Очевидец на ужаса на "Тракия": Гледката бе страшна. Защо АПИ не спира тировете в неделя (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/8806498 www.24chasa.bg
След като се обърнал, 30-тонният турски тир препречил насрещното платно и помлял 4 автомобила, пътуващи към София.

Около 30 секунди стояхме в колата с приятелката ми, докато асимилираме какво става. Попитахме дали някой се е обадил на спешния телефон, и после го направихме, казва Михаил Загорски

“Изключително страшна гледка. Ситуация извън пределите на човек с две голи ръце. От нашата страна се виждаха 3 изключително смачкани автомобила. Имаше гъст пушек.

По-голямата

част от хората

слизаха,

спираха, опитваха

се да помагат”,
разказва Михаил Загорски, който е сред първите пристигнали на мястото на тежката катастрофа на магистрала “Тракия”, която отне 5 живота.

25-годишният Загорски пътува с прителката си Тихомира Дончева от София към Стара Загора. В 16,55 часа, минути след инцидента, спира на метри от обърналия се камион. Там вече има и други спрели коли, а шофьори са се притекли на помощ и се опитват да изгасят с пожарогасители възпламенилата се кабина на тира.

“Около 30 секунди стояхме в колата с приятелката ми, докато асимилираме какво точно се е случило. Попитахме дали някой се е обадил на 112. Казаха, че не знаят, и затова приятелката ми звънна”, разказва Загорски. Сигналът до спешния телефон е направен в 16,56 часа, а линейка, пожарна и полиция се отзовават десетина минути по-късно.

“Изключително бързо реагираха. Адмирации за тях и хората, които помагаха. Изключително адекватно и бързо”, казва той.

“Имаше силен пушек, не се виждаше даже какъв е камионът, дали е цистерна, или нещо друго, което може да се запали или взриви. Щом пожарникарите изгасиха тира, дойде полиция и от страната към София, които ни обезопасиха района, за да тръгне движението през аварийната лента”, спомня си Михаил.

В суматохата той успява да види една от пострадалите жени в инцидента. На място разбира, че тежко пострадалото 3-годишно дете е било откарано с кола към болница, преди да бъде дочакана линейката.

“Мисля, че малкото дете беше извадено от колата още преди Бърза помощ да дойде, и някой друг от преминаващите автомобили го закара в болницата, но не видях точно ситуацията. Друг пострадал беше млада жена на възраст между 25-30 г., която беше до нашия автомобил.

Имаше кръв по нея, изглеждаше шокирана, но беше в съзнание. Хора говореха с нея и доколкото разбрах, беше пътувала с приятеля си”, разказва очевидецът.

Загорски се

обръща към

АПИ с въпрос

след тежката

катастрофа:

“Защо не се спира движението на тирове през почивните дни? Във всички предишни години, когато съм пътувал през лятото, ми е правило впечатление, че в петък и неделя в ранните вечерни часове беше забранено движението на камиони по магистралата.”  

“24 часа” помоли агенцията за коментар по въпроса на Михаил, но не получихме отговор до редакционното затваряне на броя. (Защо през април забраната падна - виж в карето долу.)

Дори и да го имаше това ограничение за тировете, то нямаше да важи за шофьора на фаталния камион от АМ “Тракия”, казва шофьорът на камион Петър Петров, който кара из цяла Европа. “Няма да важи, защото той е хладилен камион, а той превозва разваляща се стока от първа необходимост”, обяснява Петров.

Според него причината за навлизането в насрещната лента на водача на камиона се дължи на преумора и каране на стар камион.

“В Европа шофират по директива 561. Докато турските водачи не я спазват. Освен това
от 2013 г. в

ЕС има

задължително

изискване

камионите да

са със система,

която да поддържа камиона в лентата си на движение, както и система за автоматично спиране.

Много от турските камиони обаче са по-стари и ги нямат тези системи. В Турция нямат такива изисквания за превозвачите”, казва Петър Петров.

Пуснаха камионите през април заради зелените коридори

“Автомагистрали” ЕАД ще ремонтира нагънатия участък

Забраната за движение на камиони над 12 тона по магистралите в неделя, предпразнични и празнични дни падна на 14 април заради коронавируса.

Заповедта за ограниченията бе издадена в средата на декември миналата година и в мотивите бе посочено, че дотогавашните забрани са доказали своята ефективност за повишаване на безопасността на движение по пътищата.

Според декемврийската заповед между 15 юни и 15 септември камионите над 12 тона нямаха право да се движат по магистрали и някои първокласни пътища по списък в петък следобед и в неделя следобед, когато трафикът е най-силен.

Същата забрана бе въведена и за цялата 2020 г. за дните, в които има или предстоят официални празници за същите следобедни часове.
С настъпването на извънредното положение през март обаче много държави в ЕС затвориха границите си.

Тогава превозвачите започнаха да се оплакват от ограниченията и в началото на април Европейската комисия въведе т.нар. зелени коридори - специални участъци за движение предимно по магистралите, в които камионите трябваше да бъдат пропускани, след като на ГКПП-тата са били дезинфекцирани.

Решението на ЕК за зелените коридори изискваше от всяка държава да пропуска камионите за не повече от 15 минути на границата.

Заповедта на АПИ за отмяна на ограниченията за движение на тирове се позовава именно на зелените коридори и е издадена на 14 април - месец след въвеждането на извънредното положение в България.

Почти 50-километровият участък от магистрала “Тракия” между Чирпан и Стара Загора, който е силно нагънат и ограничението на скоростта е 90 км в час, ще бъде ремонтиран не след възлагане на обществена поръчка.

Той ще се извърши от държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД, която прави текущия ремонт и зимното поддържане на всички пътища в област Стара Загора по силата на договор, който е сключила през 2016 г. след обществена поръчка. Тези договори по принцип се сключват за 4 години.

Участъкът е едва на 5 километра от мястото, на което стана жестоката катастрофа в неделя. Тя се случи на 163-ия километър от “Тракия”, а Чирпан-Стара Загора е от 168-ия километър. Според запознати и на мястото на катастрофата състоянието на асфалта е почти същото - той е силно нагънат и са се образували коловози. Дефектите обаче са по-малко, отколкото на Чирпан-Стара Загора.

17-годишна загина на “Тракия”, 3 от 5-те жертви са софиянци

С опасност за живота е 3-годишно дете

Турският тир превозвал козметика от Чехия към град Трабзон на Черно море

ВАНЬО СТОИЛОВ

Заспал ли е шофьорът на турския тир, или му е прилошало и е изгубил контрол? Или нещо за миг го е разсеяло. В тази част на денонощието - след 17 ч, едно е ясно - че не е заслепен от слънцето, тъй като е пътувал на изток.

Това са някои от версиите, по които работят разследващите тежката катастрофа на магистрала “Тракия”, която стана на 163-ия километър в неделя.

Петима са загиналите, потвърдиха официално от полицията в Стара Загора. Сред тях е и 53-годишният шофьор на тира. Трима от мъртвите пътници са от София - момиче на 17 г., жена на 40 г. и мъж на 44 г. Мъртъв е и мъж, който още не е идентифициран.

Ранените са шестима

По спешност те бяха откарани в университетската болница в Стара Загора. От тях в най-тежко състояние се оказа момиченце на около 3 г., което е с черепно-мозъчна и други травми и с опасност за живота. За него шефът на болницата проф. Йовчо Йовчев съобщи, че е на системно дишане.

В късния следобед в понеделник детето бе изпратено в “Пирогов” за по-нататъшно лечение. Неговите родители, на по 26 г., са само с охлузвания.  

Другите пострадали са жена на 30 г. с контузии, мъж на 48 г. и момче на 17 г. с комоцио. Тяхното състояние бе определено като стабилно и са изписани след няколко часа за домашно лечение.

Регистрацията на тежкия камион “Мерцедес Актрос”, който се обърна на “Тракия”, е от турския град Трабзон. На практика той е цяла композиция - влекач с прикачено към него полуремарке. Тирът превозвал около 15 тона дамска козметика и слънцезащитни кремове, натоварени според документите в Чехия.

По неясни все още причини тирът, който пътувал на изток към магистрала “Марица”, която води към турската граница, напуснал активната лента, пресякъл вляво изпреварващата лента и като минал през разделителния остров със стоманени ограждения, навлязъл в насрещното платно.

Там
се обърнал върху
автомобилите,
които карали към София.

При удара са помлени БМВ с пловдивска регистрация, както и 3 софийски автомобила, които нямали шанс да избегнат стоварилата им се изневиделица грамада - натовареният камион тежал общо около 30 тона.

По-голям късмет имала ненавършила 20 г. шофьорка от София, която със свои приятели се връщала от морето - момичето успяло да спре навреме.

При тази тежест и скоростта, за която се предполага, че е била около 70-80 км/час, мантинелата нямало как да спре връхлитащия тир. Експерти казаха, че тя наистина била стара - полагана е през 1996 г., и ръждива, но въпреки това отговаряла на всички стандарти за това предпазно съоръжение. При катастрофата от нея са унищожени около 150 метра.

Тялото на турския шофьор бе открито рано сутринта в понеделник под кабината на тира, която след удара се е запалила. Разследващите, чийто оглед на мястото на катастрофата продължи до 3,30 ч през нощта, смятат, че мъжът е изхвърчал от кабината при обръщането на тира и е загинал още преди тя да се възпламени.

Взета му бе кръвна проба за алкохол и наркотици, чийто резултат ще стане ясен по-късно.

Заради смачканата до неузнаваемост кабина на камиона разследващите бяха затруднени да открият веднага шайбата на тахографа, която била електронна, за да разчетат по нея точно скоростта, с която се е движел мерцедесът в момента на катастрофата.

На това място на магистралата максимално разрешената скорост за леките автобомили е 140 км/час, а за камионите - 90 км. Ограничението от 90 км/час за леките коли заради неравностите по пътното платно, за което “24 часа” писа, започва малко п на изток - от километър 168-и, и продължава да разклона за Стара Загора.

Въпреки това
участъкът на
катастрофата е
предвиден за
основния ремонт
на трасето, който се очаква да започне в края на август.

Фаталният тир излетял в насрещното платно в края на надлеза в района на старозагорското село Опълченец, по който “Тракия” пресича жп линията от София за Бургас. Наклонът на мястото е малък, на изток следва лек ляв завой, който тирът така и не успява да вземе, защото свил рязко вляво.

Тепърва разследващите ще проверяват дали шофьорът му, който пътувал сам, е спазил изискването за задължителните почивки по време на дългия път. Чакали го още много часове зад волана, тъй като разстоянието между София и Трабзон в Североизточна Турция е над 1600 км.

В понеделник неговият товар бе претоварен на друг камион, а злополучният тир - вдигнат с кран и изтеглен. Работници възстановиха помляната мантинела, а движението по магистралата в посока София бе възстановено.

По случая се води досъдебно производство под надзора на окръжната прокуратура в Стара Загора.

Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност: Мантинелата не е причина за катастрофата 

Станала е заради човешка грешка, медицински или технически проблем

МАРИЯНА ЖЕЛЕВА

- Г-н Милчев, пореден трагичен инцидент, този път на “Тракия”, 5 жертви. И спор къде е вината.

- Вината ще я определят компетентните органи. А затова, че имаме поредни трагични инциденти, вината е липсата на идеен мениджмънт в държавните институции. Какво имам предвид - не може и е недопустимо след всеки инцидент да правим едно и също.

- Какво едно и също се прави?

- Ще бъда конкретен. След инцидента с Милен Цветков какво се случи? Излезе Столична община, стопанинът на пътя, с една неправителствена организация и казаха,че ще правят инспекция на пътя. Всичко отиде три месеца по-късно в забрава. 

АПИ обяснява, че утре (вторник), ще прави инспекция на пътя. Това, което ние от Института за пътна безопасност считаме, е, че има три вероятности за причината за катастрофата.

- Какви са те?

- Проблемът е или медицински, или е техническа неизправност, или е заради човешка грешка.

- Тоест липсва мантинелата като причина?

- Някой излезе по медиите и каза, че мантинелата е ръждясала и заради това не е спряла тира. Смениха мантинелата, но и чисто новата също няма да спре тир.

- Българско обединение на шофьорите също излезе с писмо, че МПС с маса над 35 т със скорост около 80 км/ч е почти невъзможно да бъде задържано от мантинелата.

- Няма мантинела, която при всички условия да спре тир. Има специален клас, които биха могли. Но се поставят само там, където е необходимо.

- Кой трябва да каже къде да се поставят?

- Трябва да има оценка на риска. Нашата нормативна база казва така - мантинели се поставят на мостове, на бензиностанции и на места, където могат да пострадат трети лица. Толкова е широк обхватът.

Трябва сериозен експертен разговор. Ние влизаме от проблем в проблем. В този случай няма какво да виним АПИ за тази мантинела. Каквато и да беше тя, щеше да се случи това, което стана.

Но ние имаме отговорност към реализиране на пътната безопасност като цяло. Там имаме дефицити и още не е ясно какво правим, като стане тежка катастрофа.

- И какво трябва да се прави?

- Като реакция институциите правят инспекция на пътя. Какво ще видим - че тирът се е обърнал и минал през мантинелите. Не ти трябва инспекция да го видиш, че пътят не е в добро състояние, че маркировката не отговаря.

При катастрофа има първични и вторични причини. Първичните ги казахме в началото. Вторичните са състоянието на магистралата, обезопасителните системи, организацията на движението. Те са важни за експертите, за да ги коригираме така, че да се минимизират човешките грешки.

- А по организацията на движението какъв е коментарът ви? По-рано тировете бяха спирани през уикендите.

- България и всички страни в ЕС приеха препоръки на ЕК за зелените коридори. Те отвориха съботите и неделите за движение, за да може тировете да доставят стоки в пандемията. Но тези препоръки са през март, когато всички страни бяха в извънредно положение.

Сега ситуацията е различна - почти всички страни отвориха границите. И въпросът е дали не е време България, като страна, най-потърпевша от пътнотранспортния травматизъм, да повдигне темата за зелените коридори.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Под наем е обявена луксозната резиденция на Евелин Банев-Брендо, показа проверка на "България Днес". Две години след мистериозното изчезване на осъдения в три държави "кокаинов крал" ултраскъпата му къща си търси нови обитатели, става ясно от обява в близка до него агенция за недвижими имоти. Исканата цена за наем е умопомрачителните 6000 евро (12

Надя Панкова Използването на дезинфектанти по време на коронаистерията е намалило с 50% проявите на други заразни болести извън COVID-19. Това обяви вчера доц. д-р Ангел Кунчев на първия уебинар, организиран по темата коронавирус съвместно с Националната пациентска организация и БЧК. "Докато няма лекарство или ваксина

С маска от собствената си кола излиза бившата депутатка от НДСВ Антония Първанова, видя зоркото око на "България Днес". За да свърши свои делови ангажименти, тя залага на лятна визия. Въпреки критиките, които имаше към мерките заради вируса, Първанова стриктно ги спазва. СНИМКИ: "България