Откриха три добре запазени динозавърски яйца в Китай

https://www.24chasa.bg/novini/article/8103142 www.24chasa.bg
СНИМКА: Университетът в Мюнхен

Три невероятно добре съхранени динозавърски яйца, открити в Китай, разкриха, че овирапторите са мътили яйцата си по същия наин, както това правят днешните птици, съобщава в. "Дейли мейл".

Ембрионите в яйцата били изследвани с помощта на неутронно лъчение от учени от университета в Бон, Германия, предава БТА.

Овирапторите са се срещали в Централна Азия през горната креда, преди 88-66 милиона години, и са достигали размери, сходни с тези на човека. Учени установиха, че що се отнася до репродуктивната биология, овирапторите се ситуират между съвременните крокодили и птици. Не бе ясно обаче дали пиленцата овираптори са се излюпвали от яйцата си по едно и също време със своите братчета и сестричета като днешните крокодили или по различно време като днешните птици.

Въз основа на дебелината на яйчените черупки и структурата на костиците на ембрионите в яйцата на 67 милиона години било заключено, че въпросните три фосила са по-сходни с яйцата на днешните птици.

"Открихме двойка фосилизирани яйца и още едно динозавърско яйце в парче скала в провинция Цзянси", заяви един от ръководителите на изследването Ян Цуруей. Учените констатирали, че яйцата, които достигат дължина 18 сантиметра, са били снесени почти по едно и също време от женски екземпляр овираптор. Като наблюдавал костиците, екипът преценил дали динозавърчетата е щяло да се излюпят едновременно или по различно време.

"Ембрионът със сравнително по-дълги костици е по-развит - поясни ученият. - Друга индикация за развитието му е до каква степен костиците са свързани помежду си." Въз основа на дължината и положението на костиците учените стигнали до извода, че едно от яйцата вероятно е било снесено преди другите две. Развитият ембрион освен това е погълнал повече калций от яйчената черупка по време на растежа си, за да усили скелета си. Колкото по-тънка е яйчената черупка, толкова по-голямо е развитието на ембриона. Ембрионът в по-рано снесеното яйце бил по-малко развит в сравнение с тези в "двойката" яйца. Това показва, че яйцата са били мътени по различно време, независимо че са били снесени по едно и също време.

Резултатите от изследването са публикувани в Integrative Organismal Biology.

Хващат семействата на елита с дрога, проститутки и алкохол Надя Панкова Човек не си избира роднините. Това е единствената утеха на много от българските популярни лица от властта, сцената и спорта, щом стане дума за семействата им. Масово едни от най-успелите у нас (а и не само) имат кръвна връзка с черна овца