В моменти като този си проличава истинската социална отговорност на бизнеса, казва главният изпълнителен директор на VIVACOM
- Г-н Добрев, VIVACOM е сред водещите технологични компании у нас, каква е ролята на телекомите в извънредната ситуация?
- Всички за първи път изпадаме в подобно положение. Ясно е, че на първа линия са лекарите, те са героите. Ние останалите трябва да опитваме с всичко, което правим да помагаме да преминем възможно най-леко през изпитанията.
Осъзнаваме отговорността пред нашия бизнес, който в момента е един от основните гаранти за функционирането на обществото ни в условията на социална изолация - отговорност към болници, към институции, към бизнес, към работещите вкъщи и към всички потребители, които имат огромна нужда от бърза и сигурна връзка, за да осъществяват дейността си и да общуват с близките си.
Както неведнъж се каза, пандемията поставя на изпитание не само физическото оцеляване, но и психологическото здраве на нацията, образованието на децата ни и икономиката на страната. Във всяка от тези сфери комуникациите имат ключова роля.
- Има ли бум на потреблението на интернет в последната седмица?
- Преди да отговоря на този въпрос, искам да призова всички:
стойте си вкъщи, каквото може да се свърши онлайн, вършете го онлайн.
Плащайте сметките си онлайн, онлайн пазарувайте всичко, което е възможно. Използвайте кризата, за да пробвате колко много неща могат да се свършат с дебитна карта и онлайн.
А конкретно на въпроса: да, има безпрецедентно увеличение на трафика. До 50% на гласовия трафик и до 40% на трафика на данни. Всичко това е възможно и заради политиката ни в последните години да включваме все повече минути в плановете, все повече мегабайти и все по-високи скорости във фиксираната мрежа. За момента, за разлика от някои европейски държави, мрежите ни издържат на натоварването и се справят с него.
Всичко това показва, че неслучайно имаме най-бързата мобилна мрежа в България според Speedtest® на Ookla и вярвам, че потребителите ни го оценяват в момента. Отплащат се инвестициите за увеличаване на 4G покритието, което достигна 99,94% по население и 97,58% по територия. Високоскоростен фиксиран интернет можем да предоставим на почти 1 700 000 домакинства.
Ако доскоро това бяха само хубави цифри в отчетите ни, то сега показват възможността ни да отговорим на нарастващото потребление и да облекчим живота на хората в тази ситуация. Нека пак да ви уверя –
с това предизвикателство мрежата на „Виваком” ще се справи.
- Хората имат нужда от повече минути и мегабайти в момента. Как отговаряте на това търсене, има ли нови тарифни планове?
- Тук идва вече отговорността ни като бизнес - не да печелим повече, възползвайки се от ситуацията, а да дадем възможност на хората да потребяват повече нашите услуги, без това да покачи обичайните им разходи. Затова освен добре функциониращи мрежи още от първия работен ден на извънредната ситуация ние предложихме и серия
допълнителни безплатни услуги,
които непрекъснато разширяваме, за да дадем възможност на хората да понесат социалната изолация възможно най-леко.
Предоставихме 10 000 МВ безплатен мобилен интернет, 2 000 МВ всеки уикенд и още 2000 допълнителни мегабайта за всички, които плащат през приложението MyVIVACOM с цел да мотивираме хората да останат вкъщи. Пуснахме над 145 канала за абонатите ни на сателитна телевизия и повече от 230 програми за тези с IPTV отново за да им осигурим повече възможности за разнообразие у дома.
Клиентите ни на Mobix получиха допълнителни 10 000 МВ на максимална скорост, а плановете ни за мобилен интернет I Traffic в момента се предлагат с двойно количество мегабайти на същата цена, за целия срок на договора, не само за извънредното положение.
Специален фокус са безплатните услуги и за най-нуждаещите се групи на хората в неравностойно положение – за всички клиенти на социалните ни планове дадохме допълнителни 300 минути за разговори.
Постоянно апелираме към хората и да ползват онлайн каналите ни за плащане и управление на услугите, както и дигиталния ни портфейл Pay by VIVACOM за безконтактни плащания и изпращане на пари до близките.
Плащайте онлайн – лесно е, сигурно е, изгодно е!
- За съжаление в подобни тежки моменти се повишава рискът от престъпления. Какво прави вашата компания, за да ограничи телефонните измами?
- VIVACOM традиционно работи с МВР за ограничаване на телефонните измами, не само в тази ситуация. Приемаме го като своя мисия предвид факта, че най-големият брой абонати на фиксирани гласови услуги, които са и най-уязвими в случая, е в нашата мрежа. Благодарение на съвместните ни усилия с Национална служба „Полиция“ през 2019 г. беше регистриран драстичен спад на измамите - от 65 000 случаи в началото на годината до един единствен през декември. В момента на базата на този опит отново подкрепяме и с човешки, и с технически ресурс МВР в опитите да ограничим измамите в извънредната ситуация. Само за изминалата седмица бяха предотвратени измами за около 10 000 лева.
- Освен да давате допълнителни безплатни услуги на клиентите, какви други са начините бизнеса да подпомогне държавата в този критичен момент?
- Ако може да се каже и нещо положително на фона на кризата с коронавируса, то това е начинът, по който обществото ни реагира. Свидетели сме на безапелационния професионализъм на лекарите и медицинските работници в момента, на бизнеса да откликва с дарения. Ние от VIVACOM към момента оказваме
подкрепа на дистанционното обучение
на децата. Дигитализацията на образованието е фокус на нашата социална отговорност отдавна. Още през 2018 по наша инициатива и с партньорство с в. „24 часа” и Министерството на образованието започнахме кампанията „Образование 4.0”, насочена към това да ускори процеса на дигитализация на българското образование.
От първите дни на извънредната ситуация предлагаме конкретна помощ за осигуряване на равен достъп на учениците до дистанционно обучение - единствената възможна форма в момента. Като първа стъпка дарихме над 500 таблета за най-нуждаещите се ученици и сме в постоянна връзка с Министерството на образованието, за да реагираме своевременно и при нужда от друг тип подкрепа.
Това, разбира се, не изключва възможността да окажем финансова и логистична помощ и в най-горещата сфера на здравеопазването. Ще подкрепим и един проект на националната пациентска организация за дистанционни медицински услуги.
- Вашата компания има над 5000 служители. Как се справяте в извънредната ситуация и кои са най-големите предизвикателства като работодател?
- Първо трябва да започна с огромна благодарност към всички наши служители, които доказаха, че сме екип не само във време на успехи, но и при изпитания. Всички реагират изключително, дори най-подложените на стрес заради извънредната работа и това е наистина вдъхновяващо.
Първата ни задача беше да осигурим максимална защита на нашите служители, клиенти и партньори. Спазваме стриктно предписанията на Националния оперативен щаб и осигурихме възможност за работа от вкъщи на всички служители, чиято дейност позволява това.
В магазинната мрежа, в отделите за техническата поддръжка на мрежата и в сградите на „Виваком” в страната, където присъствието на служители е наложително, сме въвели
изключителни мерки за хигиена
и дезинфекция и осигуряване на оптимално отстояние, за да могат хората спокойно да изпълняват служебните си задължения.
За да избегнем паника и разпространение на слухове, направихме специална секция за вируса и начините за предпазване от него, интегрирана във вътрешния сайт на компанията. Ние твърдо стоим зад служителите си, защото нищо не е сигурно във времена като тези, освен едно - че само ако се обединим и сме отговорни заедно имаме шанс да се справим с изпитанието, което преживяваме.
[1] **Според анализ на Ookla®, основан на данните от Speedtest Intelligence® от тестове, проведени на територията на България през четвъртото тримесечие на 2019г. за средна скорост на изтегляне (download) в мобилната мрежа. Търговските марки на Ookla се използват с разрешение. Повече информация за мобилната мрежа на VIVACOM: www.vivacom.bg.