За българите добрата храна е с роден вкус

https://www.24chasa.bg/novini/article/8975914 www.24chasa.bg
Снимка Economic.bg/Красимир Свраков

Когато чуят думата „качество“, клиентите у нас си представят български продукти

Георги Янев е в екипа на Kaufland България от 2009 година. Като директор за Северна България в дирекция „Продажби“ ръководи тази дейност в 21 от 60-те хипермаркета на веригата. Разговаряме с него за качеството на храните, предлагани на пазара, за потребителските изисквания на българите и за променения им начин на пазаруване.

- Kaufland предложи наскоро първата си национална линия български продукти „Брей!“, както и собствената марка прясно месо „Шеф Месар“. Какъв е отзивът на клиентите в магазините? Как приемат новите марки и кои са най-търсените продукти от тях?

- Търсенето им продължава да бъде много голямо след изключителния им старт. „Брей!“ се радва на огромен интерес. Като фаворити на клиентите се очертават лютеницата, киселите млека и кашкавала от марката. Много търсени са също домашните сладка, точените кори, бозата, колбасите.

Не бих казал, че интересът е изненадващ. Причините са няколко. Българите традиционно проявяват голям интерес към родните продукти. Неслучайно в Kaufland клиентите могат да избират от над 5000 български продукти. Когато чуят думата „качество“, българите си представят наши продукти. Логично е да отговаряме на това очакване и да развиваме асортимента от родно производство.

Втората причина е, че клиентите са все по-взискателни, вече задължително очакват високо ниво на качество,

прозрачна информация за производство и съставки,

сертификати. И „Брей!“, и „Шеф Месар“ не правят компромиси в това отношение.

Марката ни „Шеф Месар“ е сертифицирана от TUV Nord България. Независимият институт проверява и контролира всички доставчици на „Шеф Месар“ и гарантира качеството, доставката и производството на месото. При тази марка към момента отчитаме най-голям интерес към цялото пиле, телешките бургери и мляното месо.

- В асортимента на вашите магазини има десетки хиляди продукти. Възможно ли е да следите за качеството на всеки от тях?

- При нас контролът върху качеството започва много преди да стигнат продуктите до хипермаркета и продължава, докато стигнат до количката на клиента. При собствените ни марки , при плодовете и зеленчуците процесът по контрол се случва дори още при самото производство в партньорство с производителите. Иначе всекидневният качествен контрол в Kaufland започва в нашия централен склад, където колегите установяват дали всеки артикул отговаря на строгите изисквания на търговската ни верига за вида на продукта – качество, цялост, вид, коректност на етикета, качеството на опаковката и редица други детайли според спецификата на конкретния продукт. И независимо че централният склад е вътрешно звено за компанията, в хипермаркета не се приема доставена от него стока, без да е проверена. В самия магазин има различни процеси за контрол през целия ден.

- Как на практика се случва това? Как се следи за качеството на толкова много продукти в един магазин?

- Организирани са различни процеси. При плодовете и зеленчуците, които бих казал, че са нашата визитна картичка, свежестта и качеството се контролират на място през целия ден буквално от управителя до служителя на „Информация“ в хипермаркета. Плодовете и зеленчуците се приемат много рано сутрин и ако отговарят на изискванията за цялост и здравина, чистота и аромат, грамаж/диаметър, коректност на етикета и качество на опаковката, стигат до рафтовете. Там

през целия ден следим и сортираме при нужда.

Въпреки огромните обеми продукция, която реализираме, не можем да си позволим да има плодове и зеленчуци с лош търговски вид.

В друга категория – месото, процесът е сходен. Там още при приема на продуктите от нашия централен склад проверяваме дали тяхната температура е в допустимите граници. След това се прави визуална инспекция – продуктите трябва да отговарят на изискванията за вид, цвят, мирис. Предварително се мери температурата както на самия артикул, така и на хладилните регали, където ще бъде предлаган. Следи се внимателно информацията на етикета и съответствието й с изискванията. През целия ден се прави технически мониторинг на хладилните съоръжения и допълнителен контрол на температурата на артикулите. 99% от месото и месните продукти в нашите витрини се транспортират към нашите хипермаркети в страната още на същия ден, в който са доставени в централния ни склад. Продукцията се задържа във свежите ни витрини до 24 часа след излагането й за продажба. Артикули като мляно месо, субпродукти и месо с кост дори не пренощуват.

При „Пекарна“ също има строго разписани процеси. Там

печем по съвременна технология

в специални конвектомати по предварително зададени програми според спецификите за приготвяне на всеки от тестените продукти, за да бъдат гарантирани качество, вкус и аромат.

- Но в крайна сметка не зависи ли качеството и от отговорността на всеки служител? Къде най-често стават грешки?

- Служителите ни са добре обучени, тяхната подготовка е непрекъснат процес, защото клиентите имат високи очаквания към нас. Имаме вътрешни онлайн платформи за обучения и практически тренинги. Регулярни месечни обучения провеждат също управителят и ръководителите сектори на всеки хипермаркет. В компанията имаме т.нар. обучители "Свежест", които са квалифицирани да обучават екипите във всеки хипермаркет как да се грижат правилно за свежестта на продуктите от приема до покупката, как да обслужват клиентите качествено.

- Близо 15 години работите в сферата на продажбите. Как се промени българският потребител през тези години?

- Вече споменах, че клиентите са все по-взискателни. Преди години четенето на етикети беше рядкост, а сега почти всеки клиент иска да знае какво съдържа продуктът, къде и от кого е произведен. Клиентите държат на качеството и на цената, но все по-рядко избират само едното или само другото – държат на доброто съотношение между двете. Неслучайно

качество и цена са обещанията на Kaufland

към клиентите. През последните години настъпиха и други промени – клиентите започнаха да идват в нашите хипермаркети не само за седмичен пазар, но и за бърза покупка за закуска или обяд. Затова въведохме т.нар. To-Go витрини, както и бързи каси, на които се обслужват клиенти с до шест продукта.

COVID-19 също оказа влияние и промени начина, по който хората пазаруват – повечето започнаха да пазаруват повече и по-рядко. Други избират онлайн пазаруването и това е също сред причините Kaufland да стартира онлайн доставки в София, Пловдив, Варна и Бургас в партньорство с foodpanda.

- По-високото качество на продуктите означава ли по-висока цена и склонни ли са българите да плащат за по-добро качество?

- Няма как на този въпрос да се отговори еднозначно. През нашите хипермаркети годишно минават милиони българи, но всички са много различни. Различни са предпочитанията им. Различна е ситуацията в отделните региони на страната. Всеки търси според своите нужди и възможности. Най-голямото предимство на Kaufland с нашите над 20 000 артикула асортимент е, че можем да удовлетворим всички тях.