При катастрофа с млади шофьори проверяват кой ги е обучавал

https://www.24chasa.bg/novini/article/8106256 www.24chasa.bg
Един от случаите на самокатастрофа през октомври миналата година, при който загинаха 4 души, от които 2 деца. СНИМКА: Ваньо Стоилов

Изпускане на колата и удар в дърво, преобръщане, висока скорост са причина за 674 тежки инцидента през 2019 година. Всичките водачи получили книжки през последните 5 години

При катастрофа, в която е участвал млад шофьор, се извършва проверка за учебния център, в който се е обучавал, кога е издържал теоретичния и практическия изпит и от кой път, кой е изпитващият. Тази практика се прилага от 3 месеца от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.

Целта е да се направи анализ за поведението на новите шофьори и обучението им. Първите изводи са, че им липсват достатъчно умения.

При катастрофа с млади шофьори проверяват кой ги е обучавал

674 катастрофи са причинени от шофьори, които са със стаж от 2 г. или от от 2 до 5 г., показва статистиката на “Пътна полиция” за 2019 г. Общото число на самокатастрофиралите е 3062. Пътните инциденти, причинени от нови шофьори, са 22,01% от всички. (Виж таблицата.) Началото на тази година започна с още смърт и травми на пъти, причинени от млади водачи.

На 13 януари вечерта в Гълъбово на ул. “Христо Ботев” на завой “Сеат Ибиса” се обръща заради висока скорост. Зад волана е 18-годишно момиче, управлявала е след употреба на алкохол и наркотични вещества. След лупинга 15-годишната сестра на шофьорката е с травми и опасност за живота.

Водачката е издържала изпита по теория през април миналата година от първия път, от второ явяване взема практиката.

На 3 януари в Айтос загива 19-годишно момче. Управлявало е “Фолксаген Пасат” и в 5,30 ч сутринта и на десен завой,

при суха

настилка излиза

от пътя и се

удря в дърво

Взел книжка е през октомври и ноември 2018 г. От първи път е издържал и листовките, и кормуването. Освен тези два случая на самокатастрофирали водачи, през януари има и още два инцидента, при които са блъснати пешеходци.

“24 часа” запита Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” за историите на катастрофите на така наречените нови шофьори след касапницата по пътищата в края на годината.

17 са пътните произшествия на наскоро получилите книжка само за периода от 25 октомври до 13 януари. Загиналите са 6. Те са на възраст от 18 до 20. (Виж карето на 3-а стр.).

Каране на кола с несъобразена скорост, употреба на алкохол и наркотични вещества, недостатъчен опит и подценяване на ситуациите на пътя са сред основните причини за смъртта на младите.

В някои случаи

катастрофите са

били в тъмната

част на

денонощието, при

мъгла и мокри

настилки

Това показва, че водачите не са подготвени и нямат нужния опит за управление в лоши метеорологични условия.

В някои от случаите новите водачи притежават книжка от няколко дни или месеци и самокатастрофират, движейки се с превишена или несъобразена скорост.

Преглеждани са записите от проведените практически изпити на всички нови водачи, причинили тежки катастрофи.

По време на

изпита скоростта,

с която се движи

автомобилът, не

надвишава

40 км в час

и кандидат-водачите се справят с управлението.

Когато получат книжка и излизайки на пътя сами, обаче не спазват правилата, движат се с несъобразена скорост. В комбинация с недостатъчния опит и високо самочувствие се стига до тежки пътни инциденти, посочват от “Автомобилна администрация”.

След създаването на Национален координационен център по пътна безопасност, където освен служители на МВР има и на Държавната агенция “Безопасност на движение по пътищата”, АПИ, “Автомобилна администрация”, се получава информация за всяко тежко ПТП с товарни автомобили и автобуси, както и с нови водачи. В “Автомобилна администрация” за всеки случай извършват проверка на водача и на превозното средство.

Именно недостатъчните умение на младите шофьори станаха основна причина да се поиска увеличение на часовете за кормуване от 31 на 42. Придложението бе включено в промяната на учебната документация. Като част от тях са шофиране на магистрала, скоростен път и извън града, в натоварен трафик и през тъмната част на денонощието.

Протестът на част от автоинструкторите на 14 януари накара двама министри на образованието Красимир Вълчев и на транспорта Росен Желязков, да отменят увеличението на часовете. Другото искане беше да няма електронна система за контрол, или следене на кормуването с GPS.

Работна група ще пише нова документация, а центърът на работа се премества в Държавната агенция “Безопасност на движение по пътищата”.

Стефан Малковски от Националния автоинструкторски съюз - един от организаторите на протеста, заяви, че те са не толкова срещу увеличените часове, а срещу електронната система за контрол. Само че още на дискусията на в. “24 часа” “Карай бързо, стигни жив” министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че това е само концепция и тя ще влезе в сила единствено, ако има съгласие.

Има и школи за шофьорски курсове, които искат увеличение на часовете, и които

сега обмислят

контрапротест

Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България очаква на 28 януари на общото събрание на организацията да се вземе решение за протестни действия.

Той смята, че ако новите шофьори са обучени, спокойни и толерантни на пътя, броят на жертвите ще падне с 25%.

Георгиев не приема аргумента на протестиращите, че 60% вземат изпита от първи път, смята, че поне за 30% от взелите книжка тя им е дадена без нужните умения.

Йонко Иванов - председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, казва, че на протест са излезли към 140 коли, при над 900 учебни центрове и над 3500 автоинструктори. Неговата организация е за увеличаване на часовете, но против електронната система. Съгласни са да има таблети и при практическото обучение, но ако ги купува държавата, която да плаща и интернет връзката. Той е категоричен, че няма да отстъпят от увеличаване на часовете, но няма и да бързат с протестите, за да не се слее напрежението с това за безводието в Перник.

Хроника на самонадеяността

На 31.12.2019 г. в 8,04 ч на околовръстния път на София водач на 19 г. с “Ауди А3” се удря в спиращ автобус. Шофьорът на колата загива на място.

Загиналият е издържал двата изпита по теория и практика от първи път през февруари и април 2018 г. Обучен е в учебен център в София на “Фолксваген Голф”.

На 25.12.2019 г. в 23,40 ч във Варна, на бул. “Васил Левски”, водач на 19 г. с “Фолксваген Голф” се удря с “Шевролет”. Момчето губи управление, минава през мантинела и пада на другото ниво на кръстовището. Пострадал е пътник на 19 г., изпаднал е от колата, с опасност за живота е. Водачът на голфа е управлявал с 1,7 промила алкохол.

Той е издържал двата изпита от първи път през есента на 2018 г. Обучаван е в учебен център във Варна на “Пежо 208”.

На 24.12.2019 г. в 5,02 ч във Враца 18-годишен шофьор с “Фиат Добло” губи управление и се удря в сграда на механа. Пострадал е пътник. 18-годишният водач е управлявал с 1,18 промила, отчетени от уреда.

Шофьорът е издържал изпитите по теория и практика от първи път през август и октомври 2019 г. Обучен е в учебен център във Враца на “Тойота Ярис”.

На 22.12.2019 г. в 21,30 ч на бул. “България” в София БМВ 520Д с водач на 19 г. самокатастрофира в стълб от уличното осветление. Загинала е жена на 20 г. и е пострадал мъж на 19 г.

Водачът е издържал изпита по теория на 24.10.2018 г. от първия път и по практика на 23.11.2018 г. от третия път. Обучен е в учебен център в София на “Сузуки Лиана”.

На 21.12.2019 г. в 0,11 ч на 15-ия км на магистрала “Тракия” в посока Пловдив водач на “Мерцедес МЛ 230”, на 21 г., самокатастрофира, обръща се по таван. Няма пострадали.

Шофьорът е издържал изпита по теория от първия път и по практика на 27.02.2017 г. от третия път. Обучен е в учебен център в Пещера на “Сузуки Суифт”.

На 13.12.2019 г. в 11,03 ч в Монтана, на ул. “Св. Климент Охридски”, 18-годишен с БМВ на завой излиза от пътното платно и удря 97-годишен пешеходец на тротоара. Възрастният мъж е починал.

Водачът е издържал изпитите по теория и практика от първия път през пролетта на 2019 г. Обучен е в учебен център в Берковица на автомобил “Пежо 207”.

На 9.12.2019 г. в 0,10 ч в област Разград на разклона за с. Гецово 19-годишен кара с несъобразена скорост “Ауди А3” в гъста мъгла и на мокра пътна настилка. Излиза от пътя и се удря в дърво. Пострадал е пътник на 22 г., с опасност за живота.

Водачът е издържал и двата изпита от първия път през лятото на 2018 г. Обучен е в учебен център в с. Гецово, обл. Разград, на лек автомобил “Фолксваген Голф”.

На 28.11.2019 г. в 15,30 ч във Варна лека кола, управлявана от 19-годишен, се удря в спрял автомобил и след това в стълб. Пострадали са двама пътници - на 19 и на 20 г., като 19-годишният е с тежка фрактура на таза и с опасност за живота.

Водачът е издържал изпита по теория на 25.02.2019 г. от втория път и по практика на 11.03.2019 г. от първия път. Обучен е в учебен център във Варна на “Ситроен С4”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Индианец от племето команчи. Така ще се впише на преброяването на населението догодина проф. Петър Иванов, който преди близо десетилетие се определи като марсианец. Русенският писател и общественик отново силно критикува методите на преброяването, като го определя като "скъпо и ненужно". Затова и със самоопределянето като индианец показва своя

Наталия Сименова може и да е изпълнена с "Море от любов" в себе си, но на пътя явно блондинката си е за цяло "Море от наказания". Тв водещата бе засечена от "България Днес" да говори по телефона, докато шофира мощния си скъпарски джип. Наред с това има проблем с левия фар, чиято крушка е изгоряла. И това бяха видимите нарушения. Наталке, не така

Хващат семействата на елита с дрога, проститутки и алкохол Надя Панкова Човек не си избира роднините. Това е единствената утеха на много от българските популярни лица от властта, сцената и спорта, щом стане дума за семействата им. Масово едни от най-успелите у нас (а и не само) имат кръвна връзка с черна овца