Вече 13 години отговаряме на нуждите и на най-взискателните клиенти, както на регулиран, така и на свободен пазар на електроенергия
- Г-н Станев, на 26 юни бе публикуван Законът за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, в който 01.10.2020 г. е определен като краен срок за излизане на свободния пазар на всички потребители, използващи електроенергия за небитови нужди. Какво означава това за тези потребители?
- До момента стопанските потребители, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение“ и ползващи електроенергия за небитови нужди, имаха възможност да заплащат използваното от тях електричество по регулирани цени, определяни от Комисията по енергийно и водно регулиране. След 1 октомври тези клиенти трябва да излязат на свободния пазар на електроенергия. За да се случи това, клиентите в Западна България трябва да сключат няколко нови договора с различни участници на пазара – договор за покупка на електроенергия с лицензиран търговец, какъвто е и ЧЕЗ Електро България, договор с доставчик от последна инстанция и договор за предоставяне на мрежови услуги с ЧЕЗ Разпределение. За Западна България доставчик от последна инстанция е ЧЕЗ Електро България.
- ЧЕЗ Електро има богат опит като търговец на свободен пазар. Какво ще посъветвате клиентите, излизащи на този пазар?
- На свободния пазар най-важно е доверието между клиента и неговия доставчик. Клиентите трябва да бъдат взискателни към опита и историята на търговеца. Ако не познавате добре своя търговец или нямате достатъчно информация как ще се свързвате с него след сключването на сделката, къде са офисите му за обслужване на клиенти и дали има достатъчно опит, първо проверете внимателно всичко или поискайте препоръка от познат, който вече е сключил такъв договор и е доволен от своя доставчик.
Опитът ни показва, че най-трудно за клиентите е да оценят условията, предлагани от различните търговци, както и цените. Като клиенти е необходимо да се научим да сравняваме правилно – т.е. ако гледаме оферта, в която е включена цена за енергията, но не са включени разходите за задължения към обществото или пък мрежовите компоненти, които се дължат от търговеца към електроразпределителното дружество, то трябва да знаем, че това не е цялата цена, която ще дължим след сключването на договор. Важно е също да се обръща внимание на „дребния шрифт“ – начина на фактуриране, условията за плащане, сроковете за прекъсване и възстановяване на захранването, неустойките при прекратяване на договора.
В услуга на клиентите ЧЕЗ Електро има специална секция „Свободен пазар“ на корпоративния си сайт. Освен там потребителите могат да получат подробна информация за свободния пазар на електроенергия и на денонощната информационна линия на ЧЕЗ - 0700 10 010, по електронна поща на адрес [email protected] или в центровете за обслужване на клиенти.
- Свободната конкуренция, разбира се, е най-доброто, което може да се случи на всички участници на свободния пазар на електроенергия. Факт са обаче некоректни практики, прилагани от нелоялни търговци. Какво е решението?
- Още от началото на либерализирането на пазара на електроенергия в България се очертаха тенденции за не съвсем коректни практики от страна на някои търговци. С напредването на процеса се предлагат на пръв поглед много атрактивни оферти, като например не включват всички такси в предлаганата цена или предлагат ниска цена за кратък период от време, но в дългосрочен план това означава по-високи сметки за ток от очакваното. Други използват невярна и заблуждаваща информация за конкурентни доставчици на електроенергия. Трети обвързват преминаването към друг доставчик с плащане на големи неустойки. Четвърти вече твърдят пред клиенти, че след 01.10.2020 г. ЧЕЗ Електро няма да съществува, което категорично не е вярно, и заблуждават клиента, че е задължен да избере друг доставчик поради тази причина.
Пазарът в крайна сметка отсява търговците, които наистина имат устойчива политика по отношение на клиентите, от тези със спекулативни намерения.
Още през 2016 г., използвайки опита на ЧЕЗ в Чехия, ние предложихме на КЕВР да се създаде регистър с нелоялни търговски практики и Етичен кодекс на търговците на електроенергия. Предложението ни бе подкрепено от различни институции и енергийни търговски дружества, но до момента все още не е реализирано. Когато Етичният кодекс бъде приет от участниците на пазара и започне да се прилага, той ще бъде още едно средство за защита на българския клиент.
- Какви са предимствата при избор на ЧЕЗ Електро за доставчик на електроенергия на свободен пазар?
- ЧЕЗ Електро България АД е компания със значителен опит, която разполага с достатъчно технически, финансов и експертен капацитет да обслужва голям брой клиенти, а това е сериозно предимство, което повечето фирми на пазара нямат. ЧЕЗ Електро е единственият доставчик на електроенергия в България, който има опит и на регулиран, и на свободен пазар, за работа с толкова много клиенти – над 2 милиона стопански и битови, вече 13 години. Дружеството отправя конкурентни предложения към всички свои клиенти, излизащи на свободния пазар. За нас всички клиенти са еднакво ценни и важни и ние се отнасяме с уважение към тях.
Изборът на ЧЕЗ Електро България за доставчик дава няколко изключителни ползи, свързани със закупуване на енергия на свободен пазар: комплексно обслужване, комбинирана фактура, цена, съобразена с пазарните условия; дългогодишен опит на българския и международен пазар; финансова стабилност, гарантираща сигурността на доставките; изградена мрежа от центрове за обслужване на клиенти; персонален онлайн архив на всички фактури; заплащане само на реално отчетена енергия - без междинни вноски; широк спектър от възможности за касово и безкасово плащане с над 6200 места за плащане; денонощна телефонна линия 0700 10 010, сайт cez.bg, ФБ страница @cezelectrobg и електронно обслужване чрез [email protected].
- ЧЕЗ Електро гарантира на клиентите си сигурни доставки в дългосрочен план.
- ЧЕЗ Електро България АД осъществява своята дейност чрез притежаваните три лицензии – за търговия с електроенергия за клиенти на свободен пазар, които могат да сменят своя доставчик независимо от географското си местоположение; за снабдяване с електроенергия от краен снабдител на клиенти на регулиран пазар; за доставка на електроенергия от доставчик от последна инстанция.
- На фирмения сайт cez.bg е публикуван списък с клиенти на ЧЕЗ Електро, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение“, които използват ел. енергия за небитови нужди и трябва да излязат на свободния пазар.
- ЧЕЗ Електро България АД в качеството си на лицензиран търговец на електроенергия на свободен пазар за удобство на своите клиенти им предлага договор за комбинирани услуги. Това е комбиниран договор за продажба на ел. енергия, който гарантира, че и услугите по снабдяване, и тези за разпределение ще бъдат фактурирани от ЧЕЗ Електро.
- Стопански потребители, които до 30.09.2020 г. не са сключили договор с търговец на електроенергия по свободно договорени цени, ще продължат да бъдат снабдявани от досегашния им доставчик в качеството му на лицензиран търговец. За целта следва да сключат типов договор със срок от 01.10.2020 г. до 30.06.2021 г. Образец на такъв договор ще бъде утвърден от КЕВР до 31 август 2020 г. До сключването на типовия договор досегашният доставчик осигурява доставката на ел. енергия при условие, че клиентът своевременно заплаща всички дължими суми във връзка с доставката.