Експериментът на Ердоган: Турция започва производство на електромобили

https://www.24chasa.bg/novini/article/8894117 www.24chasa.bg
Реджеп Тайип Ердоган СНИМКА: Ройтерс

Въпреки предизвиканото от пандемията от COVID-19 свиване на глобалния автомобилен пазар, президентът на Турция планира да започне серийно производство на електромобили.
Реджеп Тайип Ердоган отдавна мечтае за създаването на национален автомобилен бранд.

В момент, когато чуждестранните автомобилни концерни, които имат предприятия на територията на Турция, страдат от рязко намаленото търсене заради пандемията от коронавирус, Ердоган не възнамерява да се отказва от плановете си, предаде Dariknews. 

На 18 юли в провинция Бурса се състоя церемония по полагане на основите на първия турски автомобилен завод за производство на електромобили. Производството им е поверено на консорциума TOGG, създаден през 2018 г. с участието на пет турски компании.

Очаква се строителството на завода да приключи в рамките на 18 месеца, а първият сериен електромобил - кросоувър SUV C, да слезе от конвейера до края на 2022 година.
Целта е производството на 1 милион електромобила за 15 години.

По думите на генералния директор на консорциума Гюркан Каракаш, повече от половината елементи за новия електрически автомобил ще бъдат произведени в Турция.

Независимо от значително влошената икономическа обстановка в страната на фона на пандемията, държавният глава има намерение да реализира плановете си, без да жали средства от държавната хазна.

TOGG планира до края на 2035 г. да произведе над 1 милион автомобила. От компанията се надяват, че производството им ще донесе приходи в турската икономика в размер на 50 милиарда долара годишно. Турските власти междувременно обещаха да закупят 30 000 електромобила за държавната администрация.

Кой ще купува турските автомобили? Остава въпросът дали инвестицията за електромобилите ще се изплати?

Много експерти са скептични по този въпрос. Според Вейсел Улусой от университета „Едитепе“ в Истанбул, плановете на Ердоган са продиктувани не толкова от икономически съображения, колкото от националистическата му политика. Още през ноември 2017 г. президентът определи липсата на автомобил турско производство като „позор“.

Затрудненията не са свързани единствено със самото производство на автомобила, а и с това дали ще може да отговори на потребностите на гражданите с различно ниво на доходи. Според проф. Улусой, държавната подкрепа ще има определяща роля.

Само при наличието на държавни субсидии TOGG ще може да бъде конкурентен на чуждестранните автомобилни концерни, които вече са добре познати на вътрешния турски пазар.

До рекордния спад на курса на турската лира през август 2018 г. около 60 % от вноса се падаше на продажбата на леки автомобили в страната. По време на пандемията от коронавирус този показател спадна до 40 %.

"Новината за пускане на автомобил родно производство предизвика възторг у всички, но когато се стигне до покупката на определена кола", тогава възникват проблеми, смята професорът.

Турците предпочитат чуждестранни марки, така че ще трябват усилия да бъдат убедени във високото качество на новия продукт, смята ръководителят на турската асоциация на доставчиците на автомобили Алпер Канджа.

Рискован експеримент

Ситуацията се усложнява и от факта, че Ердоган стартира своя проект в изключително неблагоприятен момент. През последния четвърт век Турция се превърна в голям износител на леки автомобили. На нейна територия откриха свое производство компании като Тойота, Форд, Рено, Фиат, Хонда и Хюндай.

Заради кризата с COVID-19 търсенето на автомобили в световен мащаб рязко падна. По данни на Асоциацията на европейските производител на автомобили (ACEA), само в Европа пози показател намаля с 38 %.

А в период, когато заради въведената от турските власти карантина чуждестранните компании бяха принудени да преустановят производството си, обемът на износа на автомобили от Турция спадна с една трета.

Алпер Канджа очаква износът на произведени в Турция автомобили за 2020 г. да спадне общо с 20 %, което означава загуба за страната на около 6 милиарда долара. Въпреки това, той предполага, че производството на собствена марка автомобил ще повлияе благоприятно на турската икономика в дългосрочен план.

В частност, местните компании ще получат необходимите знания и умения за създаване на собствени електромобили, а освен това ще се увеличи популярността на електромобилите като цяло.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Вталена и освежена изглежда Карина Караньотова, забеляза "България Днес". Репортерката в БНТ 2, която стана майка преди 5 години на малкия Иво, показа стегната фигура край работното място. Журналистката май е прежалила неприятната случка от лятото, когато сподели, че са й откраднали портмоне с 350 лв. от плажна маса на родното Черноморие

На плаж се отдаде в последните септемврийски дни най-бързата бяла жена на света Ивет Лалова. Тя показа, че лятото за нея изобщо не е свършило. Българската спринтьорка се разхвърля по бански и забегна по Средиземноморието, за да събира слънчеви лъчи. Ивет е в компанията на своя съпруг Симоне Колио, с когото са отседнали в усамотена вила на брега

Футболистът на "Реал" (Мадрид) Федерико Валверде призна, че треньорът Зинедин Зидан е повлиял за обрата при драматичната победа с 3:2 над "Бетис". Именно уругваецът вкара първото попадение в срещата. Домакините от град Севиля обърнаха чрез Манди и Карвальо още до почивката. "Реал" стигна до 2:2, след като Емерсон си отбеляза автогол