Местните власти поемат поддръжката, ако държавният път е безплатен, реши правителството
Една година са проспали общини и Агенция “Пътна инфраструктура”, за да намерят начин хората от крайградските села да не плащат за винетка, за да стигнат до общинския център.
Най-остро засегнати от изненадващото въвеждане на винетки между прилежащите села и големия град тази седмица се оказаха София и Варна. Като в Нови Искър до столицата дори се стигна до бунтове, след като във вторник сутринта местните видяха поставените от АПИ знаци и разбраха, че трябва да плащат, за да стигнат града. Винетки се налагат дори за околовръстния път. Във Варна пък засегнати бяха с. Тополи, Златни пясъци, селата Казашко, Константиново, Звездица, Кичево, а
винетка
трябваше дори,
за да се стигне
до летището
на града.
Всъщност тези пътища са предвидени за ползване с винетки още през 2004 г., разясни в сряда регионалната министърка Петя Аврамова. Хартиените винетки обаче се контролират по-трудно и така се пътуваше без тях, посочи тя. Всъщност по негласно споразумение между АПИ и общините просто на тези пътища не бяха слагани табели за винетки и съответно не се упражняваше контрол върху автомобилите дали са платили таксите за ползване на пътя.
След като при планирането на толсистемата стана ясно, че хората от селата вече ще си плащат, в началото на 2019 г. лично премиерът Бойко Борисов посъветва кметовете да посочат отсечките, които искат да останат безплатни, и да се разберат с АПИ, припомни в сряда министър Аврамова.
Нито тя, нито някой от кметовете в страната обаче има обяснение защо една година не се е стигнало до споразумения. Въпреки че според Йорданка Фандъкова София многократно е обсъждала с пътната агенция списъка на пътищата, които трябва да бъдат освободени от такси. Според община Пазарджик пък преди година АПИ им е отказала искане за освобождаване на пътищата до селата Добровнище, Мокрище, Черногорово и Росен. Искането бе пратено отново вчера. Кметът на Варна Иван Портних също обяви, че е започнал преговори за проблемните отсечки.
В рамките на една година имаше заявления от общини, бяха водени преговори, някои се отказаха, каза пък Петя Аврамова. Борисов е предлагал тези отсечки дори да станат общински пътища, но те отново отказали, защото нямали средства да ги поддържат.
При липсата на споразумения и след като толтаксите влизат в сила, АПИ е била задължена да изпълни закона - просто контролът с камери не позволява да продължава системата с липсата на контрол, обясниха от правителството. Съответно агенцията е поставила и нужните знаци, за да бъдат уведомени хората, което разбунтува хората.
В сряда правителството взе решение АПИ и общините да подпишат споразумения кои пътища да се ползват без винетка. Местните власти ще плащат на АПИ за поддръжката им, каза в сряда Аврамова. Като цената се определяла от много неща - ширина на платната, банкети, дължина на пътя и пр.
Законови промени на ВМРО и ГЕРБ обяви в парламента пък шефът на транспортната комисия в СОС Карлос Контрера. Те предвиждат автобусите на градския транспорт да бъдат изключени от тол системата, както и целите отсечки.
“Това са детайли, които ще се решават. Проблемът е системен,
работи се
на парче,
законопроектът е писан на коляно”, коментира шефът на транспортната комисия на НС Халил Летифов.
Още няма глобени хора от населените места около София, защото са карали без винетки. И винетки за тях няма да бъдат нужни, опита да успокои обстановката и Петя Аврамова. Северната скоростна тангента ще бъде освободена от винетки, но не и от толтакси за тежкотоварните автомобили, добави тя.
Разтреперан, Борисов прати шефа на пътната агенция да обикаля села като глашатай
Да обикаля селата като глашатай и да вика “Няма винетки”, бе изпратен вчера от премиера Бойко Борисов шефът на АПИ Георги Терзийски.
Заседанието на кабинета започна с гневен монолог на министър-председателя, който пътният шеф изслуша прав с наведена глава.
“Що ми правите тези номерца? Нали знаеш колко бързо ще се разправя с вас. Как може да ми изкарвате хора на улицата за такава глупост? Защо ми го правите? Репетирате дали мога да ви оправя още днес ли?”, започна тирадата си Борисов. А в края се закани в АПИ много да внимават, ако пак го разтреперят така преди заседание на правителството.
Вместо да глашатайства обаче, Терзийски започна да организира срещи с кметовете на столичните селски райони. Първо посети Бистрица и Панчарево, а после разговаря по телефона с кмета на Банкя Рангел Марков и с кметицата на Нови Искър Даниела Райчева. Уведомил ги за решението да не се налагат глоби за коли без винетки по пътищата към София.
Терзийски е на практика третият шеф на АПИ, когото Бойко Борисов назначи само в рамките на сегашния мандат на кабинета.
Без глоби в София, общината плаща до 500 000 лв. поддръжка
“Ние имаме готовност да участваме в поддръжката на тези пътища, които са част от републиканската пътна мрежа. Това е ангажимент, който сме поели в разговорите си с Агенция “Пътна инфраструктура” в последните месеци и имаме тяхното уверение, че до окончателното решение на казуса санкции на столичани няма да бъдат налагани.” Това написа вчера във фейсбук столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Според зам.-председателя на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков от ГЕРБ до седмица общината и АПИ ще подпишат споразумение. То трябва да съдържа финансовите параметри за поддръжката на проблемните пътища.
Проблемните участъци в София са 11 - пътят до село Железница, до Панчарево и село Кокаляне, от Кокаляне до Долни Пасарел, околовръстният път, северната скоростна тангента, трасето от бул. “Сливница” до пътен възел “Божурище”, разклонът от “Суходолски път”, между “Черният кос” и ул. “Войнишко въстание”, между околовръстния път и село Желява, между бул. “Европа” и Банкя, участъкът от ул. “Малобученски път” между кв. “Суходол” и село Мало Бучино и пътят до Волуяк.
Зарков уточни, че и в момента в столицата има пътища, които се поддържат съвместно от общината и АПИ. Такъв пример е южната дъга на околовръстния път. За нея общината получава част от средствата за поддръжка от АПИ.
Според неофициална информация сега за 11-те проблемни пътища кметството е готово да плаща до 0,5 млн. лв. годишно на АПИ за поддръжка, за да не се налага живеещите в близките населени места да плащат винетка за ползването им.
Изваждането им от републиканската пътна мрежа трябва да стане след решение на Министерския съвет. АПИ вече била предприела стъпки в тази посока, обясниха запознати.
168 столични автобуса пък ще трябва да плащат толтакси от март и това ще струва 1,5 млн. лв. на общината, изчисли шефът на транспортната комисия в СОС Карлос Контрера.
Рила първа ще си вземе пътища
Пет общини са изпратили заявки за пътища от републиканската пътна мрежа, за които да не бъдат събирани винетни такси, съобщи шефът на сдружението на общините и кмет на Велико Търново Даниел Панов. НСОРБ ги е придвижила и в момента се променя собствеността от държавна в общинска. Сдружението навреме е информирало кметовете още миналата година, каза Панов. Заявки са дали Варна, Белица, Челопеч, Рила и Павликени, като на финала е процедурата на Рила за пътя Кочериново-Рила-Рилски манастир-Кирилова поляна и се чака само решение на МС.
“Още в началото на миналата година НСОРБ проведе консултации с регионалното министерство по проблема. Позицията на държавните институции бе категорична - в случай че дадена община иска освобождаване на определени участъци от заплащане на винетна такса, то следва тя да поеме ангажимент по поддръжка и ремонт на тези участъци и да предприеме действия за промяната на собствеността - от публична държавна той да бъде актуван като публична общинска собственост”, разказа още Панов. Нужно било и решение на общинския съвет.
В Бистрица почнаха да режат камерите на толсистемата
Буквално едно денонощие след като пътната агенция се похвали, че благодарение на камерите на толсистемата вече е хванала над 700 превозни средства без винетки, в Бистрица камерите на тази система бяха брутално прекъснати.
В ранните часове в сряда в центъра за управление на Националното толуправление забелязали, че камерите, които са поставени на пътя за Бистрица, не работят. Проверка на място показала, че цялата стойка е отрязана най-вероятно с флекс и е съборена отстрани на пътя.
Извикана е полиция, която да установи вандалския акт, а по-късно записите на тези камери са предадени на разследващите органи. До края на деня не стана ясно дали извършителите на акта са хванати.
Щетата е на стойност към 200 хиляди евро, ако се смята и стойността на техниката. По-късно през деня от АПИ посочиха, че щетата е за около 100 хиляди лева, т.е. най-вероятно самите камери и сензори са невредими и могат да се използват.
Техниката по рамките на толсистемата е скъпа, тъй като не става въпрос за обикновени видеокамери, а за камери, които притежават лазерни скенери, обясни пред “24 часа” членът на управителния съвет на АПИ Олег Асенов. Те са в състояние да направят пълно заснемане на преминаващите пътни превозни средства, които се виждат и обемно, и така може да се прецени колко оси има преминалият камион, тъй като от това също зависи каква толтакса дължи.
Освен това цялата система е свързана с тази на МВР и веднага става ясно кой е собственикът на превозното средство, попаднало в обхвата на камерата. Същото важи и за превозното средство, което се движи с винетка - от две денонощия насам системата следи в реално време преминаващите леки коли и веднага може да се издаде фиш за глоба за колите без винетка. Именно това позволи още в първите 24 часа от действието на тези камери те да хванат над 700 нарушители, което е почти тройно над количеството, което е хващано по традиционните способи - с инспектори по пътищата.
Новите толтакси - по-ниски по настояване на превозвачите, по второкласните пътища няма
Новата тарифа за толтаксите беше приета от правителството на заседанието му в сряда. Тя е по-ниска от първоначално предложената, тъй като на 9 януари превозвачите излязоха на протест заради високите според тях такси, а ден по-късно се срещнаха с премиера и след два часа разговори той направи компромис.
Така например тировете няма да плащат 18 стотинки на километър по магистрала, а 11 ст. За първокласен път пък ще плащат по 10 стотинки на километър. Всички нови цени са предложени от бранша, каза още тогава регионалният министър Петя Аврамова.
Сега обаче остава въпросът как ще бъдат изпълнени заложените в бюджета приходи от толтакси в бюджета за тази година от 450 млн. лв. Превозвачите уверяваха, че и с техните тарифи целта ще бъде изпълнена, но премиерът им даде изпитателен срок от 3 месеца - от март, когато влиза в сила толсистемата, до юни. След това отново ще има среща и при необходимост таксите ще се актуализират.
“Ако след три месеца търговска експлоатация на толсистемата приходите са такива, каквито се очакват, продължаваме да работим по този модел. Ако не са такива, каквито са очакванията, тогава поехме ангажимент да седнем и да разговаряме за обсъждане и актуализация на нови тарифи”, потвърди и изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
От публикуваните в сряда тарифи става ясно, че размерът на толтаксите е обвързан и с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър, като всяко навлизане в толсегмент - съответната пътна отсечка, ще се приема за пълното му изминаване. Превозните средства с тегло над 3,5 тона, които се движат само с алтернативни горива, ще плащат половината от толтаксата, определена за вида автомобил с категория ЕВРО VI, EEV.
За второкласните пътища с обща дължина 2935 км се прие нулева ставка. Те обаче остават в обхвата на толсистемата, тъй като за тях е установено преминаване на не по-малко от 600 тежкотоварни автомобила средно на ден. От системата са изключени също участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища. Така общата дължина на пътищата, за които тежкотоварните превозни средства над 3,5 т ще плащат такси от 1 март, остана 3115 км. Като брой отсечки те са 5800.