За хората в България и в цяла Европа онлайн разплащанията вече не са просто удобство, а необходимост. Пандемията от COVID-19 ускори прехода към дигиталния свят на търговията, след като потребителите започнаха да пазаруват повече онлайн. Въпреки че повечето български потребители знаеха за предимствата на онлайн пазаруването, 30% от притежателите на карти Visa в България направиха първата си онлайн покупка след разпространението на пандемията. По този начин те се запознаха с разнообразието от опции за пазаруване, които интернет предоставя – от електроника и дрехи до хранителни стоки.
Има много причини да пазарувате онлайн. Не само можете да си набавите това, от което се нуждаете, независимо къде се намирате, но също така имате възможност да сравнявате цените, да намирате изгодни отстъпки или да проверявате мненията на потребители за продукта. Освен това, всичко би могло да бъде доставено до прага на дома ви.
Когато пазарувате онлайн не е бива да се притеснявате за сигурността на своите разплащания. Всяка трансакция, извършена с карта Visa, е защитена от сложните системи за откриване на заплахи и злоупотреби на Visa, които използват най-новите технологии и изкуствен интелект, за да гарантират, че потребителите и компаниите могат да се разплащат си с увереност. Като използва инструмента за управление на риска Visa Advanced Authorization, Visa ежегодно предотвратява измами в размер на около 25 милиарда долара и по този начин прави глобалната екосистема за разплащания по-безопасна за търговците и потребителите.
В допълнение към изключително сигурната система за разплащания на Visa, купувачите ще са защитени и чрез т. нар. задълбочено установяване на идентичността на клиента (SCA), което ще влезе в сила в България на 31 декември 2020 г. като част от Директива на Европейския съюз за платежните услуги PSD2. Това означава, че банките ще искат от клиентите си повече информация, чрез която да ги идентифицират, когато пазаруват онлайн. По този начин банката може да бъде по-сигурна, че това е истинският картодържател, а не измамник.
Как тези нови правила ще се отразят на потребителите, които пазаруват онлайн? SCA изисква банките да използват не една, а две форми за идентификация, за да проверят кой осъществява покупката. Има няколко типа удостоверяване чрез факти, които са известни само на банката:
• регистрирания мобилен номер на клиента;
• доказателство, че притежателят разполага с информация известна само на него като парола или ПИН;
• биометрични данни за идентифициране на купувача като пръстов отпечатък.
Всяка банка ще реши коя комбинация ще използва, а някои вече са започнали тестове. Препоръката на Visa е банките да използват биометрични данни, като разпознаване на пръстови отпечатъци чрез банково приложение, за да идентифицират потребителите, тъй като те са уникални за всеки човек и няма опасност да бъдат забравени.
Друга възможност може да бъде еднократен, четирицифрен код, който банката изпраща на картодържателя. Известни като „еднократна парола“ или 3D парола, те също могат да бъдат лесни за използване и могат да бъдат изпратени на мобилен номер.
Visa работи с банките и търговците за изграждане на технологии и решения, които балансират целите на регламента с необходимостта разплащанията да бъдат бързи и лесни за осъществяване. В момента Visa помага на банките и търговците да разберат къде SCA е приложим и къде не като намалява броя на разплащанията, които изискват допълнителни стъпки, и минимизира прекъсванията.
Междувременно Visa и банките винаги работят усилено, за да запазят сигурността на онлайн разплащанията, като използват многослойна система за сигурност, за да предотвратят злоупотребите и да защитят личните данни на картодържателите и ще продължат да го правят.
Без значение каква форма за удостоверяване ще избере дадена банка, има и няколко неща, които клиентите могат да направят, за да бъдат в безопасност при онлайн пазаруване:
• Проверете дали магазинът е безопасен: Когато се разплащате онлайн, проверете URL адреса, за да сте сигурни, че започва с „https: //“. „S“ в края показва сигурна връзка. Освен това, обърнете внимание дали името на уеб страницата не съдържа правописни грешки или странни символи
• Бъдете информирани – включването на известия за всяка трансакция означава, че клиентът може да види кога сметката му е използвана за покупка и да алармира банката, ако забележи необичайни разплащания
• Запознайте се с условията за връщане на парите - също известени като „сторниране“ – начин, по който всяка банка може да възстанови средства от банката на търговеца, когато клиентът не получи стоките или услугите, за които е заплатил, със своите Visa дебитна или кредитна карта, включително ако търговецът вече не осъществява търговска дейност.
• Пазете се от фишинг измами - внимавайте за непоискани и подозрителни имейли или телефонни обаждания. Чрез тях могат да се опитат да откраднат лична информация като номера на вашия акаунт, потребителското име и парола. Ако имате съмнения в достоверността, не последвайте връзките и не изтегляйте файлове.
• Използвайте „токени“ и услуги с едно кликване, за да плащате лесно и безопасно – когато картодържателят въведе данните на картата си в телефона и в някои търговски приложения, данните на картата често се заменят с цифров „токен“ - което означава, че те не се съхраняват в реалния им вид, което ги прави още по-безопасни. При някои магазини клиентите могат да използват разплащания с едно кликване, което означава, че просто трябва да го настроят, да докажат, че са правилният картодържател и след това да могат лесно да пазаруват онлайн, без да е необходимо всеки път да въвеждат данните на картата.
• Актуализирайте софтуера на системата и приложенията - инсталирайте най-новия софтуер на своя компютър, таблет или телефон. Технологичните компании работят усилено, за да могат всички да са в безопасност - актуализирането на софтуера им помага да предпазват клиентите от злоупотреби.