Капани по магистралите (инфографики)

https://www.24chasa.bg/novini/article/8773802 www.24chasa.bg
Натиснете графиката, за да я видите в уголемен размер

Кой е отговорен за намалената скорост по магистралите, която се превърна в любим бизнес на катаджиите

Само допреди 15-20 години българското общество остро се възмущаваше от факта, че в България няма нито една цяла магистрала, нито пък от граница до граница.

Днес, когато от София до Бургас се е простряла “Тракия”, по която би трябвало да се стига до морето за 4 часа, оплаквания пак има, но други. Магистралата наистина е цяла, но тъкмо минеш 40-50 км със скорост 140 км в час, и следват десетки километри с ограничение 70 или 90 км, после влизаш в една лента в насрещното, след това стигнеш до виадукт, който се ремонтира, пак следват нормални 40-50 км, последвани от ново ограничение.

Има и участъци, в които асфалтът е в такова състояние, че дори да няма ограничение на скоростта, не е полезно за здравето и за колата да караш с повече от 50-60 км в час.

И това не е само на “Тракия”, но и на “Хемус” и “Струма”. Все пак тези магистрали са правени в продължение на около 40 години, а за толкова време са се сменили не само социални системи, но и стандарти, спецификации, технологии, изисквания.

При изграждането на

българските магистрали

има наистина

куриозни случаи

Има цели участъци от десетки километри, които на външен вид са магистрали, ама всъщност не са, и години наред хората бяха принудени да спазват ограничение на скоростта от примерно 90 км в час. Не защото мястото е опасно, а просто защото по документи това е първокласен път, а не аутобан. 

Например 17-те километра на “Струма” от пътен възел “Даскалово” до Долна Диканя бяха пуснати за движение още през 2007 г., но в продължение на 6 години катаджиите масово глобяваха всички водачи, които надвишават ограничението от 90 км в час.

Причината е комична. Заради несъвършения кадастър на много места по протежението на тези 17 километра през годините са били нанасяни земеделски земи. В действителност те са били на повече от 20 метра от оста на пътя в рамките на сервитута и собствениците им надлежно са си получили обезщетенията. Още преди 2004 г., когато правителството на НДСВ се кълнеше, че цялата магистрала “Струма” ще е готова до летните олимпийски игри в Атина през 2004 г.

Да, но един път не може да получи разрешение за експлоатация, т.е. да е законен, докато по кадастър върху него има земеделски земи. И по документи това нещо продължи да бъде старият първокласен път. По едно време чиновниците даже сериозно разглеждали въпроса парцелите да се отчуждят наново. Това, разбира се, било също толкова абсурдно, защото трябвало да се плащат наново, разказа преди няколко години пред “24 часа” тогавашният шеф на АПИ Лазар Лазаров.

Докато се изчисти проблемът и земите бъдат махнати от кадастъра, стана 2013 г. Дотогава бяха построени още два лота от “Струма” – до Дупница и до Благоевград. И ошашавените шофьори се чудеха защо на един и същи път ограничението на скоростта ту е 140 км в час, ту 90 км в час, като видима разлика няма. Съвсев друг е случаят с трагичните 37 километра от Чирпан до Стара Загора.

Точно 8442-ма шофьори са

глобени за 1 година край

трагичните 37 километра от Чирпан до Стара Загора.

Те са засечени с превишена скорост и са наказани между 600 лева и 1500 лева.

Шофьорите се движат с разрешени 140 км по магистрала "Тракия”. Когато стигнат участъка с вълните, скоростта изведнъж става 90 км и не всички успяват да намалят навреме. Повечето остават в лявата лента на висока скорост, тъй като дясната е в изключително лошо състояние и там могат да се движат с неповече от 40 км. Така е от 2 години, а КАТ е разположил тайни постове край 37-те километра и така са “заловени” тези 8442-ма шофьори.

10 години продължава сагата с пътя на вълни между Чирпан и Стара Загора.

Според експерти, до които "24 часа" се допита, за ремонт днес трябат 60 млн. лв. Те са категорични, че лошият асфалт се дължи на лош проект, несъобразен с влажния терен. Изпълнителят - част от “Трейс груп” настоявал да има дренаж по всичките 37 километра, но проектантът отказал. Още преди 10 години държавата чрез АПИ, която тогава се ръководи от Веселин Георгиев, е трябвало да поиска гаранционна поправка от "Трейс груп", което не се е случило.

Отсечката между Оризово и Стара Загора, който е

“блестящ” пример за това

как не трябва да се правят

магистрали и как, когато

един проблем възниква,

не бива да се замазва

Тези 38,6 км са изградени между 2003 и 2007 г. от “Пи Ес Ай”, фирма от състава на “Трейс Груп Холд”, с десетки подизпълнители.

Само че стремежът на държавата да не даде нито лев повече от осигурения с големи мъки заем от Европейската инвестиционна банка кара тогавашната пътна агенция (с шеф по това време е Веселин Георгиев),

самата тя местена, докато се строи този участък от едно министерство в друго и после обратно, да използва проект, правен от държавна проектантска фирма от преди над 20 години. 

Естествено, той не е бил съвършен. По-точно не е отчел, че трасето минава през бивши оризища, особено между Чирпан и Стара Загора. Колкото и да са били пресушавани, на мястото е останало голямо количество подпочвена вода, при това напорна, т.е. издигаща се нагоре. В повечето случаи находищата на вода са били на места на не повече от 1 метър под повърхността, на които се изгражда насипът, върху който ляга пътят.

Преди известно време бившият вече председател на браншова камара “Пътища” Румен Йовчев, който дълги години бе шеф на голяма пътностроителна фирма, разказа пред “24 часа”, че поразиите по този участък още при строителството са на стойност поне 10-12 млн. лв. Насипите на всички надлези по трасето не са били укрепени и заради ерозията устоите им са подронени. Освен това са се появили коловози от двете страни на трасето, а има и голяма вероятност пътят в последните километри преди Стара Загора да започне да потъва, категоричен бе Йовчев.Затова според него не е виновен изпълнителят “Трейс Груп”, а зле подготвеният проект от държавата, който бил направен единствено с идеята да бъде възможно най-евтин.

От компанията сигнализирали навреме какви са проблемите, но тогавашното ръководство на пътната агенция не им обърнало никакво внимание. Защото в противен случай е трябвало да се съгласи изграждането да се оскъпи. “По приумица на бившия шеф на пътната агенция Веселин Георгиев беше отменено озеленяването на трасето. Казваше така: “Дядо Господ си знае работата”, и той щял да озелени. Само че докато това стане, ерозията си свърши работата”, посочи инж. Йовчев.

Веселин Георгиев е същият човек, наречен “Батко”, който, докато беше шеф на агенцията, осигуряваше на брат си тлъсти пътни поръчки и заради когото Брюксел за малко не спря на България парите за пътно строителство. И когото съдът преди около две години оправда напълно. Също

от криворазбрана

пестеливост била отменена

облицовката с бетонни

плочи на насипите

Поради което е много вероятно след още някоя и друга година цели километри от магистралата просто да потънат поради липса на втори отводнителен канал и да се наложи да бъдат строени наново.

Според инженерите на “Трейс” правилното решение е било дрениращ материал да се положи не само на отделни места, а по цялата дължина и ширина в участъците с овлажнена основа, като неговата височина да е поне 50 см над околния терен. Според строителя на пътя това е щяло да попречи на водата да се покачи в горните пластове на насипа.

Трябвало е също така между дрениращия сандък и земната основа да се положи геотекстил, който да ги отделя и да не позволи на дренажа да потъва. Но всичко това е щяло да оскъпи строителството, а никой не е посмял да го направи.

Затова скоро след пускането на този участък скоростта на движение по него бе ограничена на 90 км в час. 

Съвсем доскоро един друг немалък участък от “Тракия” също не позволяваше вдигане на скорост по-висока от 60-70 км в час. Това е частта, която започва веднага след тунела “Траянови врата” в посока към Бургас чак докато не се излезе от Пазарджишка област. Там най-горният слой асфалт бе до такава степен компрометиран, че почти бе изчезнал.

Според пътни специалисти причината за това може да бъде само една -

този асфалт е полаган

в неподходящи

атмосферни условия

За съжаление, вече никой не може да търси отговорност, защото този участък е правен от несъществуващо вече държавно предприятие ”Пътни строежи”. Едва преди две години бе направен ремонт.

Още се помни чутовният скандал, който бившата регионална министърка Лиляна Павлова вдигна през 2012 г. на “Трейс”. Тя буквално я накара да изгребе току-що положения най-горен слой асфалт и да го сложи отново.

Оказа се, че фирмата, бързайки да спази обещания за след един месец срок за тържественото откриване, бе нанасяла асфалта при дъждовно време, вместо да изчака. В такива случаи покритието непременно се нагъва след време.

Заради тези неразбории

хиляди шофьори - по-точно

8442, са били глобени

за превишена скорост в

участъка от Чирпан

до Стара Загора

с много солени глоби, защото се движат с уж разрешените 140 км по магистрала. Тези шофьори, като изчетат целия очерк и обърнат внимание на картата, поне ще знаят кого трябва да псуват. 

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Под карантина е поставена скандалната силиконка Анита Мейзер на Хаваите. Това се е наложило заради пандемията. За неволите си, съпътствали поредното й екзотично пътуване, сексбомбата споделя в социалната мрежа. Мейзер отпътувала към Хаваите от Лас Вегас. Някогашната миска тихомълком се изнесе в столицата на хазарта

Певицата Милена Славова е била спряна с колата й от полицаи и глобена без никакво нарушение, твърди самата тя. Дори й било предложено да си избере санкция, за да й е по-евтино. "Тези "другари" ме спряха и ме попитаха за какво искам да ме глобят! Аз попитах защо трябва да ме глобяват, като всичко ми е наред

Съпругата на Георги Илиев преди време взриви мрежата с емоционален пост - навремето с любовта му притежавала света, а сега имала пари, но се чувствала бедна Мая Илиева се завърна в България. Вдовицата на покойния Георги Илиев от няколко седмици е в София и вероятно не смята скоро да напуска страната