Иновативните и креативни училища ще променят системата, е позиция, която просветният министър Красимир Вълчев споделя често публично.
Министерството на образованието стимулира този тип училища чрез Националната програма “Иновации в действие”. Тя стартира миналата година с участието на 720 общински, държавни и частни училища.
По-интересни уроци, мотивирани ученици, креативни учители - това е кауза, която “24 часа” подкрепя от години. Българското училище се промени само за два месеца чрез дистанционното обучение.
Какво следва по-нататък? Като медиен партньор на Националния форум за иновации в образованието “24 часа” ще ви покаже училища, учители и уроци, които си заслужава да бъдат следвани.
Когато на място демонстрират иновациите си, училищата ще могат да канят и други училища в града, общината или да правят форуми по теми, които предлагат. Чрез програмата “Иновации в действие” бе въведен модул, който позволява организирането на подобни форуми.
- В габровската природо-математическа гимназия “Акад. Иван Гюзелев” дават на децата не само дигитална, но и емоционална грамотност
- Учениците безпроблемно превключили на онлайн обучение заради пандемията
Когато в габровската природо-математическа гимназия включили за осмокласниците учебен предмет “Час по усмивки”, първоначално били притеснени.
“Причината е, че беше факултативен час, след края на часовете - казва директорката Цветана Кюмюрджиева. - Но децата ходеха с желание и усещаха потребност да се срещнат, да споделят свои проблеми, виждания, емоции.
Учеха как да
се справят с
тревожност,
тъга, промяна
Имаше страхотен ефект, защото беше под формата на игрови задачи. Помогна на паралелките да се сплотят”.
Вече в 9-и клас, учениците от профил “Природни науки” продължават с друг различен учебен предмет - “Личностно развитие”. През следващата учебна година се предвижда изучаването на учебния предмет “Социална компетентност” във факултативни часове. Щом станат единадесетокласници пък,
ще бъдат
ментори на
новоприетите
ученици,
планират от екипа на гимназията.
Природо-математическата гимназия “Акад. Иван Гюзелев” е водещо училище на образователната карта не само в региона.
За втора учебна година най-голямата профилирана гимназия в града с 641 ученици има статут на иновативно училище. Водещата идея, спечелила проекта, е “Училище за емоционална, дигитална и социална грамотност”.
“Всеки ученик е възприеман като индивидуалност и има възможност с натрупването на емоционална интелигентност и дигитални компетентности да оформя своята социална култура. Гимназията
се стреми да
провокира
изобретателността
и опознаването на света на науките чрез игрови и проектни технологии в часовете”, обяснява Цветана Кюмюрджиева.
Учениците могат да преминават донякъде “на собствен ход” през учебния материал.
“Въведохме нови учебни предмети и учебни програми по софтуерни науки в 5-и и 6-и клас и по дигитални науки в 9-и и 10-и клас.
Учениците
избират сами
модула, по който
искат да се
обучават
Формират се сборни групи от паралелките според желанието на всеки. В прогимназиален етап по софтуерни науки модулите, които избраха учениците, са “Създаване на игри”, “Програмиране на Scratch”, “Роботика за начинаещи” и “Визуално програмиране”, казва Кюмюрджиева. Заниманията са по два часа седмично от избираемата подготовка.
В първи гимназиален етап по дигитални науки всеки ученик избира измежду модулите: Microsoft Office Specialist, Pyton, PHP, HTML, CSS, JavaScript, “Програмиране” (C#). “Програмиране на Java”, “Компютърна графика с CorelDraw”, “Информатика и музика”, AutoCAD.
Класните стаи са с изцяло променен интериор. “Разбира се, водещ фактор остава учителят. Той е менторът, преносителят на традиционното образование и бутиково общуване, без което времето е показало, че не може да има надграждане”, продължава Кюмюрджиева.
Педагозите използват богатите възможности, които дават междупредметните връзки.
Възпитаниците на гимназията
безпроблемно превключили на обучение онлайн заради пандемията от новия вирус.
Използването на дигитални технологии е ежедневна част от уроците.
Кюмюрджиева казва, че учениците могат да учат самостоятелно, насочвани от учителите чрез интерактивни мултимедийни материали за обучение.
“Дигиталните класни стаи изместиха вдигнатата ръка с пуснат микрофон. Дистанционното обучение позволи интерактивните методи на преподаване да преобладават над традиционните - учителят да става все повече помощник и ментор”, анализира директорката.
Новото според нея е как родителите от регистратори на случващото се в учебния процес вече стават активна част, имат много повече информация и могат да бъдат по-полезни на децата си.
“През следващите години ще надграждаме с нови дейности и модули, предложени от учениците, като ще включваме все повече деца. Те ще имат възможност да участват в повече от една дейност на проекта. По-големите ученици, преминали през такива знания, ще бъдат най-добрите ментори на по-малките - с близки гледни точки до техните и със сходни поколенчески ценности”, казва Цветана Кюмюрджиева.
Екипът вече
споделя
успешните
практики с други
иновативни
училища
Габровските преподаватели са радетели за създаване на национална електронна библиотека за споделяне на иновации в образованието. Тя може да се превърне и в своеобразен дискусионен форум за иновации, увеличаване на добрите идеи, създаване на мрежа от иновативни училища.
“Креативният учител е най-важната и най-ценна иновация, затова цялата система трябва да го подпомага. Училището трябва да задава въпроси и да осигурява различни гледни точки за отговорите. Все още то не е изцяло дигитален свят и само умелият баланс между завръщането към ценното от опита и виртуалните препятствия ще осигури златното сечение на успеха”, казва директорката.