50% от храните в магазините трябва да са български (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/8423470 www.24chasa.bg
50% от храните в магазините да са български - това предвижда подготвено постановление, което трябва да приеме правителството.

Проект за постановление, пратен за обсъждане, изнерви пазара

Производители подкрепят мярката

От веригите предупреждават за дефицит и скок на цените

Магазините за храни да заделят 50% от щандовете си за български стоки, предвижда проект за постановление на Министерския съвет. Идеята е изпратена за обсъждане до производители, преработватели и търговци.

В документа се предлага да се заделят места (щандове, регали, хладилни витрини и др.) за български храни. Те трябва да се купуват директно от производителите в съответната област на всеки магазин, или до 200 км от областния център. Продукцията им не може да бъде продавана на промоционални цени, освен с изричното им писмено съгласие. Освен това търговците се задължават да платят за доставените продукти най-късно в 14-дневен срок.

Мотивът за въвеждането на новите правила е подкрепа на българската икономика заради въведеното извънредно положение.

От земеделското министерство, което е подготвило новите текстове, обясниха пред “24 часа”, че проектът е на етап предварително съгласуване и все още не е пуснат за обществено обсъждане на портала за нормативни документи www.strategy.bg.

Целта засега била всички браншове в областта на производството на хранителни стоки да се запознаят с идеята и да се постигне консенсус по предложенията.

Очаквано, браншовите организации на българските производители подкрепят проекта на министерството (виж карето долу).

Срещу готвените промени обаче се обявиха от Сдружението за модерна търговия, в което членуват всички основни търговски вериги в България. Приемането на постановлението в този вид може да доведе до дефицит на стоки и вдигане на цените, предупреждават веригите.

От браншовата им организация посочват, че забраната стоките от родните производители да се продават на промоционални цени всъщност ще доведе до тяхното оскъпяване.

И въпреки заложената цел да бъдат подкрепени българските производители, всъщност за много от тях ще има негативни резултати. От веригите прогнозират, че най-тежко щели да пострадат тези на разстояние над 200 км от София, където е концентрирана значителна част от потреблението на храни в България.

“Предвидените мерки забраняват утвърдените бизнес модели на търговските вериги, които предлагат на милиони българи качествени храни на ниски цени, благодарение на оптимизация на процесите и безкомпромисен контрол на качеството.

В резултат можэе да се очакват повишаване на цените, ограничаване на избора и дефицит на много стоки и достигане до пазара на храни с ниско качество”, обявиха в становище от Сдружението за модерна търговия.

Оттам са категорични, че добрите български продукти и техните производители отдавна са широко представени и успешно се продават на рафтовете на търговските вериги.

“Притискането” на тези производители чрез административна мярка в полза на други, не е справедливо спрямо техните досегашни вложения в иновации и производствени мощности на основата на прогнозни количества за продажба, смятат търговските вериги. Те предупреждават още, че предложените промени противоречат и на законодателството на ЕС в редица области като нарушаване на свободата на движение на стоки, ограничаване на конкуренцията и нерегламентирана държавна помощ и ще доведат до наказателни процедури срещу България.

Веригите са категорични, че споделят целта на планираните мерки да се помогне на българските производители, но според тях тя не се постига с настоящия проект, който правел българските производители по-неконкурентоспособни. Твърдят още, че проектът защитава основно интересите на сивия сектор в страната, който в условията на извънредно положение не успява да намери пазар за несертифицираната си продукция и се опитва да влезе в търговските вериги през “задната врата”.

Затова и сдружението апелира Министерският съвет да не приема постановлението.

Производители: Веригите не ни допускат въпреки затрудненията във вноса

“Предложението дойде от нас и смятаме, че сега, когато вносът и без това е затруднен, е време да се предприеме такава мярка, която ще защити българските производители”, коментира пред “24 часа” председателят на Българска асоциация “Биопродукти” Албена Симеонова.

“Нашите продукти може да са малко по-скъпи от вносните, защото в чужбина земеделските плащания са по-високи, отколкото в България. Но затрудненията във вноса са големи и веригите въпреки това не допускат радушно родното производство”, заяви Симеонова.

“Прочетохме проекта на земеделското министерство и сме напълно съгласни с него, защото той ще доведе до предлагане на повече български продукти в българските магазини”, заяви и председателят на Асоциацията на месопреработвателите у нас Атанас Урджанов пред “24 часа”. Членовете му не били съгласни единствено с ограничението за доставка на родни продукти в радиус от 200 км от търговския обект.

“Все пак имаме доста производители, които са на доста по-голямо разстояние от някои търговски обекти”, аргументира се Урджанов.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Бразилската футболната легенда Ривалдо се радва на женски ласки в басейн. Той и половинката му Елиза се натискат във водата. Двамата в момента се намират в Уиндърмиър, Флорида. Под кадъра хубавицата е написала: "Любовен басейн", с което намеква какво е намислила за футболиста под жаркото слънце. "Златната топка" е женен за доста по-младата от него

Буят ще е дистанцията с давещия се КОЙ Е ТОЙ Стоян Андонов е роден на 19 ноември 1959 г. От 1994-а е председател на Националната комисия по водно спасяване към БЧК. Той е индивидуален световен шампион по водно спасяване и дългогодишен ръководен деятел на българското водно спасяване с неоспорим и забележителен принос за неговото административно

Топ моделът Ирина Шейк не страда особено след раздялата с актьора и продуцент Брадли Купър. Рускинята, която навремето топлеше леглото и на футболната суперзвезда Кристиано Роналдо, участва в нова рекламна кампания на бельо. Тя сложи прозрачен сутиен за кеф на милионите си фенове по света. Кадрите бяха част от фотосесията за италианската марка