Дрогираният тираджия, помлял 13 коли в Айтос, съден 4 пъти за кражби (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9013308 www.24chasa.bg
Една от пострадалите коли се е обърнала до дърво.

Имало е трети човек в пламналия автомобил, в който жива изгоря млада жена от Търговище

Четири пъти е осъждан за кражби 51-годишният Кольо Иванов от Несебър, който на 11 септември помете с тир 13 автомобила в Айтос, уби една жена и рани шестима. Според източници на "24 часа" присъдите са от младите години на тираджията и той вече е реабилитиран. През последните 2-3 г. обаче няколко пъти са го глобявали за нарушения на пътните правила.

Поредното, но този път фатално, е от петък, когато, надрусан с пико, Кольо се качва на камион, пълен с 30 т жито. Движи се по пътя Руен-Айтос, преминавайки Айтоския проход. В района на автогарата в града, спускайки се по наклонен участък, губи контрол над тежката машина и тя буквално лети към спрелите на светофар автомобили. По пътя си тирът удря пешеходка, отървала се като по чудо с леки травми, след което помита няколко коли.

Първоначално се съобщава за 7 ударени автомобила, но по последни данни те са 13.

Една от тях - тойота с търговищка регистрация, избухва в пламъци след взрив на газовата бутилка в багажника. Жива в огъня изгаря 28-годишната Ани от Търговище. Драмата се разиграва пред очите на приятеля ѝ, който не успява да измъкне любимата си, заклещена между смачканите ламарини. В пламналата кола е имало и трети човек, съобщиха източници на “24 часа”.

Като по чудо той и водачът не са сериозно пострадали. Тримата били на почивка по Черноморието и пътували в околностите. Изгорялата като факла Ани седяла на задната седалка.

35-годишна жена от Айтос, родила 3 дни преди кървавото меле, е най-тежко пострадала. Тя е в реанимацията на УМБАЛ-Бургас, лекари се борят за живота ѝ. Родилката е с тежка черепно-мозъчна травма. Според това дали жената ще оцелее, ще стане ясно дали ще има промяна в квалификацията на повдигнатото срещу тираджията обвинение. То му бе предявено в болничната стая в събота.

51-годишният Кольо е с няколко спукани ребра и под полицейска охрана. Обвинен е за причиняване на смърт по непредпазливост на едно лице и нанасяне на средна телесна повреда на трима след упортеба на метамфетамин. Деянието е квалифицирано като особено тежък случай, а законът предвижда от 5 до 20 г. затвор, каза пред наш репортер окръжният прокурор на Бургас Георги Чинев, който ръководи разследването.  

В понеделник прокуратурата ще поиска от съда Иванов да остане за постоянно в ареста. Другите двама с нанесени средни телесни повреди остават в болницата, но няма опасност за живота им, останалите трима пострадали се лекуват вкъщи.

Невижданата катастрофа шокира Айтос и за пореден път извади на преден план дългогодишния проблем с преминаването на стотици тежкотоварни автомобили през града.

“Този проблем стои от години, имало е и други смъртни случаи в различни участъци на тази пътна артерия, която е изключително натоварена с тежкотоварни автомобили. Често те се движат претоварени, спирачките им отказват. В случая от 11 септември автотехническата експертиза ще каже конкретната причина, но има и употреба на наркотици”, коментира кметът на Айтос Васил Едрев, който е бивш директор на ОД на МВР в Бургас. И призова ДАИ да затегне контрола над тировете.

“Пътят Айтос-Руен е опасен и много натоварен през всички сезони на годината. Тежкотоварните коли се движат основно за Северна България и обратно, като лятото тировете пренасят най-вече зърно. Случилото се е огромна трагедия. Голям късмет, че се размина само с една жертва. Надяваме се държавата да вземе мерки. Има достатъчно пътни знаци и маркировка. Но явно всичко опира до съвестта на водачите”, допълни кметът.

Той припомни, че имало изготвен проект за обходен път, който да изкара тировете от Айтос, още преди 20 г., но проблем било финансирането му.

Михаил Попов, експерт в Института за пътна безопасност: Вземе ли дрогата, вече е късно

Вземе ли един водач на МПС наркотик, вече е късно - той става друг човек. Под влиянието на дрогата дори не е човек. Тогава е късно за наказания.

Но ако същият този водач предварително е наясно, че хванат ли го с наркотик зад волана, няма да излезе от затвора, че ще му вземат колата, че животът му ще се съсипе - вече е друго.  

За случаи като в Айтос и като този с дрогирания младеж, убил Милен Цветков, докато чака на червен светофар, са необходими още по-сериозни санкции. По-строги закони, които да имат превантивен ефект.

Ако мамините синчета от богати фамилии, които най-често карат пияни и дрогирани, знаят, че хванат ли ги в нарушение, могат да се озоват на улицата с метла в ръка, а медиите да ги снимат, ще се замислят.

Подобни инциденти стават и в други държави, но ние тук сякаш сме се фокусирали твърде много и само върху поведението на водачите и как да им се въздейства.

За да се промени ситуацията, са нужни комплексни мерки, не са само шофьорите. Не може с едни и същи мерки да се търси постигане на различни резултати.

Много е важно да има безопасна инфраструктурата, както и присъствието на повече полицаи на пътя. Наясно съм, че служителите в КАТ са малко и точно затова най-вероятно този тираджия си е мислел, че няма да го спрат, превишил е скоростта. Често сме ставали свидетели на подобен тип поведение на пътя.