Край на грипните ваканции, ще се учи онлайн

https://www.24chasa.bg/novini/article/8695467 www.24chasa.bg
Министър Красимир Вълчев обясни идеите на МОН за дистанционното обучение.

Дистанционно ще учат и деца, на които се налага да отсъстват

До 20% от уроците може да са в електронна среда в иновативните училища, ако резултатите са по-добри

Грипните ваканции вече няма да са време, в което не се учи. Тогава образованието ще е онлайн, както бе по време на извънредното положение. Електронно ще учат и деца, на които се налага да отсъстват по-дълго от училище. В момента по различни причини учениците губят 3-4 седмици, или 10% от учебното време.

Онлайн образованието по време на грипна ваканция ще бъде записано в Закона за предучилищното и училищното образование, обясни министър Красимир Вълчев пред парламента.

Предвижда се още по линия на проекти за иновации да се даде възможност малка част от часовете след 4-и клас експериментално да се провеждат в електронна среда. Това ще е ограничено до 20%. Ще се прави, ако води до подобряване на образователните резултати.

“ Дистанционното обучение е извънредна алтернатива и допълнение на обучението в реалната класна стая. Електронните платформи трябва да се използват за възлагане на задачи, за творчески задачи, за самоподготовка”, каза министърът.

Според него днешното поколение деца

учи много

по-добре чрез

образи

Електронното обучение не е само от разстояние, то е и в класните стаи, то също трябва да се разширява с цел възможността за използване на повече електронни ресурси, да повишим интереса за учене, уточни министърът.

Той допълни, че в електронна среда могат да участват много различни специалисти. Български учен от ЦЕРН например можело

да се включи

от Женева в

урок по физика

в някое училище у нас. Електронната среда позволявала много интегрални уроци. Задачата на всички образователни системи е да търсят ефективната комбинация, а не да заличават присъственото обучение с неговите предимства, каза още министърът.

“Присъственото обучение трябва да остане като основна форма - най-желаната, най-добрата, а електронното обучение да го допълва, където е подходящо”, категоричен е Красимир Вълчев.

Оттук нататък обаче трябвало да се търси ефективно смесване на присъствено и електронно обучение. В начален етап категорично трябвало цялото обучение да бъде в присъствена форма

Обучението в електронна среда има предимства и недостатъци, обясни Вълчев.

Сред негативите той изтъкна невъзможността за социализация в електронна среда. Недостатък на дистанционното обучение е, че част от знанията, уменията, компетентностите не могат да бъдат усвоени ефективно в електронна среда. Такива са голяма част от практическите компетентности, социално-емоционалните умения, двигателните умения, развитието на моториката - все недостатъци, които предполагат децата да бъдат в класната стая. Има множество изследвания в областта на невро-психологията, които показват, че

продължително

взаимодействие

с електронни

устройства

възпрепятства

интелектуалното

развитие

на децата.

Затова онлайн обучението на децата в предучилищна възраст не било в пълната му форма. Било по-скоро тип консултации с родителите и възлагането на допълнителни задачи чрез тях.

“Днешното и утрешното поколение деца учат и ще учат много повече от електронни устройства и електронни ресурси. Ако учителите не ги насочат към правилните електронни ресурси, те ще бъдат управлявани от алгоритмите на социалните мрежи. Всички образователни системи вървят към това да предоставят на учениците и на учителите повече образователни ресурси, към това вървим и ние, да имаме безплатно визуализирано образователно съдържание по всички образователни програми, което сме си поставили за цел”, обясни министърът.

От МОН ще правят задълбочен анализ на обучението в електронна среда. За това какви са ризултатите щели да покажат и външните оценявания.