Кметове търсят кой да замести “Лафка”

https://www.24chasa.bg/novini/article/8226773 www.24chasa.bg
Павилионите на “Лафка” вече са затворени.

В редица градове може да има нови концесии за спирки

Кметовете започват да търсят кой да замести “Лафка” с павилиони по спирките на градския транспорт. В неделя веригата обяви официално, че прекратява оперативната си дейност.

“Ако сегашният концесионер на спирките в Пловдив “Лафка маркет” се откаже, ще обявим нова процедура. Все още обаче нямаме уведомление”, каза кметът Здравко Димитров.

Той е категоричен, че трябва да има фирма, която да се грижи за заслоните. В Пловдив те са общо 500, като 314 от тях са отдадени на концесия.

По договор концесионерът е длъжен да поддържа спирките, където хората чакат автобуси. Те са стъклени и често са обект на вандали. В момента заслонът от западната страна на Тунела-юг е счупен. При сегашната ситуация не е ясно кой ще го ремонтира. Според пътници на много места в града гледките са подобни. Има спирки, които стоят счупени с месеци, и никой не ги оправя, заяви Надежда Василева.

Не е изключено сагата с пловдивските спирки отново да се заплете, опасяват се общинари. Години наред заслоните стояха грозни, неугледни и разбити. Първата концесия беше сключена с “Елиза 1999” по времето на кмета Иван Чомаков през 2003 г. Договорът задължаваше фирмата да ремонтира спирките. Това обаче не се случи. Първият концесионер само прибираше наеми от разположените сергии и павилиони, без да се грижи за съоръженията.

През 2012 г. “Елиза 1999” премина в активите на “Лафка маркет” и общината подписа анекс към концесионния договор, като го удължи с 20 години. Новият концесионер подмени 314 спирки, а на възлови места разположи и павилиони “Лафка”. Годишната концесионна вноска е 71 хил. евро.

В Шумен също се подготвят да обявят нова процедура за част от спирките, стопанисвани от “Лафка”. Там договорът е за 10 години. Веригата нямала неплатени наеми към общината.

В Русе “Лафка” има 70 обекта по спирки на градския транспорт. Все още не е ясно как ще действа общината, ако павилионите не бъдат отворени.

Във Варна веригата не е концесионер на спирките. Общината има договори с фирмите “Одесос М”, “Ди Прес”, “ВаКом”, “Фактор плюс”.

“Имаме сключен дългосрочен договор с “Лафка маркет”. Ако се наложи, ще сключим с друг търговски обект, но такъв ще има и това е част от договорката ни с общината”, коментира за “24 часа ” Марияна Аврамова, управител на “Одесос М”.

От фирма “ВаКом” - концесионер на спирките по пътя за Златни пясъци, заявиха, че спирането на “Лафка” няма да се отрази на работата на фирмата и тя ще продължи да изпълнява ангажиментите си.

Затварянето на “Лафка” няма да се отрази на градския транспорт в Бургас, заяви зам.-кметът Красимир Стойчев. В павилионите на веригата не се продават билети и карти. Освен това не всички спирки в Бургас са покрити с павилиони на “Лафка”, на много места функционират и други търговци.

Няма да има проблем и в Смолян от затварянето на “Лафка”. В града имаше само два павилиона от веригата.

И в Пазарджик “Лафка” не е продавала билети и карти и няма да има отражение за градския транспорт, заяви Ива Забуртова - началник на кабинета на кмета.

Че “Лафка” спира да работи, се разбра неофициално в петък. На сайта на компанията има съобщение, че оперативната дейност се преустановява заради промяната в Закона за хазарта, с която бяха забранени частните лотарии. Това значително намалявало приходите на “Лафка” и водело до невъзможност за нормално функциониране на павилионите.

От “Лафка” посочват, че разполагат с достатъчен финансов ресурс за погасяване на задълженията си в кратки срокове. Последният финансов отчет - за 2018 г., показва, че компанията има налични над 8 млн. лева, а чистата печалба е била над 5 млн. лв.