
3,50 лв. на километър е най-високата цена, за да се возиш на такси в България, показа проверка на "24 часа". Според промените в закона за автомобилните превози до 26 май общините трябваше да определят таван на тарифите, който влиза в сила от утре.
На тавана от 3,50 са се спрели предимно курорти както по морето, така и планински. В градовете максималните цени са близо три пъти по-ниски.
В София например общинските съветници гласуваха таван от 1,30 лв. на километър дневна тарифа и 1,60 нощна. В момента фирмите возят на почти двойно по-ниски цени и според тях няма да има увеличение с новите правила.
В Пловдив цената е дори по-ниска - от 1 юни тя става максимум 1,10 лв. през деня и 1,30 лв. през нощта. Исканията на шофьорите бяха за 2 лева на километър.
Таксиметровите фирми във Варна денем ще возят за не повече от 1,50 лв. на километър, а нощем - до 2 лв. В момента средната цена е 44 и 89 ст. Обичайната първоначална такса е около 90 ст. Доскоро отделни таксита изненадваха клиентите, като им вземаха по 2 лв. на километър. Най-често те дебнеха пред спешните центрове на болниците, курортните комплекси, баровете.
1,10 лв. е таванът в Бургас, гласуван от общинския съвет. Едни от най-скъпите таксита ще са в Слънчев бряг. В най-големия ни черноморски курорт обаче таван все още не е въведен въпреки изискването на закона. Общинските съветници в Несебър ще се съберат едва на30 май, за да гласуват пределните цени. Предложението е за 3 лв. дневна и 3,50 нощна тарифа. Общинарите в града се разбрали с туроператорите да приемат сигнали от туристите, ако бъдат ужилени от алчни таксиджии.На доста по-ниски тарифи обаче ще возят в другия голям морски курорт - Златни пясъци. Там пределната цена е 1,50 лв. през деня и 2 лева през нощта.
Едни от най-високите тарифи ще са в Пампорово и Чепеларе. Утвърденият таван е 3 лв. на километър. Досега в Пампорово такситата возеха срещу 5 лв. на километър и 5 лева първоначална такса.
Проверката на "24 часа" показа, че повечето общини вече са определили таван. В Смолян е въведена максимална цена от 1 лв./км. за дневна тарифа и 1,10 лева за нощна.
Общинският съвет в Сливен гласува 1 лев за километър. Цените сега са 59 ст. дневна и 69 ст. нощна и нямало да се променят.
1,50 лв. дневна тарифа и 2 лв. нощна - около тези максимални цени са се обединили представители на таксиметровия бранш в Шумен на среща с общинската администрация. Затова кметът Красимир Костов внася предложение с тези тарифи пред общинския съвет, който трябва да ги гласува днес.
1,35 лева на километър е таванът в Хасково. В Плевен пък лимитът на цените е с 5 ст. по-нисък от хасковския. Предложенията на превозвачите били 1,30, 1,40 или 1,50 лева.
Максималната цена, утвърдена в Разград, е 1,20 лева през деня и 1,40 през нощта. Средната цена, на която возят в момента, е 0,80 лева. Таван от 1,10 лв. на км нощна тарифа и 90 ст. дневна са цените в Ловеч. Общинарите във Видинзаковаха тавана на тарифите на 1,30 лв.
В Перник е разрешено такситата да возят за не повече от левче през деня и 1,20 лв. нощна тарифа. Новите цени влизат в сила от 1 юни тази година. Фирмите бяха предложили 1,50 до 2 лв. на километър, общинската администрация искаше дневната тарифа за километър пробег да е до 1,90 лв.
Общинският съвет на Добрич гласува дневна 1,20 лева, а нощна - 1,30 лева.
В Пазарджик цената е с 10 ст. по-висока от тази за добричлии. Общинарите приеха тавана още преди месец. В момента местните таксита возят за 65-70 ст. дневна тарифа и 75-80 ст. - нощна.
Таванът на нощната тарифа за такситата в Монтана да бъде 1 лев, а за дневната - най-много 90 стотинки, решиха местните парламентаристи.
Най-евтините таксита пък се оказват във Враца и Кърджали. В първия град таванът е 70 ст. дневна и 90 ст. нощна тарифа.
В Кърджали цените са съответно 85 ст. и 1 лев. Новите тарифи са в сила още от 10 май, но нито една от големите таксиметрови фирми не вози на тях. В момента дневната тарифа е 0,50 лв. , а нощната - 0,60 лв. Масова практика на таксиджиите в Кърджали е да вземат твърда сума. Ако курсът е в централната част на града, цената е между 1,50 и 2 лева. 2,50-3 лева излиза от центъра до кварталите на града.
По закон обаче общинският съвет няма право да определя началната такса и времето за престой. Така пред таксиджиите се отваряли вратички да променят цените според извършената услуга, коментираха запознати.
Има 41 общини, които още не са взели решение за пределни цени на такситата. Сред тях са големи градове като Русе, Стара Загора, Велико Търново, Кюстендил, Шумен, Гоце Делчев.
Ако днес в тези градове някое такси вози за 10 лв. на километър, то ДАИ нищо не може да му направи. Повечето общини в София област също са пропуснали да се произнесат. Освен това решенията на общинските съвети могат да бъдат обжалвани в двуседмичен срок, което може да направи пределните тарифи незаконни.
От министерството на транспорта казаха, че по закон местната власт е имала три месеца, за да определи таван на такситата.
Не стана ясно кой може да наложи санкция на общинските съвети затова че са нарушили Закона за автомобилните превози. (24часа)
3000 лв. глоба и край на разрешителното
Идва краят на скъпите бакшиши, които вземат по 100 лева от летището до центъра на София. От днес такситата ще трябва да возят на цени, които не надминават пределните. Който наруши законовата разпоредба, го чака глоба от 3000 лв. Автомобилът пък се отписва от регистъра на общината и няма право да работи като такси.
Ако то обаче продължи да вози в същия град,, ще се третира като нелегално. А санкцията за нелегален превоз е спиране на автомобила от движение и изпращане на наказателен паркинг за 6 месеца. При повторно нарушение колата е на трупчета една година.
700 лв. е санкцията за таксиджия, ако го хванат, че не дава касов бон. При невключен, развален, разпломбиран таксиметров апарат или пък при липса на такъв глобата е 500 лв. При повторно нарушение наказанието е 2000 лв.
500 лева е санкцията за помпичка в колата. Ако нарушителят бъде хванат повторно, той вече дължи 3000 лв.
МАРИЯНА БОЙКОВА
“Слагат таван на цените, обаче да махнат фирмените стикери. Всички коли да имат само табелка "такси". Да видим дали ще ходят тогава при прехвалените големи фирми.” Така с искане за равеш шанс преглъщаха промяната вчера дружинка таксиджии, причакващи пациенти пред Военномедицинска академия в столицата.Там е едно от местата, където бакшиши съдират кожите на клиентите сив високи тарифи.
"Прилично е", коментира таванът от 1,30 лв. един от шофьорите. Знаците по колата му имитират една от големите таксиметрови компании, изписаната тарифа обаче бе 69 ст. Мъжът смята, че е необходимо да има таван на цените, защото бъкало от измамници. "Тука пред болницата се качват угрижени хора с проблеми и не гледат тарифите.
АЛЕКСАНДЪР ТОМОВ
Шофьори: Без стикери, щом като има таван
После, като слезе на гарата и трябва да плати 50 лв., направо инфаркт ще получи." Можело да има и скъпи таксита, но задължително да са обозначени като такива. "Щом плащаш луксозни цени, да се возиш в лукс", обобщава шофьор.
"Държавата да стои далече от бизнеса и да не се меси. А ако се меси, да се меси навсякъде", сърди се негов колега. Той иска и тавани за цените в хотелите и за заведенията. Сочи към входа на болницата и продължава: "Тука за един преглед дават по 50 лв. под масата, че и шише уиски, на нас ни се сърдят, ако вземем 20 лв."
Съгласява се обаче, че имало негови колеги, които прекалявали. Той самият вече е сложил стикер с тарифа 1,30 лв. на км, за да е законен.
Другите също обясняват, че няма да имат избор и ще возят на тази цена.
Малко по-нагоре се се събрали още коли - всякакви от по-скъпите. Общото между тях май е, че всички не харесват големите фирми. Двама от шофьорите разказват истории, които се носят из бранша. Според тях точно големите дърпали нарочно цените надолу, за да подбиват пазара. Следват и дежурните обвинения, че именно големите ползвали помпи.
Единият от таксиджиите ни предлага да направим експеримент - да се качим при някого от омразните му колеги и да заговорим на английски. Според него тогава апаратът щял да върти като вентилатор.
Друг бърза да разкаже, как големите фирми плащали на полицията да не ги закача, докато той самият лежал 5 месеца в затвора. Тъкмо да подхване историята си и се появиха клиенти, затова той прекъсва разговора и тръгва да си изкарва хляба. Тъкмо потегли идругите казаха, че той самия возел на 6 лв. на километър.
“Чуй,момче! По-скъпите таксита нямат "помпи", опитва се да ни убеди един от компанията. "Ако от големите фирми ти извъртят номер и те ударят в сметката, си искай бележка. После пиши жалби до фирмата и до ДАИ", съветва той. И песимистично допълва: "Само дето едва ли ще има смисъл. В тая държава всичко е скапано."