Милена Драгийска: Сърдечно благодаря на всички наши служители за неуморните им усилия в извънредната ситуация

https://www.24chasa.bg/novini/article/8366589 www.24chasa.bg

В магазините от веригата за всеки клиент има осигурен дезинфектант, с който да да дезинфекцира дръжката на количката и ръцете си, казва главният изпълнителен директор на „Лидл България”

„Лидл България” получи отличието ТОП Работодател 2020 за България и Европа. Как се справя един ТОП работодател в условията на извънредно положение и какво мотивира хората - разказва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България”.

- Г-жо Драгийска, как ви завари извънредната ситуация?

- По всички оценки и анализи светът като цяло не бе подготвен за това, което се случи. Факт е обаче, че вирусът се пренесе в Европа след определено време, в което се опитахме да разработим различни сценарии и набор от мерки на база на споделения и за съжаление тежък чужд опит, които на по-късен етап вече реално трябваше да приложим.

Помогна много и фактът, че през Сдружението за модерна търговия – нашата браншова организация, всички големи вериги действахме по общовалидни въпроси заедно. Тук е мястото да допълня, че пред нас стоеше и една изключително открита за търсене на най-добрите решения от всяка гледна точка държавна администрация - Министерството на икономиката, Министерството на здравеопазването, представители на ръководствата на БАБХ и ОДБХ. Така – въпреки непознатата за всички ситуация – не позволихме да се създаде паника. Конкретно в наша отговорност беше незабавно да променим организацията на работа, включително на транспорта и поръчките на стоки (с което вече бяхме започнали края на февруари, виждайки епидемиолигичната обстановка в някои страни), за да не изчезнат трайно стоки или някой да се възползва от ситуацията некоректно. В моменти като този е необходима дисциплина, прилагане и спазване на прозрачни правила, а също ясни прояви на лична отговорност на всеки един от нас. Извънредната ситуация изключително добре илюстрира необходимостта да осъзнаем, че всички сме свързани и че когато обединим усилията си, можем да постигаме много повече. Много категорично тя припомни и нещо, което ние в Lidl никога не си позволяваме да забравим – че зад образа на всяка компания стоят хората. Знам колко неимоверни усилия положиха и продължават да полагат всички наши служители в тази извънредна ситуация – и в магазините, където колегите всеки ден са на първа линия, и в складовите ни бази, и в централата, където се овладяват всички процеси по веригата на доставка и се вземат решенията за цялостна реакция на компанията ни с оглед защита в извънредната ситуация. Всички те дават максимума от себе си, за да може

хората да намират това, което търсят,

и да са спокойни, че и утре, и вдругиден, и след месец проблем с осигуряването на свежи и качествени продукти за ежедневните нужди на хората няма да има и те ще са заредени на рафтовете ни. Затова изказвам огромната си и най-искрена благодарност към всеки един от тях!

- Какви предпазни мерки въведохте във вашите магазини?

- Въведохме изключително сериозни мерки за хигиена и дезинфекция. Ежедневно се дезинфекцират всички помещения и оборудване в нашите магазини – пазарски колички, касови ленти, шкафчета за служители и клиенти. Въведохме и задължителна дезинфекция на входа – за всеки клиент има осигурен дезинфектант, с който да дезинфекцира дръжката на количката и ръцете си. Намалихме работното време – от 8 до 20 ч – първо, за да олекотим натоварването върху колегите, и второ, за да дадем повече време за засилена дезинфекция, организация и зареждане на стоките. Въведохме пропускателен режим, така че да осигурим пространство от 10-15 кв.м. на всеки клиент в магазина, съгласно изискванията на Министерството на здравеопазването. За 5 дни завършихме монтирането и на PVC прегради на касите, които да осигурят допълнителна изолация и защита както за служителите, така и за клиентите. Поставихме информационни табели на входа и вътре в магазините,

ленти, маркиращи препоръчителната дистанция

от 2 м между клиентите при пазаруване в зоната на касите. Не беше лесно, но успяхме да осигурим защитни маски за всички наши служители, като през цялото време те работят и с латексови ръкавици. На всяка каса и в социалните помещения и складове на всеки магазин има дезинфектант за служителите ни. Съгласно решението на Националния оперативен щаб въведохме и специален времеви интервал – от 8:30 до 10:30 ч, за да може хората над 60 години да пазаруват на спокойствие, като разбира се те могат да пазаруват и през останалото време в рамките на деня. Аналогични на мерките в магазинната ни мрежа са и мерките за складовите ни бази в Равно поле и Кабиле. До седмици абсолютно всички наши служители ще получат имуностимулант – продукт на високотехнологична разработка на българска фирма, като част от цялостната ни грижа за тяхното здраве. По досегашни разчети само за предпазни мерки и средства сме похарчили близо 600 хил. лв.

- Какво правите за мотивацията на служителите си в такъв момент? Защото има едно чисто човешко притеснение да застанеш на касата и да обслужваш стотици клиенти.

- Всички неща, които изброих, са мерки от чисто организационна гледна точка и с цел превенция и сигурност. Съвсем естествено тези мерки бяха поставени на преден план, защото на първо място трябва да осигурим безопасни условия за хората. Добрият работодател обаче не бива да забравя, че в моменти като този моралната подкрепа е също толкова важна за мотивацията на хората. Напълно реален е рискът служителите на веригите да откажат да отидат на работа, защото също като всички останали се притесняват. И биха били в правото си. Тук вече трябва да влязат в сила други мерки. От една страна е финансовото поощрение – нещо, което направихме за всички наши служители в магазините и складовите ни бази. От друга страна, вярвам, че с много по-голяма тежест стоят различни

ключови прояви на истинското лидерство.

Сред тях са например видимите бързи и ефективни решения в полза на служителите, човечността, откритият диалог и искрената благодарност. Ние, ръководството на „Лидл България” неведнъж се обърнахме към тези наши служители – за да ги информираме по всякакви актуални въпроси, за да им споделим в движение решения за справяне със ситуацията, за да им благодарим от сърце и да им покажем, че усилията им не остават незабелязани, както и да ги успокоим, че в такава ситуация могат не на 100%, а на 200% да разчитат на нас като работодател. Това създаде увереността им, че сме заедно в изпитанието и че ще преминем през него успешно. В подобни ситуации мерките трябва да са многопластови – да гарантираш безопасността, но да поддържаш и духа на хората, защото двете са неизменно свързани. Простичко казано, хората безпогрешно усещат, ако стоящите начело знаят какво правят, накъде ги водят и как да се стигне там. Вярвам, че именно в такива трудни и извънредни моменти истинският ТОП Работодател си личи най-много.

- Доскоро голямата тема за бизнеса беше недостигът на работна ръка. Сега вече на борсата се озовават хиляди хора без работа. Очаквате ли да се променят техните изисквания към работодателите?

- Факт е, че прогнозите, които се правят, са противоречиви и предвидливо трябва да се подготвим за различни сценарии с нови предизвикателства. Не мисля обаче, че хората ще занижат критериите си. Нито пък ние имаме право да лежим на стари лаври. И категорично няма да го допуснем. Затова ще продължим да отстояваме и разумно да надграждаме предложението си като работодател с всичките ни конкурентни предимства като например най-доброто заплащане в бранша, различни придобивки, коректност и прозрачност в отношението, възможности за кариерно развитие, човечно отношение и истинска грижа за хората. Или сборът от всичко, което по един или друг начин ни прави предпочитан работодател и затова и признат с TOP Employer – отличието, за което споменахте в самото начало.

- Какво представлява отличието TOP Employer и какво е нужно, за да го получи една компания?

- TOP Employer е международен сертификат, който се издава от световната организация TOP Employers Institute за доказани HR практики в 10 определени области. Интересното е, че в цял свят има 1600 организации в 119 държави, отличени с това признание. Предвид колко милиона фирми има по света, да бъдеш част от тези 1600 безспорно е постижение. От 32 държави, в които Lidl оперира, 14 са получили TOP Employer и ние сме едни от тях. Това означава, че като работодателски практики

по нищо не отстъпваме

от държави като Белгия, Франция, Италия, Нидерландия. Вярвам, че имаме редица примери, с които ежедневно го доказваме. Да вземем възможностите за развитие – 75% от нашите мениджъри са се издигнали отвътре. Много са случаите в „Лидл България”, при които служител е започнал като касиер-продавач, а днес вече е управител на магазин. Всяка година инвестираме 6-цифрена сума в програми за обучение и квалификация на нашите служители. През 2019 я увеличихме с цели 10% спрямо предходната. Служителите ни могат да избират измежду над 70 предложения за курсове и обучения, с които да развиват уменията си, а от тази година разполагат и с още една възможност – онлайн платформата LinkedIn Learning. Не спираме да инвестираме и в програми за младите. Последният пример е стажантската ни програма за летните месеци, която е насочена към студенти, завършили първи курс, и е изключително практически ориентирана именно за да отговорим на желанията на младите хора да трупат практически опит. Вярвам, че всеки един от тези примери доказва, че отличието ТОП Работодател не е просто декорация на имиджа, а ежедневни усилия да предлагаш най-доброто на своите служители и огромна отговорност – и в добри, и в трудни моменти.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Ана Мария от "Игри на волята" остави мотора и разчита на двата си крака, за да стигне до любимия мол. Топпапараците на "България Днес" изловиха красавицата без любимия й превоз да препуска към търговския център. Ана Мария обаче не изневери на спортния си стил и за разлика от засуканите кифли атакува магазините с клин и маратонки

На косъм от смъртта се разминава бившият победител в "Биг брадър" Мирослав Атанасов. Известният като "ревльото" мъж, получава инсулт, дни след като навършва 40 години. Благодарение на добрата намеса на лекарите, брадърът прескача трапа.  Миро, който развива успешен бизнес, попада в болницата в началото на март

На колело, с куче и видимо отслабнал. Това е равносметката за Явор Бахаров близо четири месеца след като бе сгащен в Банско посред пладне да шофира пиян и под въздействието на кокаин и марихуана. "България Днес" улови актьора да джитка с велосипед из столицата. Завързал кучето си на каишка за колелото, Бахаров търчеше по задачи