"168 часа": Капитан Жасмина Христова, която докара военния боинг с помощи от Китай

https://www.24chasa.bg/novini/article/8527205 www.24chasa.bg
Капитан Жасмина Христова

Тя идва у нас след изтощителни полети. В Пекин объркват подреждането на товарите и се налага екипажът на ръка да ги оправя

 Първата българка - пилот на военен боинг С-17 “Глоубмастър”, кап. Жасмина Христова, докарала медицинските консумативи в България от Китай, е военен пилот от 14 г. Тя е софиянка и е на 36 г. Избира призванието си през 2002 г., а миналата година е командирована в авиобаза Папа, Унгария, където се включва в екипа на организация за стратегическа помощ, изградена от 12 държави. Пред "168 часа" тя разказа за мисията си до родината и за пътя, който е извървяла дотук.

- Капитан Христова, беше ли опасна мисията от Китай до България, с която доставихте необходимите за страната медицински консумативи?

- Това беше най-тежката ми мисия. Нямаше аварийни ситуации, но отидохме в Пекин, където досега не беше кацал наш самолет. Тоест ние нямахме предварителна информация за условията. Аз бях пилотиращ пилот от Тайланд дотам.

Мисията беше тежка, защото имаше страшно много рестрикции на това летище. Кацнахме рано сутринта около 3-4 ч. през нощта. На екипажа не беше позволено да отиде в склада, където бяха медицинските консумативи за България.

Бяхме принудени да им дадем палетите

от самолета, на които те да натоварят кашоните. По принцип, за да се качат на борда, те трябва да се подредят по определен начин и да се завържат със специални въжета, за да е безопасно пренасянето им. Има изисквания как да бъде разположен товарът. Чакахме 4 часа, а по план трябваше да стоим 3 часа на земята и да излетим. Те донесоха палетите, но се оказа, че извън тази стока има още около 50 кубика, която изобщо не е сложена. Ние нямаше как да качим всичко, защото като килограми можехме да вземем много повече, но не и като обем. Тогава започнаха разговори кое да се качи и кое да се остави. Нашият екипаж трябваше да свали на ръка някои от кашоните и да сложи по-важните.

Китайците не ни оказаха никакво съдействие,

въпреки че нашата държава беше платила за това. Изкарахме 11 часа на земята на 30 градуса жега. Аз буквално започнах да се моля на всеки член от екипажа да помага. Всички работихме като волове, въпреки че не бяхме спали, за да стигнем до Китай. Радвам се, че никой не припадна или не му стана лошо. Успях да ги вдъхновя, че мисията ще бъде успешна, защото ние имаме една цел и кауза. След като излетяхме, кацнахме в Тайланд точно 11 минути преди да изтече удълженото ни максимално работно време от 24 часа. Отпочинахме и потеглихме към Кандахар, където

заредихме и продължихме за София

След като разтоварихме в България, се върнахме в авиобаза Папа в Унгария. Тук бях под карантина около 10 дни, след като ми направиха два теста за коронавирус и бяха отрицателни.

- Откога сте в Унгария и как успяхте да влезете в организацията за стратегическа помощ?

- Преди около 10 години 12 държави създават Strategic Airlift Capability, купуват 3 самолета и се грижат за нуждите на страните си. След като разбрах, че съществува тази база, кандидатствах преди 2 г. Одобриха ме миналата година и ме изпратиха за 4 месеца на обучение в Оклахома. Там имах много полети на тренажор, където

се извършват аварийни процедури,

за да бъдем готови. Дано не ми се случват в реалността, но пък имам подготовка за тях. Като завърших, получих удостоверение, че мога да управлявам С-17 "Глоубмастър". Всъщност мечтата ми беше да пилотирам този самолет. Това е върхът на военнотранспортната техника. Ние нямаме такъв в България. Това е страшно способен самолет.

Втори по големина в света. Може да спира в рамките на 3500 фита,

тоест около километър, или да извършва реверс във въздуха с четирите двигателя, тоест контролирано свободно падане. Има уникални способности, въпреки че не е от най-новите генерации. И така на 27 септември 2019 г. бях командирована в авиобаза Папа за 4 години. Работата ми се състои в транспортиране на хуманитарни помощи, превози на военни контингенти, делегации, товари или боеприпаси, ако се наложи. От 6 месеца съм тук, но лека мисия не съм имала. Всички са страшно изтощителни и много предизвикателни. Обикновено 2 седмици прекарваме в полет, 5 дни сме почивка и една седмица в офиса. После цикълът се повтаря. Сега имаме много работа, защото страните имат нужда от медицински консумативи.

Какви аварийни ситуации е имала кап. Христова във въздуха, какви са първите й полети на самолет и вертолет и защо избира тази професия, четете тук.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Това са първите снимки на снежния леопард Никс, който пристигна на 20 октомври тази година в Софийския зоопарк от зоопарка в Ихлава, Чешка република. Той е настанен в сектор Хищници в зала "Големи котки, терариум и аквариум" и засега се адаптира на спокойствие във вътрешните помещения, определени за него

Гунди се блъска в москвич на Цариградско шосе и по чудо отървава боя! Неразказваната досега култова история е от края на 60-те години. По това време Георги Аспарухов е близък с нападателя на ЦСКА Петър Жеков, с когото са съотборници в националния отбор. Двамата живеят в съседни квартали - Гунди е в "Редута", а Жеката е в близост до хотел "Плиска"

Звездата на "Манчестър Юнайтед" Аарън Уан-Бисака се забърка в грандиозен скандал. Той бе зарязан от дългогодишната си приятелка Риана Бентли, след като наяве изскочиха негови изневери. Последната му любовница се оказа моделката Марлисия Ортис. Американката обяви в онлайн интервю, че е спала с него. Мадамата