Ученик: В онлайн срока оценката по математика падна, по български расте. Директор: Виртуални класове за таланти от страната (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9028479 www.24chasa.bg
Директори, учители и ученици проследиха различни презентации за дистанционното обучение.

- С национална конференция стартира вторият етап на

инициативата на “24 часа” и VIVACOM “Образование 4.0”

- С онлайн образованието

България е за пример, други страни

копират, заяви основателят

на Уча.се Дарин Маджаров

- Столичната община започва

нов проект за училищен “облак”

България е в топ 3 на държавите, които се справиха добре с образованието в условията на пандемия. Много други страни гледат какво правим и копират. Това заяви основателят на платформата “Уча.се” Дарин Маджаров на национална конференция от втория етап на проекта на “24 часа” и VIVACOM “Образование 4.0”.

При спазване на противоепидемичните мерки вчера в НДК се събраха ръководители на образователната система, учители, родители и ученици. Дискусията бе за поуките от дистанционното обучение по време на извънредното положение през първата половина на 2020 г. и за възможностите за по-нататъшна дигитализация на образованието.

Наистина успяхме за разлика от много страни в Европа, каза министърът на образованието Красимир Вълчев. Според него ключът към успеха е веднъж в започналата навреме подготовка за дигитализация, но и това, че в България е била разрешена пълна децентрализация на ползваните платформи, което е направило максимален обхвата на онлайн училището. 

Дарин Маджаров обясни: “В продължение на 5-6 г. ние приличахме на футболисти, които се готвят за мач, а той все не идва. Изведнъж мачът трябваше да се играе и ние показахме невероятни неща”.

Маджаров разказа как след началото на пандемията му се обадил богат румънец да пита как се справя България. Оказало се, че в Румъния няма почти никакво дигитално съдържание, докато българската система е била подготвена веднага да мине в онлайн режим.

“Беше момент за гордост. Защото тези добри резултати сме си ги изработили и сме си ги заслужили, защото последните години работихме здраво”, заяви Маджаров.

Столичната

община

започва нов

проект за

създаване на

училищен облак, съобщи Генчо Керезов, зам.-кмет на София по дигитализация. В проекта участват столичните 119-о, 125-о, 138-о, 15-о, 19-о, 44-о, 61-о, 8-о, 83-о, 88-о, 90-о, Втора английска гимназия и Националната финансово-стопанска гимназия. Според Керезов учениците ще започнат сами да генерират съдържание, не само да приемат готовото. Така те ще придобият умения за решаване на проблеми.

Трябва да благодарим на учителите и на учениците и да ги поздравим за трансформацията, която извършиха заедно по време на извънредното положение, защото това, което направиха, е революция,

каквато не се е

случвала в

българското

образование от

създаването на

Априловската

гимназия,

каза издателят на “24 часа” Венелина Гочева.

9-класникът от 30-о училище в София Веселин Симеонов заинтригува всички с изказването си: По време на дистанционното обучение влоших успеха си по математика. Точните науки трябва да се учат “на живо”. Но по български и английски подобрих оценките си.

Асен Александров, директор на 51-о училище в София, отговори, че математиката всъщност може да постигне много добри резултати при онлайн обучението. Според него класът може да се раздели на 2-3 групи - напреднали и изоставащи, и да се работи индивидуално с тях.

Александров предложи у нас да се развие добрият пример на Израел, където от цялата страна

се излъчват

талантите по

математика

и те сформират виртуален клас.

В началото на онлайн образованието 75% от родителите са се оказали ангажирани с процеса, а реално онлайн часове е провеждал един учител. Това показва опитът на столичното 20-о основно училище, обяви Иван Давидов от обществения му съвет. Родителите в училището са организирали допитвания помежду си, а съветите са им били последвани от училището. В резултат още през април е имало виртуална класна стая, а качеството на образованието се е увеличило с 80%, разказа Давидов.

На конференцията бяха представени и нови платформи за дигитализация на образованието. Новата основа на образованието са програмите за администрация, които ще позволят едно дете да има портфолио от детската градина до 12-и клас, а не на всеки етап да е бял лист за новите учители, обясни Георги Златаров от “Училища.БГ”. (24часа)

ПРОУЧВАНЕ

Ангажираността за учене

рязко намалява в 7-и клас

Риск след пандемията:

7% повече може да са

функционално неграмотни

В 7-и клас се наблюдава спад на емоционалната, поведенческата и когнитивната ангажираност към учене. Ангажираността се мести от училище към формат в учене за изпит, което е тревожно. Това каза Асенка Христова от Института за изследване в образованието при представянето на изследване на нагласите на обучението в условия на пандемия.

Спадът на ангажираността на седмокласниците обаче не е свързан с онлайн обучението, а е по принцип, стана ясно от данните на Асенка Христова.

40% от децата заявяват

ниска самооценка за

способността си за учене

Сред децата роми процентът е още по-висок – 65%, съобщи тя.

В изследването са се включили 13 000 родители, учители, ученици и директори. Според Асенка Христова в момента всички образователни системи са изправени пред изключителното предизвикателство, от една страна, качеството да не пада, а от друга, да се справи с негативните ефекти от пандемията.

Христова очерта рисковете за образованието ни след пандемията - при липса на фокус върху проблема може да се стигне до резултати по четене по PISA с 8 точки по-ниски и увеличаване на дела на функционално неграмотните ученици със 7%. Тя цитира анализи на ОИСР и Световната банка, че в дългосрочен глобален план може да се стигне до около 3% по-ниски доходи за учениците 1-и - 12-и клас и средно 1,5% по-нисък ръст на БВП до края на века.

Радослав Златков, главен технически директор на VIVACOM:

Качествената мобилна услуга стана

изключително важна, осигуряваме я

За нас образованието е кауза. И то е кауза не от една година. Създадохме VIVACOM университет, който подпомага университетите с колеги, които четат лекции там, за да стане преходът между академичното образование и истинския бизнес по-лесен. Подпомогнахме цифровизацията на българското образование с инициатива “Образование 4.0” заедно с в. “24 часа”.

Г-н министър, благодаря ви, благодаря на министерството, благодаря на всички учители и директори, които са на първа линия. Благодаря на родителите, които вкъщи подпомогнаха своите деца. Благодаря на колегите от IT индустрията.

Ние като телеком индустрия минахме през невероятно предизвикателство. Българските телекоми са много качествени. Целият трафик се промени. По време на пандемията той се концентрира в нашите домове. Домовете се обърнаха на офиси, на класни стаи. На всеки му стана жизненоважно да ползва много качествена услуга.

Тук българските оператори за разлика от много други оператори във водещи европейски държави се справиха невероятно. България е една от държавите с най-дълбоко проникване и най-много домове с оптична свързаност. Българските мобилни оператори са много качествени. С гордост мога да кажа, че сме най-бързите в Европа. Това не е случайно. Направихме го всички заедно. Има още много дълъг път да извървим. Този процес е важен и необратим.

Министър Красимир Вълчев:

Идва десетилетие, в което технологиите

ще дават персонално обучение на всеки

Разраства се културата на иновации сред

българските училища

В ситуации на извънредност, както беше през март, се видя, че образователната система може да се справи за няколко десетки часа, че е реактивна и на нея може да се разчита. Може да се разчита на учителите най-вече.

Образованието е темата, в която в най-голяма степен може да водим смислен пълноценен разговор за нашето бъдеще.

Най-вероятно днешните деца ще живеят в ерата на ефективното взаимодействие между човек и алгоритми. Това и в момента се случва. Когато говорим за дигитални умения, всички ще могат да ползват телефони, но ползвателите няма да бъдат ценени. Ценени ще бъдат създателите. Затова трябва да развием уменията на XXI в. в много по-голяма степен. За да развием креативност, първо трябва да дадем базовите знания. За да има въображение едно дете, то трябва да развие абстрактна интелигентност, множествена интелигентност.

Асенка Христова
Асенка Христова

През последните няколко години

Ученик: В онлайн срока оценката по математика падна, по български расте. Директор: Виртуални класове за таланти от страната (Обзор)

се случва една

Ученик: В онлайн срока оценката по математика падна, по български расте. Директор: Виртуални класове за таланти от страната (Обзор)

тиха невидима

промяна

Това е разрастването на културата на иновации сред българските училища не толкова по линия на т.нар. иновативни училища, а като масова култура. Когато тази култура стане доминираща, когато префокусираме образователната система върху мотивацията за учене, върху когнитивната ангажираност, когато успеем да кажем на всички, че по-важното е децата им да бъдат знаещи и можещи хора, да развият учене от много източници, а не да имат оценки.

В извънредното положение се случиха няколко неща. Знаем, че онлайн обучението спаси учебната година. За повечето деца бе равностойна алтернатива. Знаем, че загубихме социализацията, че се увеличиха неравенствата заради липсата на ангажираност в една част от учениците и техните родители. Знаем, че се увеличиха иновативните методи на преподаване.

В коловоза на успеха в XXI в. са натрупаните знания и умения, а не толкова в какво училище си учил. Един човек, ако е когнитивно ангажиран, четящ, винаги ще бъде оценен.

Трябва да направим така, че децата да ползват устройства за образователни цели, да го съчетаем с дигитална медийна грамотност и да им помогнем да бъдат когнитивно ангажирани, а не ползватели на дигитално съдържание.

Трябва да инвестираме повече в материална база и в дигитализация. STEM центрове трябва да изградим във всички училища, защото показват много добри резултати като модел за учене.

Справихме се, защото променихме модела. Традиционната система на образование разчита на тясно инструктиращи правила, на йерархията и контрола.

Да, но тази

система

задушава Направихме няколко неща. Едното е децентрализираният избор на платформи. Смея да твърдя, че имаме ефекта на “заразата” по отношение на иновациите.

Не трябва родителите да заместваме ангажимента си да намерим ключа към когнитивната ангажираност с желанието си да пратим децата в най-доброто училище и да платим билета за това училище под формата на частни уроци. Имаме проблем с фиксацията върху изпитите след 7-и клас.

Поне 2 са големите ползи от ученето чрез информационни технологии - повишаване на мотивацията за учене, повишаване на когнитивната ангажираност и персонализацията на обучението. Всяко дете има различни потребности, различни пропуски, различен ключ за когнитивна ангажираност. Google и Microsoft ще имат елементи на изкуствен интелект, ще насочват уроци съгласно дефицитите. Ако си изпуснал запетаята, ще ти праща урок за запетаята. Това десетилетие може би ще бъде на прехода към персонализирано обучение.