Катя Димитрова: Рекламните бюджети ще са по-свити поне до края на годината

https://www.24chasa.bg/novini/article/8784846 www.24chasa.bg
Катя Димитрова СНИМКА: Делян Марков

"Интерпартнерс груп" спечели 3 рекламни конкурса въпреки извънредното положение, казва основателката на компанията, която е и управляващ съдружник в нея

Катя Димитрова е основател и управляващ съдружник в комуникационната компания “Интерпартнерс груп”. От 2016 до 2018 г. е председател на Българската асоциация на пиар агенциите (БАПРА), член е на Борда на директорите на Българо-белгийския бизнес клуб и е един от инициаторите на движението “Твоето бъдеще е тук, успехът е в България”, чиято цел е да задържа младите хора за кариерно развитие в България.

- Изненадващо по време на извънредното положение заради коронавируса “Интерпартнерс груп” спечели три рекламни конкурса. Идва ли времето на добрите новини за рекламните агенции, които бяха сред първите жертви на епидемията, г-жо Димитрова?

- В периода на карантина екипите на агенциите имаха в пъти повече работа за в пъти по-малко заплащане. Важно беше да застанем до клиентите, колкото и трудно за нас да е това. В първите седмици на извънредната обстановка започнаха да отпадат или да се редуцират проекти панически, без стратегия. Благодарение на факта, че екипът ни светкавично реагира с анализи и данни от проучвания, които да дадат възможност на клиентите да планират стратегията си за криза, паниката отстъпи място на по-трезва преценка. Редица проекти намалиха обеми и бюджети, но клиентите осъзнаха, че да спрат комуникация, би означавало да “изгубят” потребителя и когато икономиката рестартира, връщането в полезрението на потребителите ще им струва много по-скъпо.

Групата ни участва в няколко сериозни конкурса, които бяха стартирали преди COVID-19, но финалната им права се оказа в пика на карантината. Присъединяването към портфолиото на агенцията на три емблематични бранда в резултат на конкурси - “Девин” (за пиар обслужване), “Лукойл” (за рекламно и медийно обслужване), както и швейцарската производствена компания R&M (за изграждане на работодателски бранд), е доказателство, че инвестициите ни в последните две години в качествени хора, разширението на екипа ни с креативни и дигитални специалисти с опит в мултинационални агенции и извън България, както и развитието на наша собствена мрежа в региона на Балканите дават резултат.

- Връщат ли се клиентите ви и как - по-агресивни, с по-мащабни планове или още са плахи?

- Бизнесът е “жаден” да излъчи нови, адекватни на ситуацията послания към своите публики и агенциите сме точният партньор за това. Вярвам, че идва времето на добрите новини - но също така смятам, че съобразяването със ситуацията, включително по-свити бюджетни рамки, ще продължи поне до края на тази година. Компаниите търсят забележителни креативни решения в комуникацията си. Такива, които да ги отличат от конкуренцията -

смели са в

творчески

план, но

остават

нащрек във

финансов

Това е правилно. Кризата COVID-19 ни научи, че трябва да сме подготвени за неизвестното, че трябва да имаме резерви, на база на които бизнесът да издържи, ако се наложи форсмажор. Устойчиви резултати се постигат с премислени, стратегически решения, а не с импулсивни.

- “Интерпартнерс груп” и още 6 комуникационни балкански агенции създадохте “Балкански хъб”. Какво представлява той?

- Групата на “Интерпартнерс” има сериозна пазарна история, компанията ни е “живото” отражение на развитието на пазара на масови комуникации у нас. Стартирахме през 1992 г. като рекламна агенция и вече 27 години се стремим да бъдем новатори и да изпреварваме пазара. Такъв ход беше и създаването на TheBalkanHub. Партньорите ни са агенции от нашия тип - предприемачески, средни като големина, но с отлични пазарни позиции, с екипи от признати експерти.

Ние сме независима комуникационна група, при нас няма гарантиран глобален бизнес. Същевременно през последните 5 години забелязахме ясна тенденция клиентите да искат от нас партньорство и на съседни пазари. Започнахме с двама клиенти, които обслужваме и в Румъния, последваха проекти за Гърция, Албания, Северна Македония и Сърбия. И решихме да структурираме по-категорично партньорствата, които сме създали в тези страни. Това е добавена стойност за всеки от нас - да надскочим границите на своя пазар, а като се изключат Румъния и Турция, в региона пазарите са малки.

За клиента е важно, че оптимизира логистика и разходи и ако се обслужва от един координационен център - например за сладкарници “Неделя” агенцията ни работи в България и Румъния с координационен център София. Американският университет в България ползва мрежата ни в целия регион, отново създавайки и планирайки кампаниите тук - колегите на местно ниво отговарят само за имплементацията.

- Кои са най-големите трудности, които очаквате за агенциите и пазара?

- Основен казус остава адекватното заплащане на нашия труд. Бизнесът и клиентите търсят оптимизации на разходите - креативността ни се оценява не от експерти по комуникации, а от финансови отдели и отдели “Покупки”. Невъзможно и твърде опростено е креативен продукт да се оценява само количествено и да не се отчита имиджовия или репутационният ефект от него.

Това е проблем за индустрията ни, който води и до трудността да привличаме и задържаме най-качествените кадри.

Аутсорсинг

сферата

дърпа много

млади хора

при нива на заплащане, които комуникационните агенции не могат да си позволят. Искрено се надявам да има изгледи това да се промени и трудът ни да се оценява от хора, които разбират от комуникации. В крайна сметка агенцията и клиентите са отбор, дали ще спечелим мача, зависи и от двете страни.

- Вие сте в ръководството на Българската асоциация на пиар агенциите (БАПРА). С какво тя е нужна на агенциите?

- В структурата на “Интерпартнерс” имаме отделен бранд - “ИнтерИмидж”, фокусиран само в пиар и корпоративни комуникации. Екипът на “ИнтерИмидж” беше от първите, започнали да работят експертно за изграждане на работодателски марки - сфера, в която станахме лидер.

Пиар агенциите са по-малко на брой в сравнение с рекламните. И с удоволствие мога да кажа, че работим партньорски, въпреки че сме конкуренти. БАПРА партнира и с БДВО - асоциацията на индивидуалните пиар експерти от компании - наши клиенти. Целите ни са общи - издигане на имиджа на професията, адекватно заплащане на нашия труд, правилно провеждане на конкурси от клиентите и адекватни срокове за изпълнение на заданията.

Пиар експертите са консултанти, не логистици, и бизнесът има нужда от тази експертиза, която може да им донесе много. Както и липсата ѝ може да се окаже пагубна и да предизвика криза.

Нейните 5 правила за успех

1. Винаги спазваме правилото ПЕЧЕЛЯ - ПЕЧЕЛИШ в партньорство с клиенти и подизпълнители.

2. Даваме най-доброто от себе си независимо от мащаба на проекта.

3. Бизнесът се прави от хора, а най-добрите резултати се постигат от щастлив и мотивиран екип.

4. Креативността не трябва да е самоцелна. Винаги творим с мисъл за пазарния резултат на клиента.

5. Правим това, в което вярваме и обичаме. 10% от времето ни са посветени на пробоно работа за кампании кауза.

Коя е "Интерпартнерс груп"

Създадена през 1992 г. като агенция за цялостно рекламно обслужване.

Компанията обединява три самостоятелни бранда - рекламната агенция “Интерпартнерс”, пиар агенцията “ИнтерИмидж” и медийната “Медиа Кемп”.

Екипът се състои от 25 души.

През годините агенцията е работила с над 150 различни бранда. Към момента има около 30 клиенти, като почти половината от тях работят с агенцията над 10 години!

Част от тях са сладкарници “Неделя”, магазини Intersport, Американският университет в България, Американският колеж в София, Националната агенция за приходите, Европейската комисия, Valvoline, Corny, Jotis, Royal, “Микрокредит”, Saint Gobain, Deichmann, BHTC, Cargill, Schneider Electric, Българо-белгийски бизнес клуб.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Надя Панкова Използването на дезинфектанти по време на коронаистерията е намалило с 50% проявите на други заразни болести извън COVID-19. Това обяви вчера доц. д-р Ангел Кунчев на първия уебинар, организиран по темата коронавирус съвместно с Националната пациентска организация и БЧК. "Докато няма лекарство или ваксина

С маска от собствената си кола излиза бившата депутатка от НДСВ Антония Първанова, видя зоркото око на "България Днес". За да свърши свои делови ангажименти, тя залага на лятна визия. Въпреки критиките, които имаше към мерките заради вируса, Първанова стриктно ги спазва. СНИМКИ: "България

Нищожен шанс да си събере глобите от близо 40 млн. лева заради аферата с "Мини Бобов дол" има държавата, показа проверка на "България Днес". С решение на спецализирания наказателен съд огромните санкции трябва да се платят от бившия министър на икономиката и енергетиката Румен Овчеров и ексшефа на държавните мини Пламен Евтимов