Водорасло на милиард години е най-старият фосил на растение

https://www.24chasa.bg/novini/article/8228243 www.24chasa.bg
Водораслото Proterocladus antiquus СНИМКА: Ройтерс

Учени откриха в скали от Северен Китай най-стария известен фосил на зелено растение - миниатюрно водорасло, покривало морското дъно преди около милиард години, съобщи Ройтерс.

Водораслото Proterocladus antiquus e "близък сродник на предшественика на всички съвременни зелени растения", каза Цин Тан, палеобиолог от технологичния институт във Вирджиния, който е открил фосила в скала в провинция Ляонин, близо до гр. Далян.

Първите растения на сушата са еволюирали от зелени водорасли преди около 450 милиона години, посочва БТА.

Макар и малко - едва 2 мм, водораслото Proterocladus е било един от най-големите организми за времето. Тогава в моретата са живели основно бактерии и други микроби. Водораслото е извършвало фотосинтеза, трансформирало е слънчевата светлина в химическа енергия и е произвеждало кислород.

Преди около два милиарда години животът на Земята е еволюирал от прости бактериални клетки към първите еукариоти, които обхващат гъби, растения и животни. Първите растения са едноклетъчни организми. Преходът към многоклетъчни като Proterocladus е ключов в развитието, създал условия за възхода на растенията, населили целия свят - от папрати до секвои и мухоловки.

Proterocladus е с 200 милиона години по-стар от предишния му най-ранен известен събрат. Един от съвременните му сродници е водорасло, използвано за храна, наречено морска маруля.

Бившият национал Георги Пеев и половинката му Цветелина имаха повод за празник тези дни. Те отбелязаха две години от началото на връзката си. "Благодаря ти скъпи, че точно преди две години ме откри! Благодаря , че пристъпи към мен заговаряйки ме с най-зашеметяващата усмивка в света (на която, нямаше как да устоя)