България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9026420 www.24chasa.bg
Конференцията се проведе в НДК при спазване на противоепидемичните мерки.

Рязко пада ангажираността за учене в 7-и клас

В 7-и клас се наблюдава спад на емоционалната, поведенческата и когнитивната ангажираност към учене. Ангажираността се мести от училище към формат в учене за изпит, което е тревожно. Това каза Асенка Христова от Института за изследване в образованието при представянето на изследване на нагласите на обучението в условия на пандемия.

Проучванено бе представено за първо път пред участниците в конференцията „Образование 4.0“, организирана от VIVACOM и „24 часа“. Нейната тема е поуките от онлайн образованието по време на извънредното положение в първата половина на 2020 г. и възможностите за по-нататъшна дигитализация на образованието. (Виж презентациите по-долу). 

Спадът на ангажираността на седмокласниците обаче не е свързан с онлайн обучението, а е по принцип, стана ясно от данните на Асенка Христова (Виж графики от проучването по-долу).

Гледайте пълен видеозапис на конференцията.

40% от децата заявяват ниска самооценка за способността си за учене. Сред децата роми процентът е още по-висок – 65%, съобщи тя.

Изследването на института е подкрепено от Министерството на образованието и науката. Включили са се 13 000 родители, учители, ученици и директори. Спорес Асенка Христова в момента всички образователни системи са изправени пред изключителното предизвикателство от една страна качеството да не пада, а от друга, да се справи с негативните ефекти от пандемията. Резултатите от националното външно оценяване у нас не е показало по-ниски резултати от други години, но и не включи материал, взет по време на дистанционното обучение през втория срок на миналата учебна година.

България спокойно влиза в топ 3 на държавите, които се справиха добре с образованието в условията на пандемия, категоричен бе основателят на платформата „Уча.се“ Дарин Маджаров.

„В продължение на 5-6 години ние приличахме на футболисти, които се готвят за мач, а той все не идва. Изведнъж мачът трябваше да се играе и ние показахме невероятни неща“, обясни той.

Маджаров разказа как след началото на пандемията му се обадил богат румънец да пита как България се справя. Оказало се, че в Румъния няма почти никакво дигитално съдържание, докато българската система е била подготвена веднага да мине в онлайн режим.

Той даде пример със своята образователна платформа. Само през март тя е имала 1,7 млн. потребители спрямо 400 хил. година по-рано. Броят на гледаните уроци е нараснал от 1,5 млн. на 6,3 млн. Учениците са отговорили на 33 млн. въпроса.

„Беше момент за гордост. Защото често се обвиняваме, но като разгледах какво се случва в Европа, България беше в топ 3 на страните с най-добра реакция в тази ситуация. Много хора в чужбина гледат какво правим ние и копираме. Неизбежно е да има и някой кофти пример. Но тези добри резултати сме си ги изработили и сме си ги заслужили, защото последните години работихме здраво“, заяви Маджаров.

Наистина успяхме за разлика от много страни в Европа, съгласи се и министърът на образованието Красимир Вълчев. Според него ключът към успеха е веднъж в започналата навреме подготовка за дигитализация, но и това че в България е било разрешена пълна децентрализация на ползваните за образованието платформи, което е направило максимален обхвата на онлайн училището.

„В българското образование все повече се случва една тиха промяна и тя е развитието на култура на иновациите сред преподавателите. Не развитие на отделни иновативни училища, а създаването на масова култура на иновации“, доволен е министърът на образованието. Бъдещето е на дигиталните създатели, на хората, които ще се учат цял живот, обясни Вълчев. И леко критикува родителите, които дават всичко децата им да влязат в престижно училище, а не отчитат как цялостно се развиват децата им. Той допълни, че че има ефект на заразата по отношение на иновациите. Все повече се разчита на иновативните учители и на насърчаването на взаимното учене между учителите.

Добрите резултати се дължат и на добрата работа на телекомите в страната, отчете пък главният технически директор на VIVACOM Радослав Златков. Страната ни е с най-много домове с оптична свързаност, а операторите ни осигуряват най-бързата връзка в Европа, заяви той.

Столична община започва нов проект за създаване на училищен облак, съобщи пък зам.-кметът на София Генчо Керезов. В проекта участват столичните 119-о, 125-о, 138-о, 15-о, 19-о, 44-о, 61-о, 8-о, 83-о, 88-о, 90-о, Втора английска гимназия и Националната финансово-стопанска гимназия. Според заместник-кметът учениците ще започнат сами да генерират съдържание, не само да приемат готовото. Така те щели да придобият умения за решаване на проблеми.

Все по-важна ще е множествената интелигентност, а учебните часове все повече ще започнат да приличат на клубове по интереси, каза пък образователният министър Красимир Вълчев. Според него задача на преподавателите е да се превърнат в ментори, които да насърчават децата да се превръщат в дигитални създатели, а не в дигитални потребители.

В началото на онлайн образованието обаче 75% от родителите са се оказали ангажирани с процеса, а реално онлайн часове е провеждал един учител. Това показва опитът на столичното 20-о основно училище, обяви Иван Давидов от обществения му съвет. Самият той родител на близнаци. Родителите в училището са организирали допитвания помежду си, а съветите са им били последвани от училището. В резултат още през април е имало виртуална класна стая, а качеството на образованието се е увеличило с 80%, разказа Давидов.

На конференцията бяха представени и нови платформи за дигитализация на образованието. Новата основа на образованието са програмите за администрация, които ще позволят едно дете да има портфолио от детската градина до 12-и клас, а не на всеки етап да е бял лист за новите учители, обясни Георги Златаров от „Училища.БГ“.

ПРЕЗЕНТАЦИИ:

Ангажираност и мотивация на учениците в България, Асенка Христова
Институт за изследвания в образованието

ДАРИН МАДЖАРОВ
ДАРИН МАДЖАРОВ

УЧА СЕ

Министърът на образованието Красимир Вълчев се съгласи, че България се е справила добре с онлайн образованието.
Министърът на образованието Красимир Вълчев се съгласи, че България се е справила добре с онлайн образованието.

Анкетно проучване на виртуалното образование
в 20 ОУ “Тодор Минков” в периода март април 2020

РАДОСЛАВ ЗЛАТКОВ
РАДОСЛАВ ЗЛАТКОВ

  УЧИЛИЩА.БГ 

Иван Давидов
Иван Давидов

Дигитален скок в българското образование, Център за творческо обучение

АСЕНКА ХРИСТОВА
АСЕНКА ХРИСТОВА

ГЕНЧО КЕРЕЗОВ
ГЕНЧО КЕРЕЗОВ

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)

България за пример в Европа с онлайн образованието (видео)