Клиенти: Намалиха им ДДС, съкратиха персонал, ползват продукти с ниско качество и пак вдигнаха цените. Е, как да ги подкрепяме?

https://www.24chasa.bg/novini/article/8920830 www.24chasa.bg
Въпреки липсата на клиенти по морето ресторантьорите и не помислят да намалят цените.

Ресторантьори: Никой не е обещавал, че като се намали данъкът на 9%, храненето в заведения ще поевтинее

От началото на лятото и особено след 1 юли, когато ДДС върху продажбите в заведения за консумирана на място храна и безалкохолни напитки бе намалено от 20 на 9%, социалните мрежи бяха залети от шокиращо високи сметки от ресторанти.

Супа от 9 лева в

заведение от

нисък клас

и малка минерална вода - 3 лева бутилката, са само част от примерите.

В понеделник НСИ разпространи данни за инфлацията, от които излезе, че през юли - точно месеца, в който ДДС бе свалено, ресторантьорските и хотелиерските услуги са поскъпнали с 2 на сто.

“Не може хамбургер с кюфте от 2 лв. да се продава в заведение за 12, нали е криза и нямат клиенти, защо не се съобразят?” Това негодува пред “24 часа” Калоян Денков, редовен клиент на една от варненските бирарии. “Свалиха им ДДС-то, намалиха персонала наполовина, на всичкото отгоре ползват все по-нискокачествени продукти. Защо цената скача?”, пита той.

Миналата година той е ял

същия бургер с

два лева по-евтино,

разказа пред “24 часа” мъжът.

“Е, как да продкрепим местния бизнес, като се опитват да ловят риба в мътна вода”, гневи се от своя страна 25-годишната Ася Томова, чест посетител на нашумелите открити нощни заведения в града. Там малката доза чуждестранен концентрат върви от 10 до 15 лв. в зависимост от марката.

“Спрях да пия кафе по заведения, вземам си от автомати или си пия вкъщи. Какво е това, преди беше от 1,50 до 2 лв., сега скача до 3,50, на какво отгоре”, коментира Деян Стоименов, адвокат, чийто офис е в центъра на града и често пие кафе с клиенти на заведение. Легенди се носят за супи по осем лева и порция агнешко по 14-15 лв., и то не в луксозни, а в непретенциозни ресторантчета в близост до морето, коментират още клиенти.

На юг по морето е същото, независимо че там това лято не страдат от такава липса на туристи както по Северното Черноморие. В къмпинг “Градина” цената на кафето в заведение от среден клас е 3,50 лв., а ако е с мляко, цената му стига до 4. На плажа цената на фрапе варира между 5 и 6 лева. Цените на храните също са доста високи.

“Всички примери, които давате, са все от морето. Тази година сезонът там започна на практика в началото на юли, а винаги в началото на сезона цените в заведенията там са по-високи”, каза пред “24 часа” председателят на Асоциацията на заведенията в България Ричард Алибегов.

“На морето колегите разполагат само с 45 дни, за да избият инвестициите си и естествено, там цените са по-високи. След като чух данните на статистиката, обиколих цялата “Витошка” в София да разпитвам колегите и се оказа, че никъде никакви цени не са променяли”, каза още той.

Според него никой в бранша не е обещавал, че като се намали ДДС за заведенията, цените там ще намалеят,

въпросът бил храната

да не поскъпва

и според него тя не е поскъпнала. Антикризисната мярка бе допълнена по-късно и от сваляне на ДДС върху бирата и виното, което влезе в сила от 1 август.

Това също според председателя на асоциацията е мярка, която просто ще намали фалитите на винопроизводителите, тъй като по негови данни продажбите на винарните за сектора на заведенията това лято е с 40-45% спад в сравнение с миналото.

“При нас в заведенията спадът на оборота е 50% средно за страната. По Южното Черноморие може би ще достигнат оборотите от миналото лято, но на север положението е трагично”, каза още той.

Данни от Бургаско обаче също показват, че и там в заведенията се стремят да компенсират спада на туристи, като надуват цените.

Ако през август 2019 г. хамсията вървеше около 4-4,50 лв., сега под 5 лв. почти не се намира дори в най-обикновените капанчета, казват пловдивчани, отседнали в Созопол. Цацата твърдо вече е над 3 лв., сафридът също е безбожно скъп и не пада под 9 лв. за порция от 200 грама, независимо къде се поръчва.

С изключение на

Бургас, където цените

са сравнително

поносими,

по курортите кръчмарите и не помислят да свалят цените. Продължават да работят на принципа “ден година храни”, но още по-настървено, за да избият загубите от пролетта заради коронавируса. Затова въпреки полупразния Слънчев бряг българите предпочитат да отсядат в апартхотели, оборудвани с кухни, за да си приготвят храната, вместо да се охарчват по заведения.

“С продукти за 30 лв. от супермаркета ще се нахраним цяло семейство, докато в заведение с толкова пари плащаме вечерята за един човек”, казва семейство на средна възраст от София, резервирало за първи път хотел в Слънчев бряг. Докато заведенията там са полупразни, магазините за хранителни стоки пращят от народ особено сега, когато българите са мнозинството от посетителите в курорта.

Цената на традиционната българска скара също не е мръднала надолу от миналото лято.

Кюфте и кебапче

под 2 лв. вече

не се намира,

шопска салата в сезона на доматите и краставиците в обикновена кръчма под 6 лв. си е направо евтино за морето. Не е мръднал и алкохолът особено вносните питиета. Повечето кръчми и барове закръглят малкото уиски на 5 лв., а узото на 4 лв., а миналото лято и двете напитки бяха с 1 лв. по-евтини.

“Язък, че това лято намалиха чадърите - сега спестените пари от сянката ще ги дадем за храна”, казват туристи.