 50 000 коли от градския център.

През 2021-а забраната ще обхване също камиони и автобуси. Според общината мярката ще позволи намаляването на емисиите на азотен диоксид с 15 процента.

Схемата следва примера на системата “Мадрид Сентрал”, която бе въведена в края на 2018 г. и разрешава движението в историческия център на столицата само за коли на живеещите в района и за коли, които не замърсяват въздуха, и на приходящи. Тази зона обхваща 472 хектара.

От Нова година Брюксел също спря движението на дизелови автомобили с регистрация преди 2005 г. на територията на т.нар. зона с ниски емисии, която обхваща целия Брюкселски регион. Нарушителите подлежат на глоба от 350 евро. Санкцията няма да бъде въведена незабавно. Предвиден е преходен период от 3 месеца, като глобите ще бъдат ефективни от 1 април.

Преди да влязат на територията на столицата на Белгия,

чуждестранните

коли трябва

задължително да

се регистрират

на специален

уебсайт

Изисква се информация за типа превозно средство, евростандарт и тип гориво. Сайтът е достъпен на английски, френски, немски и холандски език. Регистрацията е безплатна, а всяко нерегистрирано превозно средство подлежи на глоба от 150 евро. В брюкселската зона с ниски емисии може да се шофира, като от същия сайт се закупи дневен пропуск на стойност 35 евро на ден. Допускат се максимум до 8 екобилета годишно за един автомобил.

В Германия, където мощните дизелови машини са издигнати в култ, екоактивистите първи предизвикаха общините на по-големите градове за забрана на дизелите.

Ограниченията,

обхващащи

участъци от 8

улици в Берлин с

дължина 2,9 км,

са най-строги

В германската столица от забраната за движение на дизелови автомобили със стандарт, по-нисък от Евро 6 (произведени преди 1 септември 2016-а), ще бъдат засегнати 192 000 коли, а в по-широкия район “Бранденбург” - 289 000. Шофьорите на по-старите леки автомобили, обхванати от забраната, които все пак искат да влязат в забранените зони, ще трябва да плащат 25 евро, а на товарни автомобили - 75 евро. Изключения са предвидени за живеещите в тези зони, за автомобили на инвалиди, таксита, доставчици, ремонтни екипи, линейки.

Редица германски градове въведоха забрани за движение на по-стари дизелови коли по определени улици след скандала “Дизелгейт” от 2015 г.

Частични забрани

вече са в сила в

Хамбург, Бон,

Щутгарт и Кьолн

Копенхаген обаче е пред всички в битката с автомобилите. Дания планира да забрани продажбата на бензинови и дизелови автомобили от 2030 г., от 2035-а - и на хибридите. Алтернатива остават колите на ток и велосипедът. В момента Копенхаген е европейският град с най-малко автомобили на жител.

Общината в Осло пък забрани достъпа на частните превозни средства до центъра. Премахнати са 700 паркоместа, а на тяхно място е изградена пешеходна алея.

На една улица в сърцето на финансовия хъб в Лондон също ще бъдат предприети крути мерки за ограничаване на замърсяването на въздуха. Там от пролетта ще бъде напълно забранено движението на бензинови и дизелови автомобили. Става дума за

Бийч стрийт в

английската

столица, където

скоро ще могат

да се движат

само коли на

ток, хибриди

и велосипеди

Изключение ще правят само линейките. Значителна част от улицата минава през жилищен квартал, като целият район там ще се включи в пилотен проект за 18 месеца, по време на който ще се изследва промяната на качеството на въздуха.

Следващата година собствениците на най-замърсяващи автомобили, произведени преди 2000 г., няма да могат да шофират през центъра на Букурещ, а посетители с автомобили от провинцията ще трябва да плащат дневна такса, за да се движат из града. Тези две радикални мерки бяха обявени от кмета Габриела Фирджа и след месец ще бъдат гласувани в общинския съвет. Планът предвижда всички коли без екосертификат или с Евро 1 и Евро 2 (произведени преди 1999 г.) да бъдат забранени в центъра. На автомобилите от провинцията с екостандарт Евро 2 е напълно забранено да влизат в столицата. Собствениците на коли с Евро 3 (произведени пред 2005 г.) ще могат да се движат из центъра само с винетка, която ще струва 15 евро за месец. Кметът на Букурещ иска всички автомобили, регистрирани на друго място, да купуват винетки от 2,1 евро на ден или 402 евро годишно.

В Париж през деня движението на дизелови автомобили с първа регистрация през 2001 г., както и на бензинови модели, произведени преди 1998-а, е забранено в определени зони. От средата на тази година движението на по-старите коли ще е напълно забранено в широкия район на Париж и по-точно в района, заобиколен от магистралата, която разделя града от предградията.

В Италия пък въведоха строги правила за дизеловите коли. Северните региони наложиха мерки за дизелите от октомври до края на март - забраняват за движение през работните дни на нафтови автомобили преди 2000 г.

За всеки автомобил, който влиза в централната зона на Милано, трябва да се плаща “такса замърсяване” в размер от 2 до 10 евро на ден в зависимост от класа на автомобила. На входовете на централната зона на Милано са монтирани

43 електронни

портала, които

следят дали

автомобилите са

с платена такса

При нарушения на водачите се налагат глоби от 70 евро нагоре. Автомобили, които използват алтернативни горива като природен газ или електрическа тяга, както и линейки, полицейски автомобили и противопожарни коли, се освобождават от таксата.

Сърбия се готви

да забрани вноса

на коли над 15 г.,

за да се справи със замърсяването на въздуха, каза преди дни сръбският министър на околната среда Горан Триван.

В последните 5 г. са внесени между 600 000 и 800 000 стари автомобила, половината от които се озовават в Белград. Над половината от колите, които влизат в страната, са на възраст между 13 и 19 г. и излъчват много вредни емисии.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Индианец от племето команчи. Така ще се впише на преброяването на населението догодина проф. Петър Иванов, който преди близо десетилетие се определи като марсианец. Русенският писател и общественик отново силно критикува методите на преброяването, като го определя като "скъпо и ненужно". Затова и със самоопределянето като индианец показва своя

Наталия Сименова може и да е изпълнена с "Море от любов" в себе си, но на пътя явно блондинката си е за цяло "Море от наказания". Тв водещата бе засечена от "България Днес" да говори по телефона, докато шофира мощния си скъпарски джип. Наред с това има проблем с левия фар, чиято крушка е изгоряла. И това бяха видимите нарушения. Наталке, не така

Хващат семействата на елита с дрога, проститутки и алкохол Надя Панкова Човек не си избира роднините. Това е единствената утеха на много от българските популярни лица от властта, сцената и спорта, щом стане дума за семействата им. Масово едни от най-успелите у нас (а и не само) имат кръвна връзка с черна овца