Учени откриха микроб, който може да разгражда полиуретан

https://www.24chasa.bg/novini/article/8382938 www.24chasa.bg

Германски учени откриха микроб, който може да разгражда някои от химическите градивни частици на полиуретана, съобщи електронното издание МедикълЕкспрес, цитирано от БТА.

"Бактерията може да използва тези елементи като основен източник на въглерод, азот и енергия", каза д-р Херман Хайпипер, старши изследовател в центъра Хелмхолц за изследване на околната среда в Лайпциг, Германия, който е сред авторите на изследването. То е важна стъпка към рециклирането на един от най-трудните за разграждане пластмасови продукти.

3,5 милиона тона от пластмасите, произведени в Европа през 2015 г., са продукти от полиуретан. Той се използва навсякъде - в хладилниците, в строителството, в обувките, в мебелите, но трудно се рециклира в доста енергоемък процес. Полиуретанът е сред полимерите, които не се топят при висока температура. Продуктите от тази пластмаса обикновено се заравят на сметища, след което отделят отровни химикали, някои от които са канцерогенни.

Използването на микроорганизми и гъбички за разграждане на пластмасите на петролна основа в момента е обект на усилено изследване. Досега обаче почти не е имало задълбочени и резултатни проучвания за биоразграждане на полиуретан.

Германският екип учени успява да изолира бактерията Pseudomonas sp. TDA1 на терен, богато наситен с пластмасови отпадъци, което дава надежда за биоразграждането на пластмасите. Бактерията е от група, известна с толерантността си към токсични органични съставки, обяснява д-р Кристиян Еберлайн от екипа откриватели на бактерията. Те работят в рамките на финансиран от ЕС проект .

Тя винаги е била неудобна, а търсенето й занимание самотно КОЙ Е ТОЙ Журналистът Павел Владимиров ще бъде водещ на най-новия уеб сериал у нас. "Скритата истина" ще търси отговори на редица обществени проблеми основно чрез скечове и шеги, а първият епизод, който е посветен на убития в катастрофа навръх Великден телевизионен водещ Милен Цветков