Аврамова: Ще строим "Струма" през Кресненското дефиле с европари или от бюджета

https://www.24chasa.bg/novini/article/8612873 www.24chasa.bg
Заедно с председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски, министър Петя Аврамова провери напредъка при изграждането на тунел "Железница" на автомагистралата. Снимка Авторката

"Пред нас не стои проблем дали ще бъде финансирана последната отсечка от АМ "Струма", а искаме да сме прецизни в спазването на всички процедури и да не направим грешка, която да коства средства и да загуби България средства. Сигурно е, че отсечката през Кресненското дефиле ще бъде изпълнена и тя е в приоритетите на правителството."

Това каза министърът на регионалното развитие Петя Аврамова пред журналисти. Заедно с председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски провериха напредъка при изграждането на тунел "Железница" на автомагистралата.

Шефът на АПИ допълни, че е обявена обществена поръчка за проектиране и изпълнение на мерки за смекчаване на въздействието на трафика върху дивите животни в защитената зона на Кресненското дефиле.

"Обектът е разделен на два лота, за единия има избран изпълнител, за втория се гледа техническата документация и няма избран изпълнител. На 29 май отваряме офертите за изпълнител на смекчаващите мерки, които са строителни дейности за оградни съоръжения, водостоци и др. за различните животински видове. Тези мерки бяха залегнали за по-късен етап, но сега ще се изпълнят по-рано, така че строителството продължава и то не спира", обясни Терзийски.

МОСВ е отворило обществена поръчка за избор на изпълнител, който да определи целите за опазване на местообитанията. Когато има определени цели, тогава АПИ ще може да подложи документацията на оценка за съвместимост. Това бе и и една и от забележките на ЕК за апликационната форма.

Според министър Аврамова, парите по оперативната програма няма да бъдат загубени. Преценяват се внимателно рисковете и се следи дали може да влезем в срок за изпълнение на този участък от магистралата или да се прехвърлят парите на други участъци от пътната мрежа, за да не загубим средствата по ОП "Транспорт".

"Ако средствата бъдат пренасочен в други проекти, то да не забравяме, че през 2021 г. стартира нов програмен период, така че отсечката може да бъде изпълнена или с европейски средства от новия програмен период, или с държавни средства", категорична бе Аврамова.

Според нея не може да се коментира друг вариант за лота през дефилето, защото категорично е избран за реализация т. нар. Източен вариант - в едната посока движението ще става по съществуващия Е-79, а в другата - по билото на планината. "Този вариант е приет като най-удачен, щадящ природата, сигурен за хората. Спорът е за един дълъг тунел, но той е отпаднал като вариант", обясни Аврамова. До края на тази година ще се изпълняват предварителните смекчаващи мерки за опазване на местообитанията в дефилето. И докато лотът там се забави заради оспоравния на екоорганизации, то лотът от Благоевград до Симитли напредва бързо. Министърът и шефът на АПИ преминаха през прокопаното 500-метрово трасе на тунел "Железница" и видяха модерната технология, по която се работи.

"Впечатлена съм от изграждането на най-дългия тунел - около 2 км. Копае се едновременно от двете страни. Към момента в лявата и дясната тръба има прокопани 850 метра. В лявата тръба са минати 500 м. Ще бъдат изградени 2 автомобилни прохода между двете тръби и 4 пешеходни. Да поздравя "Джи Пи груп". Работят 24 часа в денонощието, на три смени. Тунелът ще бъде прокопан и с първична облицовка през пролетта на 2021 г.", допълни министър Аврамова. Участъкът е с обща дължина 4,4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението. Тунелът ще е с дължина около 2 км, с две отделни тръби в посока и е най-дългият пътен тунел изграждан досега у нас. Изпълнението започна през октомври м. г. Съоръжението се изгражда по нов австрийски метод като се прокопават около 1,5-2 м във всяка тръба и посока на денонощие и веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. Усилено се работи и на участъците от двете страни на тунела. Отсечката преди съоръжението, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м, а тази след него е 1,4 км. В тази отсечка ще бъде изградена аварийна връзка, която при настъпване на непредвидена ситуация в тунела ще може да отведе движението в посока София по Е-79.

"Работата на важните стратегически обекти не е спирала в тези месеци. Това показва усилията да бъдат спазени сроковете по строителните дейности и разплащането с изпълнителите. От началото на извънредното положение до момента АПИ е разплатила над 162 млн. лв. на строителите. Заетостта в сектора се запазва - това са средства за хиляди семейства и възможността да преодолеят предизвикателствата на кризата", каза шефът на АПИ Георги Терзийски и допълни, че няма забавяне на средства, които пристигат от ЕС.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Доверието към ВАР, меко казано, се разклати в Италия и предизвика гневни реакции, след като цели три гола на Алваро Мората във вратата на "Барселона" бяха отменени. В мач от груповата фаза в Шампионската лига каталунците победиха като гост "Ювентус" с 2:0 с голове на Дембеле и Меси. Мората записа хеттрик от отменени голове от позиция на засада

Арсен Венгер, който в момента работи като директор в отдела за развитие на футбола във ФИФА, се обяви против създаването на Европейска суперлига. Според легендарния мениджър на "Арсенал" подобен турнир би заличил английската Висша лига. "Висшата лига сега има превъзходство пред останалите първенства в Европа - коментира Венгер

Щатният досега изпълнител на дузпи в "Челси" Жоржиньо най-вероятно ще бъде лишен от тази привилегия. За това намекна мениджърът Франк Лампард след успеха с 4:0 при гостуването на "Краснодар". Италианският национал пропусна наказателен удар в в 14-ата минута, като това му се случва за втори път от началото на сезона