Софтуерни роботи поемат ефективно работата на служителите

https://www.24chasa.bg/novini/article/9110074 www.24chasa.bg

Пощенска банка отново подкрепя иновативния бизнес с програмата за растеж Dare to Scale на Endeavor. В тазгодишното издание, поради големия интерес, селектираните компании са дванадесет. В програмата участват предприемачи и бизнеси, които вече са преминали ранната фаза на своето развитие и са в началото на разрастване на дейността си. Фокус в менторските срещи и дискусионни панели ще бъде изграждането на устойчив бизнес модел и идентифицирането на възможности за растеж в трудни пазарни условия. Програмата се реализира и с подкрепата на Софтуер Груп и ИАНМСП.

По-ефективното управление на процесите и тяхната автоматизация е конкурентна цел на всяка една съвременна компания, бореща се за надмощие в сферата си. Такова подобрение би могло да се внедри във всяка една сфера на почти всеки бизнес.

RPA Консултинг е първата българска фирма, специализирана в разработката на решения за оптимизация и роботизирана автоматизация на бизнес процеси (RPA), познати още като софтуерни роботи. Компанията е създадена преди 3 години, като нейн основател и управител е Красимир Кръстев.

"Разработваме софтуерни роботи, които чрез машинно учене и елементи на изкуствен интелект се научават да репликират човешка дейност", обяснява той. Техният продукт представлява софтуерен модул, който изпълнява компютърно базиран работен процес чрез взаимодействие с потребителския му интерфейс, по същия начин както го прави всеки служител, следователно извършвайки задачите, които би извършил той.

RPA Консултинг е базирана в София и има екип от 8 души на място, както и двама, работещи дистанционно от други градове за нуждите на клиенти в провинцията. "През последните 2 години реализираме ръст от над 100% на година, като имаме реализирани 80 проекта и около 30 активни клиенти", казва Кръстев.

Повечето от клиентите им са търговци и дистрибутори в бързооборотната сфера, но нараства и броят на такива в застрахователния, банковия и финансовия сектор, авиокомпании, търговски холдинги.

Приемствеността на RPA решенията в застрахователните и финансовите институции е 47%, сочат данни от тази година. В професионалните и IT услуги процентътт е 43, а в обслужването на клиенти - 41. Във всеки един сектор има ръст от около 4% на година.

Затова една от целите, които компанията си поставя за следващите години, е да разработи прости автоматизации, които могат да бъдат предоставени като облачно-базирана услуга, така че да са достъпни за повече малки клиенти. "Искаме голяма част от услугите, които са масово повтаряеми и използваеми от бизнеса, да са достъпни за всички. Това са части от оперативно счетоводство, логистика, планиране, ТРЗ, данъчно управление, транспорт и производство - без значение каква е платформата, използваният софтуер или бизнесът, тези процеси се повтарят в голямата си част, смята Красимир Кръстев. Чрез този продукт екипът му иска да покаже на малкия бизнес в България, че автоматизацията на процеси е достъпна, а технологията е достигнала до нивото, на което може да носи полза на всички.

В момента по-голямата част от клиентите му са големи компании. Един от проектите, с които фирмата най-много се гордее, е планиране на поръчки на голяма авиолиния на международно ниво. "Това отнемаше на почти 10 души цялото им време, а автоматизацията успя да го сведе до 2 робота, които го свършиха за 8 пъти по-малко време", разказва Кръстев.

В продължение на две години екипът му успява да създаде и революция в работните графици на служителите. Този продукт е приложим изключително широко, тъй като решава целият проблем на пазара - не само нормативно, а и индивидуално планиране, докато всички конкуренти в момента се справят едва с около 50%. Точно заради използването на машинно учене и самоусъвършенстващ се алгоритъм RPA Консултинг успява да направи завършен продукт, който да може да се съобразява с неопределен брой спецификации от клиентска страна.

През миналата година компанията печели стратегическо партньорство с най-големия производител на модули за софтуерни роботи в света, което им позволява да са екслузивни на пазара в Източна Европа.

Кръстев признава обаче, че им липсва опит в международния пазар, което е и една от причините да се включат в програмата Dare to Scale на Endeavor, с основен партньор Пощенска банка и подкрепата на Софтуер Груп и ИАНСМП. Освен това вярва, че ако споделят опит с хора, които също развиват нови технологии в България, ще се преодолее незнанието и предпазливостта на повечето хора към този нов сегмент.