Вериги помагат за сертификат, с който фермерите изнасят

https://www.24chasa.bg/novini/article/8564734 www.24chasa.bg
Производителите на плодове и зеленчуци трябва да имат сертификати и да минат през редица проверки, преди да продават в супермаркетите.

Финансиране има и от държавата

Търговските вериги спонсорират български производители за получаването на признавания в цял свят сертификат Global G.A.P. С него фермерите могат да продават продукцията си и в чужбина, защото гарантира качеството.

“Кауфланд България” например е оказала финансова помощ в размер на над 250 хил. лв. за фермери, за да се сдобият със сертификата. В резултат на това производителите имат възможност да намалят наполовина торовете и препаратите за растителна защита и да оптимизират производствените си разходи.

От 2018 г. “Лидл България” наложи Global G.A.P. като задължителен стандарт и за родните доставчици на плодове и зеленчуци, като за 2 години веригата е помогнала финансово и логистично на много от тях да получат сертификата.

“Билла България” съвместно със Световната организация за гарантиране на качеството на земеделската продукция проведе обучение на български земеделски производители. Обяснен бе и Local G.A.P. – версия, адаптирана за условията в страната и нуждите на “Билла България”. Този стандарт ще бъде разработен специално за компанията и ще се одитират доставчиците.

У нас държавата също подпомага земеделските производители да се сдобият със сертификата. В началото на миналата година фонд “Земеделие” отпусна целева помощ от 100 хил. лв. за малки и средни земеделски стопани, отглеждащи плодове и зеленчуци, за получаване на Global G.A.P.

Срокът на валидност на сертификата е 12 месеца. Задължително първата инспекция е по време на беритба. Всяка година производителят, който има GlobalGAP, се одитира, за да му бъде подновен сертификатът.