Българска чатбот платформа се е устремила към световните пазари

https://www.24chasa.bg/novini/article/9110165 www.24chasa.bg

Пощенска банка отново подкрепя иновативния бизнес с програмата за растеж Dare to Scale на Endeavor. В тазгодишното издание, поради големия интерес, селектираните компании са дванадесет. В програмата участват предприемачи и бизнеси, които вече са преминали ранната фаза на своето развитие и са в началото на разрастване на дейността си. Фокус в менторските срещи и дискусионни панели ще бъде изграждането на устойчив бизнес модел и идентифицирането на възможности за растеж в трудни пазарни условия. Програмата се реализира и с подкрепата на Софтуер Груп и ИАНМСП.

Чатботът е компютърна програма, която отговаря автоматично на запитвания на клиентите, създавайки им усещането за разговор с истински човек. Този диалог може да е чрез текст, аудио или други визуални елементи, например изображения и емотикони. По този начин няма нужда да се ангажира служител, който да отговаря на всички запитвания на клиентите или да пренасочва техните заявки.

Терминът първоначално е създаден от Майкъл Маулин през 1994 г., за да опише тези разговорни програми. Днес чатботовете са почти навсякъде из виртуалното пространство и спестяват значителни разходи на компании от все повече на брой сектори – туризъм, образование, здравеопазване, мобилни оператори и т.н.

Едно скорошно изследване показа, че около 35% от запитванията си онлайн към фирмите клиентите отправят между 19 часа и 8 часа сутринта на другия ден, когато за никоя фирма не е рентабилно да държи персонал.

В края на март 2020 г., когато у нас имаше извънредно положение и масовата публика все още не знаеше много за коронавируса, медиите съобщиха за българския чатбот Скили, който използва информация и данни от Министерството на здравеопазването и Световната здравна организация, за да отговаря на български на най-важните въпроси, от които хората се интересуваха.

Той бе създаден от българската фирма „Абилитикс“, чийто управител Росен Живков каза, че макар да е изкуствен интелект, Скили е също така и жива, динамична среда, която се променя непрекъснато според търсенията на потребителите.

Скили е всъщност името на цяла платформа за създаване на чатботове и „Абилитикс“, която съществува вече от 12 години на пазара, непрекъснато я усъвършенства, създавайки чатботове за редица фирми. Сред клиентите им са световноизвестни компании и институции, както и редица общини.

„Един чатбот може не просто да отговаря на нечии въпроси с вградени предварително в него алгоритми, но и да организира и проведе успешно онлайн цяла маркетингова или HR кампания. Голяма част от успеха на един чатбот идва и от възможността му да се самообучава“, обясни Росен Живков.

„Надяваме се участието в програмата Dare to Scale на Endeavor, с основен партньор Пощенска банка, да ни помогне да стигнем до глобални пазари“, казва Росен Живков. Засега „Абилитикс“ е малка компания по смисъла на закона – има 25 души персонал, от които 8 човека се занимават целенасочено със Скили.