4-годишните задължително да ходят на детска градина. Това приеха депутатите при гласуването на първо четене на поправките в Закона за предучилищното и училищното образование. Със "за" гласуваха 105 депутати, с "против" - четирима, а 52-ма се въздържаха. Възможността да се въведе мярката е до 3 години след приемането на промените. Общините трябва да осигурят условията. Родителите в неблагоприятно социално положение ще бъдат подпомагани, за да може децата им да са в детската градина. Държавата ще помага за таксите на родителите, които са на социални помощи или месечни помощи за деца по реда на Закона за социално подпомагане.
"Тази политика е насочена към всички деца, а не към конкретна група, тъй като ползите от нейното въвеждане са свързани с полагане на основите за учене през целия живот и придобиване на уменията, които са съществени не само за следващите етапи на образование, но и за пазара на труда. По-ранното обхващане на децата в предучилищна възраст е от голямо значение за тяхното развитие, защото това е периодът, в който се оформят основните познавателни и част от социално-емоционалните умения", обясни заместник-министърът на образованието Таня Михайлова пред народните представители. Според международни изследвания инвестирането в ранна детска възраст е публичен разход с най-висока норма на възвръщаемост, като за децата от уязвими групи и със специални образователни потребности е още по-висока. Според данни на МОН много по-добре са се представили на външното оценяване 4-класниците, които са били включени в предучилищно образование.
Училищните настоятелства ще са задължени приходите от земеделските земи да са единствено за подпомагане на училищата и детските градини, пише още в поправките към закона.
Промените регламентират и онлайн обучението. С ясното съзнание, че присъственото обучение не може да бъде заменено от никакви алтернативни форми, се дава възможност за обучение в електронна среда за осигуряване на непрекъснатост на учебния процес при грипна епидемия или други непредвидени обстоятелства, каза още Таня Михайлова. Ситуацията на разпространението на коронавируса дала ясен знак на образователните системи, че трябва да са адаптивни към всяка промяна. С онлайн образованието биха се спасили 2-3 учебни седмици, които са неучебни и обикновено са за сметка на часовете за упражнения и практическо прилагане на наученото.
Обучението онлайн ще може да е и елемент от иновация, която предлага училището при ограничение от не повече от 20% от часовете, както и ако на ученик му се наложи да отсъства по някаква причина.