Колите - нови и стари, почти не се купуват, но цените им шоково нагоре

https://www.24chasa.bg/avto/article/9036939 www.24chasa.bg

Парадокс по време на пандемията

l Вече няма нови автомобили под 20 000 лв., употребяваните струват с над 10-15% повече

l Близо 30% от автокъщите за коли втора употреба у нас са фалирали от началото на коронакризата

Пандемията от коронавирус доведе едновременно до рекордно свиване на пазара на нови и употребявани автомобили у нас, но и на шоково поскъпване на колите. При новите возила то се дължи най-вече на екологичните изисквания на Европейската комисия, които влизат в пълна сила от 1 януари, а при старите заради ограничения внос по време на пандемията и засиления интерес към колите, втора ръка, на хората от Западна Европа.

Колкото и дълго да ровите в интернет страниците на официалните вносители, няма да намерите нов автомобил дори и в най-базовото си оборудване за по-малко от 20 000 лева. Миналата година имаше поне десетина предложения за коли от най-малкия клас в ценовия диапазон под тази сума. Ако сравним цените на най-евтините возила преди 9 години и в началото на века, ще се види разликата. Например през 2010-а цената на дачия “Логан” тръгваше от 12 990 лв. с ДДС. Тази година масовият румънски модел

вече е

поскъпнал почти

двойно за

10 години

Факт е, че сега тази дачия е осъвременена и второ поколение, както и че в базовото ниво влизат и повече екстри.

Поскъпването на новите автомобили засяга всички сегменти и класове, а не само малките. То се усеща най-много при смяна на поколенията. Досегашният вариант на шкода “Октавия” започва от 32 980 лв. с ДДС, докато най-новото поколение е на минимална цена 37 960 лв., т.е. разликата е 5000 лева, или над 15% отгоре. При модерните кросоувъри сумата набъбва още повече паралелно с интереса към тях.

С над 10-15 процента са се повишили цените на употребяваните автомобили в България вследствие на свития пазар и затруднения внос заради пандемията. Един от най-големите доставчици на коли на старо - Италия, вече затегна контрола на возилата, които трябва да отидат за скрап, и по правило вместо към местните автоморги се запътваха полулегално към България.

Испанският и италианският автомобилен пазар отбелязват развитие в странна посока -

купуват се все

повече

автомобили,

навършили 20 г.

Това поведение се свързва с икономическите затруднения и несигурността, последвали карантинните мерки. Част от купувачите на тези коли на пределна възраст са всъщност хора, които досега са ползвали обществения транспорт, но вече го намират недостатъчно сигурен.

През юли и август продажбите на над 20-годишни автомобили в Испания са се увеличили с 31% в сравнение със същия период на миналата година.

Близо 30% от автокъщите за коли втора употреба у нас са фалирали от началото на пандемията. Заради кризата хората отлагат покупката на автомобили или са склонни да отделят по-малко пари.

Най-търсени продължават да са автомобилите

над 20-годишна

възраст и в

ценовия диапазон

до 5000 лева

Асоциацията на вносителите на автомобили в България прогнозира, че и цените, и процентът на фалиралите автокъщи ще се увеличат до края на годината.

Шоковото поскъпване на новите автомобили се дължи на пандемията, която срина продажбите, но най-вече на новите екологични норми, които автогигантите трябва да покрият, а всички те изпитват затруднения. Според регулациите, считано от 1 януари 2020 г., 95% от автомобилите, продавани на европейския пазар, ще трябва да произвеждат максимум по 95 грама въглероден диоксид на километър. А от 2021 г. това ограничение ще важи и за останалите 5%. За всеки автомобил в нарушение компаниите

трябва да плащат

по 95 евро за

всеки грам

над лимита

Това принуди производителите значително да ускорят електрификацията на моделната си гама. На практика всеки нов бензинов модел в Европа с мощност над 100-120 конски сили вече се предлага най-малкото като мек хибрид с помощен електрически стартер генератор и малка батерия, за да се намалят вредните емисии.

Глобите за тези, които не покрият екологичните стандарти, са огромни. Те могат да достигнат общо 32 млрд. евро, което превишава със 100% приходите, които компаниите ще реализират от продажба на нови автомобили през настоящата година. Затова и самите производители вдигат цените на продуктите си, които в крайна сметка рефлектират върху дилърите и крайния клиент.

Цените ще продължават да пълзят нагоре и заради задължителните системи за сигурност и екстри, с които се оборудват новите автомобили. ЕК вече обяви, че от 2021 г. стават задължителни 11 системи за сигурност и екстри при производството на нови коли и камиони. Така базовото оборудване, което се предлага в момента, ще остане в историята. Приемането на новите стандарти със сигурност ще доведе до още повишаване на цената на автомобилите.

Ако се запазят сегашните цени на асистиращите системи и екстрите, базовата цена на новите коли ще скочи с поне 3000 евро до края на следващата година, изчисляват експертите.

Според Брюксел въвеждането на тези екстри ще спаси 7300 живота и ще предотврати 38 900 сериозни наранявания между 2020 и 2030 г.

Сред задължителните асистенти при вграждане в новите автомобили през следващите 2 години са системата за автоматично спиране, камерата за заден ход (или парктроник), системата за разпознаване на умората у водача, подобрените предпазни колани и повишената защита при страничен удар.

Освен това в ЕК замислят в автомобилите да бъде вграден задължително алкохолен тестер, който ще проверява състоянието на шофьора и ако е пил, автоматично ще блокира двигателя.

Предвижда се задължителни да са и системата за защита на пешеходците и велосипедистите при удар, функцията за оставане в лентата на движение и предупреждение за превишение на скоростта, както и специални устройства за записване на данни за произшествия, като след всеки сблъсък ще се получава информация за това как е станал той, т.е. нещо като черна кутия като при самолетите.

Автономното аварийно спиране (AEB) също се очаква да стане задължително за новите коли.

Системата, която автоматично натиска спирачките на автомобила, ако водачът не успее да реагира, се смята, че намалява ударите с 38%. Камерите за задно виждане пък наскоро станаха задължителни за новите автомобили, продавани в Америка, и се очаква да спасят 95 живота годишно в САЩ.

Търсят се автомобили

до 5 г. за сметка на новите

Регистрираните

употребявани

коли са с

37 271 по-малко

37 271 по-малко употребявани коли са регистрирани от началото на годината спрямо първите 8 месеца на 2019-а, сочи статистиката на Пътната полиция.

Леките автомобили, нов внос, от категория М1 са 106 067, а лекотоварните и вановете 11 325 до 1 септември тази година, или общо 117 392. До края на август миналата година новорегистрираните леки возила са били 139 309, а лекотоварните 14 354, или общо 154 663. Ако вземем регистрациите само на леките коли, то намалението е с 33 242 возила, или 31,34 процента.

При лекотоварните автомобили тази година са регистрирани с 3029 бройки по-малко, или спадът е с 26,75 процента.

В дните на пандемия от коронавирус се наблюдава тенденция и на огромен спад на продажбите на нови автомобили за сметка на тези до 5 години. Явно голяма част от потенциалните купувачи на чисто нови возила са се ориентирали към такива с пробег, но все пак по-новички коли.

15 550 чисто нови леки автомобила в категория М1 са записани в КАТ за първите 8 месеца на годината, докато за същия период през миналата година те са били 25 081. Сгромолясването на пазара на новите леки коли е 38%.

В процентно съотношение понижението на продажбите е по-голямо при лекотоварните в категория N1 - 44,8 процента. През тази година са регистрирани 3444 вана, а до 1 септември миналата 6232. Общо през първите осем месеца на тази година новите леки и лекотоварни коли са 18 994, а през 2019-а са били 31 313, или има спад от 39,34 процента.

При “почти” новите леки автомобили до 5 години регистрациите през първите 8 месеца на тази година са 6703, докато през миналата са били 7690, т.е. само с 987 бройки по-малко. При лекотоварните автомобили в категория N1 спадът е още по-малък. Тази година са регистрирани 914 вана до 5-годишна възраст, докато до 1 септември миналата година са били 1086.

14 973 са леките автомобили до 10-годишна възраст през първите осем месеца на тази година, докато за същия период през миналата бройката е била 19 977. Това означава, че в тази категория продажбите са намелели с 5004. При лекотоварните коли намалението е много по-малко. До 1 септември сега са регистрирани 2111 вана, докато през 2019-а те са били 2661.

При най-масово купуваните возила на старо (над 10-годишна възраст) леките и лекотоварните новорегистрирани автомобили са общо 92 691 (в клас M1 - 84 391 и N1 - 8300) до 1 септември тази година.

За същия период през 2019-а са били новозаписани в КАТ общо 122 249 употребявани коли, произведени преди 2010 г. От тях леките автомобили са 111 642, а лекотоварните - 10 607. Така общо намалението при “трошките” досега за годината е с внушителните 29 558 бройки.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Отстранени по различни причини съдебни заседатели провалят дела и ги връщат в изходна позиция. Това от своя страна налага повтаряне на проведени вече процесуални действия - разпити на свидетели, приемане на експертизи и др. Резултатът е влачене с години на делата, а през изтеклото време вече далите обяснения пред магистратите често "забравят"

От присъда затвор доживот е на път да се измъкне доайенът сред наркотрафикантите Огнян Атанасов, който международните ченгета определят като Балканския или Петричкия Ескобар. Най-тежкото наказание е дадено от Апелативния съд в Солун на 57-годишния мафиот от село Тополница. Освен тази присъда Ескобара има още две за трафик на дрога

Тежка промоция за пловдивската си резиденция е обявил Цар Киро, показа проверка на "България Днес". Самозваният ромски монарх е извадил за продан притежаваната от него седеметажна сграда в центъра на града, става ясно от сайт за имоти. Обявената цена е 2 млн. лева. Макар и висока, сумата на практика е солидно намалена