Астрономи: Земята се сдоби с нова луна

https://www.24chasa.bg/novini/article/8235957 www.24chasa.bg

Земята се сдоби с нова луна, голяма колкото автомобил, съобщи сп. "Ню сайънтист".

Астрономи от проекта Каталина в Аризона, са видели мъждив обект да се движи бързо през небето на 19 февруари. През следващите дни специалисти от още шест обсерватории по света са наблюдавали обекта, наречен 2020 CD3, и са изчислили, че той е свързан гравитационно със Земята от около три години, предава БТА.

Съобщение за откритието, публикувано от Центъра за малки планети, който наблюдава малки космически обекти, уточнява, че "не е открита връзка с известен изкуствен обект". Това означава, че става дума най-вероятно за астероид, прихванат от земната гравитация, докато е преминавал наблизо.

Това е едва вторият астероид, за който се установява, че е прихванат от планетата ни като мини луна. Първият 2006 RH120, остана около Земята от септември 2006 г. до юни 2007 г., след което се измъкна.

Новата ни луна вероятно е с диаметър от 1,9 м до 3,5 м, т.е. тя не може да съперничи на основния ни естествен спътник. Тя прави една обиколка около Земята за 47 дена по широка овална орбита, която през по-голямата си част е извън орбитата на Луната. Тази орбита не е стабилна, така че с времето 2020 CD3 ще бъде изтласкан от Земята. Много е вероятно това да се случи през април, каза Григори Федорец от университета "Куинс" в Белфаст.

Според други симулации на траекторията обаче, съдбата на мини луната е различна. Необходими са още наблюдения, за да бъде потвърдено каква ще бъде тя и дали това наистина е временна луна, а не космически отпадък.

Пролетта пукна и Катето Евро посади реколтата! Обичаната актриса грабна малка мотика и започна да копае из двора си в Кокаляне. Майката на водещия на "Преди обед" Александър Кадиев, зася български домати и зелен лук. Катето не обича да слага на трапезата купешки зарзават. От няколко години актрисата сее плодове и зеленчуци