Метрото стига до квартал "Левски Г" през 2025 г.

https://www.24chasa.bg/novini/article/9022941 www.24chasa.bg
Метростанция НДК 2 е една от новите 8 станции, които бяха пуснати в края на август.

Строителството на още 3 км трасе тръгва догодина

Метростанция “Медицински университет” по новата, трета метролиния на София.
Метростанция “Медицински университет” по новата, трета метролиния на София.

В средата на 2021 г. ще започне строителството на разширението на третата линия на столичното метро по бул. “Владимир Вазов” в участъка от откритата наскоро метростанция “Хаджи Димитър” до квартал “Левски Г”.

Метростанция “Мизия” в район “Овча купел”.

СНИМКИ:

“МЕТРОПОЛИТЕН” ЕАД
Метростанция “Мизия” в район “Овча купел”. СНИМКИ: “МЕТРОПОЛИТЕН” ЕАД

Проектът за изпълнение на третия етап от изграждането на третата метролиния включва ново 3-километрово трасе с 3 метростанции, които ще обслужват кварталите   “Хаджи Димитър” и “Левски Г”.

Новата метростанция
Новата метростанция "Овча купел"

Вече е в ход тръжна процедура за избор на изпълнители на 4-те обособени позиции, които формират участъка. Комисията, която трябва да оцени офертите на кандидатите да изградят разширението, трябва да излезе с решение през октомври. Трасето е изцяло подземно, като три от обособените позиции обхващат строителството на станциите и тунелите към тях, а четвъртата  - системите за управление на влаковете за целия участък, съобщи изпълнителният директор на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.

Две от новите метроспирки – “Бул. Вл. Вазов” и “Стадион Георги Аспарухов”, са разположени под пътното платно на булеварда, а станция “Тракия” - източно до него. Метростанциите “Стадион Георги Аспарухов” и “Тракия” са планирани да се

изграждат по

милански метод

и открит способ в укрепен изкоп. А станция “Бул. “Вл. Вазов” ще се строи изцяло по открит способ. Тунелите между станциите “Бул. Вл. Вазов” и “Тракия” са планирани за строителство по открит способ в укрепен изкоп, а тези между “Тракия” и вече работещата станция “Хаджи Димитър” – по нов австрийски тунелен метод.

Строителството на участъка е предложено за  финансиране по новата Оперативна програма “Транспортна свързаност” (2021 -2027) с местно съфинансиране.

Очаква се през 2025 г., когато новият 3-километров участък бъде завършен, столичани и гостите на града да стигат само

за 12 минути от

крайния квартал

“Левски Г” до центъра

Предстои да стартира и търг за избор на изпълнител за разширението на третата линия от Военна академия “Г. С. Раковски” през “Слатина”, зала “Арена Армеец” до УМБАЛ “Света Анна” на бул. “Цариградско шосе”. Трасето е 6 км и ще има 6 метростанции. То също е предложено за финансиране по новата Оперативна програма “Транспортна свързаност”.

“Имаме готовност строителството на двете разширения да върви паралелно. Изграждането на участъка през “Слатина” ще отнеме около 4 г. Предвиждаме цялата трета линия да има 21 км трасе с 21 станции и да вози над 200 000 пътници дневно”, обясни проф. Братоев.

С изграждането на двете разширения на третата метролиния влаковете ще минават през станциите на 3 мин в час пик.

Плановете са със строителството на цялата трета линия метрото да превозва над 650 хиляди души дневно и да заема над 50% дял в системата на столичния градски транспорт.

След Нова година пускат 4 станции в “Овча купел”

В началото на 2021 г. столичният район “Овча купел” ще се сдобие с метро. Тогава се очаква да бъдат пуснати четирите метростанции - “Овча купел”, “Мизия”, “Овча купел 2” и “Горна баня”, в които вече започнаха изпитания на трасето. Според прогнозите четирите нови станции на третата линия ще се ползват от 50 000 души на ден.

Сред тях ще бъдат и пътуващите по жп линията София - Перник. Те ще имат директна връзка с най-бързия и удобен обществен транспорт, след като на последната метростанция - при околовръстния път при “Горна баня”,

ще отвори малка

жп гара,

построена с изграждането на третата метролиния.

Освен това покрай новите станции в “Овча купел” се изграждат и 3 буферни паркинга, в които ще има общо 650-700 места.

А от края на август, когато заработиха първите 8 станции от третата линия, пътуването от “Красно село” до “Хаджи Димитър” отнема под 15 минути.

По зелената метролиния се движат 20 влака “Инспиро”, произведени от “Сименс”. Новите мотриси са с модерен дизайн, климатична инсталация и намалени нива на шум.

Новост по трасето са

обезопасителните

преградни стени

срещу инциденти. Новият участък има модерни системи за автоматика и управление, монтирани за първи път в България.

С новия участък метрото вече е общо 48 км, с 43 станции, 3 линии и 4 маршрута, а София има мрежа от метролинии, както е било запланувано още през далечната 1972 г. Очакват се 25% намаление на трафика в района на новите станции,  14 000 коли по-малко и с над 11 000 тона намаление на изхвърляните вредни газове годишно.

С пускането на станциите в “Овча купел” догодина софийското метро ще достигне 52 км и ще има 47 станции. Според далекоперспективната прогноза 12-те нови станции ще се ползват ежедневно от 110 000 души.

В момента влакчетата по третата линия се движат на 5 минути в час пик. След пускането на станциите в “Овча купел” ще се прецени дали интервалът да се намали още.