Драстичен ръст само в онлайн поръчките на храна. Модни брандове продават на безценица

https://www.24chasa.bg/novini/article/8417365 www.24chasa.bg
Ръстът на продажбите в някои онлайн магазини за облекло е спаднал до 0. СНИМКА: Пиксабей

Мрежата е поле на истинска ценова война

Онлайн услугите и поръчките на храна бележат значителен ръст заради карантината, но не и поръчките на други стоки. Това показват различни проучвания, които ясно сочат, че хората оптимизират разходите си.

Според онлайн рейтинговата агенция SimilarWeb за последните 7 дни посещенията на сайтовете за онлайн пазаруване и виртуалните магазини в глобален мащаб са спаднали. Но като цяло през последния месец няма драстична разлика в поведението на потребителите. За сметка на това поръчките на храна по интернет за изминалата седмица се вдигат с близо 7%.

Силен интерес към компаниите за доставка на храна се наблюдава и в България, показва проучване на маркетинговата агенция Brand New Vision в партньорство със Selectivv Полша.

Поръчките са

се увеличили

с двуцифрени

ръстове,

като най-голям скок бележи Takeaway (35%). От компанията преди седмици заявиха, че ще доставят без директен контакт с крайния потребител - куриерите ще звънят на клиентите и ще оставят опакованата храна пред вратата - мярка, влязла в сила в цяла Европа.

От eMAG отчитат чувствителен ръст в направените поръчки - за първите 3 дни след влизането в сила на извънредното положение трафикът се е повишил с 30% на годишна база. Данните показват ежедневно повишаване в търсенето на предпазни продукти като антибактериални и дезинфектиращи средства, маски и защитни облекла - само от началото на месеца търсенето им е скочило над 10 пъти. Наблюдава се и тенденция на увеличаване на картовите плащания. Платформата за продажби eBay пък обяви подкрепа за малките и средните предприятия, като отложи заплащането на почти всички такси за търговците на платформата си и временно няма да променя рейтинга на търговците, засегнати от пандемията, тъй като от него зависят продажбите им.

Абонатите на eBay Store, които отговарят на определни условия, ще могат да отсрочат плащания на повечето такси за 30 дни. Освен това eBay ще предпази продавачите от понижаване на рейтинга при събития с късна доставка и анулиране на поръчки от 20 март до 20 юни. Това ще помогне на продавачите да минимизират загубите. Ако обаче ефективността на продавача се подобри през споменатия период, рейтингът ще се движи нагоре, както се очаква.

“Амазон” от своя страна явно се справя доста добре в кризата, тъй като

обяви, че

ще наеме

допълнително

100 хиляди

работници за

складовете

и доставките в САЩ, където онлайн поръчките са се увеличили рязко. Компанията ще подаде ръка на останали без работа в туристическия и ресторантьорския бранш, докато предишният им работодател не успее да ги върне. Освен това ще увеличи минималната почасова ставка не само в САЩ, но и в Европа.

Мобилните приложения на банките също се използват повече. Самите те призоваха клиентите си при възможност да не се редят на опашки в клоновете им, макар те да остават отворени. Между 9 и 20% се движи ръстът в употребата на онлайн банкови услуги на различните финансови институции.

Не на такъв положителен развой обаче се радват модните компании. Макар че повечето от тях също позволяват поръчки онлайн, търговията е вяла, отбелязва германското издание “Ханделсблат”. Това създава истинска ценова война в мрежата, тъй като производителите се опитват да се отърват от готовите излишни стоки.

Спортните концерни Adidas и Nike например предлагат тениски, шорти и маратонки на половин цена, а в модния бранд H&M намаленията стигат до 70%. Много от по-малките производители и търговци са разтревожени от тази тенденция и се опасяват, че тази година може да се стигне до продължаващи с месеци разпродажби, което ще застраши съществуването на мнозина от тях.

Тъй като повечето физически магазини в Европа и Северна Америка са затворени, пролетно-лятната колекция на модния бранш се насочва към онлайн платформите. Същевременно много от облеклата за предстоящия есенно-зимен сезон вече се изпращат от производителите в Европа и Азия към модните вериги. Те обаче не могат да ги прехвърлят към търговците и складовете, тъй като магазините са задръстени.

“Близо 75% от поръчаната стока вече е влязла във веригата за доставки и поради тази причина браншът отчаяно се опитва да се отърве от пролетно-лятната колекция, за да си освободи мястото”, разказва Дитер Холцер, ръководител на модната марка Marc O'Polo, пред немското издание.

Някои обаче избират друга стратегия. Бенедикт Бьом, шефът на компанията за спортни стоки Dynafit, обещава на клиентите си, че тазгодишната лятна колекция ще се предлага без промени и през 2021 г. “Това е ясен сигнал за магазините, че стоките ни няма да излязат от мода”, твърди той и се надява, че по този начин търговците няма да бъдат принудени да разпродават на безценица.

Експертите насърчават подобни стратегии, тъй като има множество аргументи срещу прекомерните разпродажби. Например

с намаленията

търговците и

производителите

съсипват

ценовото ниво,

отбелязва Оливер Рол, съсобственик на консултантската компания Roll & Pastuch. Според него впоследствие клиентите няма да са склонни да плащат първоначалните цени, тъй като ще свикнат с отстъпките. В разгара на кризата, предизвикана от коронавируса, за мнозина обаче традиционните ценови стратегии просто не работят.

Точно модата и спортните стоки в момента се търсят изключително слабо, отбелязва Рол.

Според компанията за електронна търговия ChanelAdvisor

ръстът на

продажбите в

онлайн магазини

за облекло е

спаднал до 0

от началото на годината при темп на растеж от около 30% за предходното тримесечие, пише изданието “Блумбърг”. Най-стръмният спад е от началото на март. Друго проучване на Edison Trends пък сочи, че доста от компаниите за електронна търговия са отбелязали седмичен спад на продажбите от 7%.

“Тъй като потребителите се опитват да се справят с пандемията и забавящата се икономика, техните приоритети в разходите се изместват на фона на несигурността”, казва Майк Шапакер, главен маркетинг директор на ChannelAdvisor. Той добавя, че в момента всеки гледа да се снабди с храна, тоалетна хартия и всичко необходимо, за да преживее. А след кризата не се знае какво ще стане - дали нещата ще се върнат към нормалното, или пък това поведение ще е новото нормално.

На фона на тази тенденция търговци и онлайн платформи предприемат различни кампании, за да засилят продажбите си - освен че обявяват намаления, предлагат и безплатна доставка, някои физически магазини удължават сроковете си за връщане, български модни брандове започнаха дори да подаряват предпазни маски, които да си отиват с тоалетите. У нас промоции на книги и учебници предлагат и книжарници, някои от магазините за техника пък правят отстъпки само за онлайн покупки.

Според Световната здравна организация в момента “не е сигурно” колко дълго коронавирусът може да оцелее на различни повърхности, но “вероятността заразеното лице да замърси търговските стоки е ниско” и “рискът да се хване вирусът, който причинява Covid-19, от пакет, който е преместен, пътувал е и е бил изложен на различни условия и температура, също е нисък”.