Без книжка, ако се лекуваш с хлорохин и те тестват с дрегер. За КАТ е метамфетамин

https://www.24chasa.bg/novini/article/8601248 www.24chasa.bg
За проверка с “ДръгТест 5000" човек трябва да търка в бузите си белият детайл на дрегера. СНИМКА: Десислава Кулелиева

l “Българско либертарианско общество” изпрати сигнал за проблема до правната комисия

l Полевите тестове дават голям брой фалшиви позитивни или отрицателни проби

l Хващат “опиати” след кифла с маково семе

Смятаният за лек срещу COVID-19 - хлорохин, ще бъде отчетен от полевите тестове на КАТ за наркотици като употреба на метамфетамин. Това може да се види на страницата на производителя и официален вносител - немската фирма Draeger, на самото тестово устройство. Сигнал за проблема в закона за движение по пътищата на фона на предложенията за още по-строги санкции за дрогирани шофьори подаде фондация “Българско либертарианско общество” (БЛО). Становището ѝ е изпратено до комисията по правни въпроси към Народното събрание, която скоро ще разглежда новопостъпилите предложения.

Широко използваното от МВР устройство “ДръгТест 5000” дава категорични, но често неверни данни. Например в самата му продуктова характеристика, известна и на вносителя на въпросното устройство, и на МВР, става ясно, че единият от “кандидатите” за лекарство за COVID-19, който според думите на премиера Бойко Борисов ще се произвежда и в България - хлорохин, ще бъде отчетен от “ДръгТест 5000” като предходна употреба на метамфетамин.

Това не е изолиран и екзотичен случай. Напълно

легалната

съставка

канабидиол (CBD)

също бива

засечена като

“канабис”

Същото важи и за редица използвани в медицината и предписвани на пациенти лекарства за епилепсия, обезболяващи, широко използвани медицински упойки като бензодиазепините и други. Допустима е и положителна проба за “опиати” при консумация на маково семе, макови хлебчета и т.н., подчертават от гражданската организация.

БЛО е единственото гражданско обединение, което разполага с тестов анализатор за съдържание на наркотици в слюнката. С него организацията е извършвала редица практически проби, замервания, анализи на точността и чувствителността. Експериментът показва, че въпросната машина дава голям брой фалшиви позитивни и фалшиви отрицателни проби. След това започват проблемите. Дори да обжалваш резултата от тестера,

докато кръвната

проба не види бял

свят, книжката

ти е отнета

А ако новите законодателни предложения станат факт, може да се стигне до условна присъда от 6 г. затвор и солидна глоба.

БЛО сигнализира и за редица проблеми в наредбата, уреждаща процеса по установяване на “употребилите” водачи. Данните за страната ни значително надвишават средноевропейските, а завишаването спрямо съседите ни от Балканите е в рамките на десетки пъти. При полицейски акции по линия на Европейската мрежа на службите на Пътна полиция (TISPOL) в цяла Европа едновременно и на случаен принцип биват тествани стотици хиляди граждани. Според данните на TISPOL в България 1 на всеки 400 водачи, спрени за проверка, е дрогиран. В съседна Румъния са 25 пъти по-малко (1 на всеки 10 000 проверени), а в Полша - 75 пъти по-малко (1 на 30 000).

Тези данни могат да се тълкуват по два начина. Или всичко е наред с методиката ни и България е изправена пред епидемична по мащаби употреба на наркотични вещества, невиждана досега в Европа. Или са налице съществени пропуски и проблеми в методиката, по която се установява тази употреба. Поне едното трябва да е истина. “Нередностите в наредбата за тестването на водачи са причината да има близо 10 000 “надрусани” шофьори за последните 3 години, които изтърпяват условни и ефективни присъди, а това да не променя по никакъв начин смъртността и броя на пострадалите в ПТП.

Просто залавяме грешните хора”, заяви Димитър Карагегов, програмен мениджър на БЛО.

Според данните, които вътрешният министър Младен Маринов предостави на Народното събрание през април, за последните 2 години катастрофите, причинени от дрогирани шофьори, са не повече от 0,15% от всички катастрофи в страната - 49 от 35 131 ПТП общо за 2019 г. Останалите 99,85% са възникнали без намесата на наркотични вещества.

“Искат да увеличават още и драстично наказанията, а поне от 3 години страната ни е с най-суровата система за санкциониране на “дрогирани” водачи в целия ЕС. Едновременно с това сме и на челните места по смъртност. Изглежда просто се нуждаем от други мерки”, допълва Карагегов.

Кои шофьори

са дрогирани

според закона?

В българското законодателство е възприет т.нар. подход на “нулева толерантност” и всякаква концентрация на което и да е вещество от “Наредбата за реда за класифициране на растенията и веществата като наркотични” или негов метаболит, намерено в слюнката или кръвта на водач, се счита за нарушение на закона и на него му се търси наказателна отговорност. Редакцията на Закона за движение по пътищата от 2017-а, заменяща словосъчетанието “под въздействието на наркотични вещества” със “след употреба” всъщност поставя под ударите на закона всеки водач на МПС, който в предходен момент, дори инцидентно, дори еднократно, дори случило се в непълнолетна възраст или в държава, където това е легално, е употребил психоактивно вещество.

Според становището на БЛО, ако се направи аналогия с алкохола, прилагането на тази рамка и към употребилите спиртни напитки би означавало законодателството ни да

третира като “пиян”

всеки шофьор,

който в предходен

момент от живота

си е пил бира

Или в случая на канабиса - всеки тийнейджър, който дори еднократно е опитал трева, ще е негоден да управлява кола, независимо от факта, че между двете действия може да са минали месеци. Именно по тази причина са въведени много ясни и точни предели на допустима концентрация на алкохол в кръвта, според които хората биват разделяни на такива “под въздействие” на алкохола и тези, които просто имат остатъчни промили от предходна или нерелевантна към способностите за шофиране употреба. Всички психотропни вещества обаче са под общия знаменател на “наркотици”.

От неправителствената организация подчертават в писмото си, че законодателните усилия в последните 10 години, включително значителното завишаване на всякакви наказания, не намалява катастрофите. Оттам отчитат обаче няколко негативни косвени ефекта: значително по-често бягане от произшествието, повишено търсене, разпространение и употреба на високорискови синтетични вещества, които са неоткриваеми с полеви тестове, задръстени съдилища от дела срещу неопасни водачи, които не са причинили катастрофа, но са дали положителна проба за употреба преди седмица например.

Пътна полиция отправя запитване до Draeger 13 минути отнема полевият тест

ДИМИТЪР МАРТИНОВ

От Пътна полиция ще отправят официално запитване до немската фирма Draeger за възможни грешки при полевите тестове за дрога. Компанията произвежда и двата дрегера за наркотици, с които КАТ работи - “ДръгТест 5000” и “ДръгЧек 3000”. И двата хващат 5 вида наркотици - марихуана, амфетамин и метамфетамин, кокаин, морфин и метадон.

След като получат отговорите от производителя, от полицията ще коментират официално. Полицаи, които работят с двата теста, казаха пред “24 часа”, че те дават точни резултати в над 80% от случаите. Всеки, който мисли, че е получил фалшив положителен резултат, има право да оспори и да даде кръв и урина. Резултатите от изследването са окончателни.

Имало и друга хипотеза за даване на положителен резултат при човек, който не употребява дрога. Става дума за по-силните лекарства, които се изписват със специална рецепта. При тях и лекарят предупреждава, и в листовката пише, че човек не трябва да управлява кола или да работи с тежки машини след употребата им, обясниха от Пътна полиция. И посочиха, че след употреба на такива лекарства човек не трябва да шофира.

Около 13 минути отнема полевият тест за дрога. “Не всеки водач се проверява. Ако има съмнително поведение на пътя - например криволичи, тогава се прави тестът. Може и да бъде изпробван първо за алкохол, а после за наркотици”, казва полицай и обяснява, че тестове се правят и след тежки катастрофи.

Друг принцип, от който полицаят се ръководи в проверките за дрога, е резултатът от справката на водача. “Ако излезе, че е съден за притежание на наркотици например, също го проверяваме”, уточняват от Пътна полиция.

Самата проверка е по-сложна от духането на дрегер за алкохол. За тази с “ДръгТест 5000" например човек трябва да търка в бузите си белият детайл на дрегера, докато посинее. Процесът отнема около минута, а след това готовата проба се слага за анализ в уреда. Той дава резултат за около 12 минути.

Ако пробата е положителна, водачът може да приеме резултата, който показва каква дрога е употребил, или да бъде закаран във ВМА (важи за хванати с дрога в София) за изследвания. Ако откаже медицинските тестове, се зачитат резултатите от полевия тест. Важно е да се знае, че при шофиране след употреба на наркотици винаги се образуват наказателни дела. Присъдата, предвидена от закона, е до 3 г. затвор.