Електронни и бездимни цигари

https://www.24chasa.bg/novini/article/8084521 www.24chasa.bg

Какво трябва да знаете за алтернативите на пушенето

Въпреки че вредата от пушенето беше доказана още в средата на миналия век, все още стотици милиони мъже и жени по света не могат или не искат да се откажат от вредния навик.

Тези, които не искат, често не се замислят за дълготрайните последствия, които димът оказва на тях и близките им, подложени на неговото въздействие. Започвайки от най-безобидните симптоми като жълти зъби, сивкави венци, тъмна и суха кожа, с годините и с нарастването на броя изпушени кутии цигари вероятността за развитие на сърдечни заболявания, инсулт и рак на белите дробове е в пъти по-голяма от тази при непушачите.

Тютюнопушенето увеличава риска за развитие на:

- коронарна болест на сърцето от 2 до 4 пъти

- инсулт от 2 до 4 пъти

- рак на белия дроб - 25 пъти.

Основният ритуал на пушене е прост. Пушачът пали цигара, с което стартира високотемпературна реакция, позната като горене. При този процес на горене тютюнът достига температура над 800 градуса, образуват се дим и пепел.

В дима само от една цигара се съдържат повече от 7000 вещества, като част от тях са доказано канцерогени. Някои от веществата са ацетон (използва се в лакочистителите и в материалите за строителство), амоняк (в препаратите за домашно почистване), арсеник (в отрова за мишки), бутан (в течността за запалки), въглероден монооксид (в изгорелите газове от колите), толуол (в производството на боя) и много, много други.

Преди години на опаковките на цигарените кутии задължително беше обозначено съдържанието на катрани, никотин и въглероден окис, но бяха премахнати, тъй като се приемат за заблуждаващи. Причината е, че количеството вредни вещества, които пушачът приема с цигарения дим, зависи от броя, интензитета и дълбочината на дърпанията и е строго индивидуален.

Алтернативите

Преди близо 20 години експерти и производители започнаха да търсят начини да намалят вредата за тези, които не могат или не искат да се откажат от цигарите.

За желаещите да се откажат фармацевтичната индустрия създаде дъвки и лепенки, съдържащи никотин, както и различни лекарства, които да подтиснат никотиновия глад. За съжаление успехът на тези средства не е голям - едва 5% от пушачите, които опитват да спрат, постигат траен резултат.

Други пробват алтернативни и дори доста екстравагантни методи от акупунктура до хипноза, а трети просто залагат на силна воля.

Една от първите държави с истински пробив в борбата с тютюнопушенето е Великобритания. Там чрез качествени и контролирани от държавата електронни цигари милиони пушачи минават в отбора на бившите любители на тютюна. От 3,6 милиона потребители на е-цигари на Острова близо 50% успяват да спрат напълно. Здравните власти препоръчват електронните цигари за отказ от тютюнопушене от години, смятайки ги за по-добра алтернатива на цигарите.

От няколко години на пазара съществуват и т.нар. устройства за нагряване на тютюн (в България са популярни IQOS и glо). При тях се използва принципът на контролирано нагряване на тютюна, без горене. По този начин не се образува вредният цигарен дим, а аерозол с много по-прост състав. При по-ниските температури токсичните вещества в цигарения дим намаляват значително, някои от тях изцяло изчезват, а образуваната пара продължава да осигурява никотина, с който пушачът е свикнал.

Все повече експерти по обществено здраве от различни точки на света смятат, че продуктите, при които тютюнът не гори, както и електронните цигари от лицензирани производители, които пушачите могат да изберат като алтернатива на цигарите, биха имали положителен ефект върху общественото здраве, макар че най-добрият избор си остава пълен отказ.