Курсовете за шофьори учат само на паркиране и градско каране (дебат)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9136530 www.24chasa.bg
Малина Крумова разговаря със зам.-министър Ангел Попов преди дискусията с автошколите СНИМКА: Румяна Тонeва

Единствените умения, които реално в момента се преподават на шофьорските курсове са градско каране, като не е задължително да е в интензивно движение и самостоятелно паркиране.

Това заяви шефката на агенция „Безопасност на движението по пътищата“ на дебата „Карай умно, стигни жив“, посветена на новите правила за автоинструкторите, които предлага транспортното министерство. Дискусията е организирана от „24 часа“.

Заключенията на Крумова се основават на проучване, направено сред 2600 шофьори с по-малко от 5 години от вземането на книжка. 60% признават, че не са управлявали с висока скорост и на магистрала, 55% не са шофирали с намалена видимост по време на курса, обясни Крумова. Само 33% твърдят, че са придобили умението да шофират по време на курса, а половината след него сами, добави тя.

Това, което става по пътищата с младите водачи, просто вече не може да продължава, категоричен бе и зам.-министърът на транспорта Ангел Попов. Проверки на обученията, проведени в последните 3 седмици показва, че грешки има по цялата система, добави той.

Видяхме изпит за категория "А" с четирима курсисти, на който двама дори не бяха стъпвали на площадката за обучение и я учеха по време на изпита. Видяхме и трудови договори за по 120 лв., изброи Попов.

В момента има 5284 вписани учебни автомобила, а само 1562 от тях са собственост на учебните центрове, добави зам.-министърът. Колите да са собственост на учебния център, а преподавателите да са на трудов договор са една от най-проблемните теми в предложенията на министерството.

„В продължение на повече от 2 години се водят дискусии за обучението на кандидатите за шофьори. И не се стигна до единно мнение и конкретни текстове. Заради това агенцията обобщи всички предложения в проект. За да се подобри качеството на обучението. Никакви други мотиви и виждания не сме имали. Искаме да намалим административната тежест. Електронна документация за разрешенията и промяната им, няма да се носят купища документи. В момента се прави оглед на автомобилите, издават се удостоверения за него и преподавателите. Това вече го няма – веднъж се вписва преподавател в регистъра и оттам нататък няма нужда от повече документи. Същото е и за автомобилите“, описа предложенията за нови правила към автошколите Бойко Рановски, шеф на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

Не може учебният център да е на шестия етаж в жилищен блок, заради това предлагаме да са търговски обекти, добави той.

Курсовете и школите са мястото, където се взема основата, обучението продължава постоянно, посочи началникът на Пътна полиция комисар Звезделин Колев. "За първите 9 месеца на годината 20 947 ПТП-та, 4365 са с ранени, 337 загинали, ранените са 5446", каза той.

402 са с водачи със стаж до 1 година. Тези с 12 месеца опит имат 2263 инцидента, а шофьорите със стаж от 2 години са участвали в 1515 произшествия. 862 са катастрофите със шофьори с опит от 3 г., 605 са тези с водачи с година повече стаж зад волана. Най-много са инцидентите с шофьори с 5-годишен опит - 2159 .

"Чувайки тези цифри ни става ясно, че младите водачи нямат опита, нямат рутината. Важно е всички ние, които имаме грижа за пътната безопасност, да вземем мерки", поясни статистиката Колев.

Натъкнахме се на много хора, които работят на граждански договор, вместо на трудов, обясни Раймонда Овчарова, началник на отдел "Контрол" в НАП.

"Ако си мислите, че това което правите с намаляване на цените, не води до порочни практики, аз мисля, че има връзка", поясни тя.

Промените в наредбата са обсъждани с 3% от бранша, каза Стефан Малковски, председател на Националния авто-инструктурски съюз и напусна дискусията. Последва го Йонко Иванов, шеф на Съюза на центровете по авто-мото подготовка. И двамата отказаха да участват по същество в дебата.

Малковски заяви, че  говори от името на 1300 преподаватели. Според него промените са обсъдени с не повече от 3% от бранша. Съобщи че скоро е имало протест на автоинструкторите, след дни учебните автомобили ще излязат отново. Няма да се откажем докато тази наредба не се обсъди в бранша. Явно не гледаме в правилната посока, а накриво. Какво значение имат автомобилите, сградите, техническите сътрудници за качеството на обучението. Кого лъжем. Ако ваш близък отива да кара курс, какво питате, г-н Рановски? Дали е 2,50 м кабинетът, дали автомобилът е собственост на фирмата, дали е търговски обект. Не, питате дали има някой свестен, който да учи дъщеря ви, заяви Малковски.

Той постави и проблемът с обучението на автоиструкторите. "В крайна сметка той е който обучава и осигурява качеството. Вдигаме административната брадва и смятаме, че решаваме проблема. Докато не обърне вниманието на Драган, Петкан да се обучава.  Навремето имаше специалност преподавател-инструктор в университетите. Сега има експлоатация и ремонт на селскостопанска техника и между другото им дават преподавателска правоспособност.
Ние сме поставили нашите условия и тук не може да бъде решен проблема, трябва да напусна, заяви той.

Йонко Иванов председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка припомни, че Министерският съвет е приел стратегия за пътна безопасност. Основно е концепцията за обучение на водачи. Той нарече проекта за наредба лобистки, създаден на тъмно, и не отговарял на стратегията. Според Иванов в него има противоконституционни, лобистки текстове, има повторени в сегашната.  Нарече още дебата популистичен. "Три пъти сме пускали писма до премиера, министъра на транспорта, чакаме сваляне на наредбата, обсъждане в контекста на концепцията с бранша, а не с хора, които сноват по етажите на автомобилна администрация и на министерството", заяви той, преди да напусне. 

"Не може обществото да се съобразява с интереса на Иванчо, Ганчо и Панчо. Ще плашат с протести. Ами аз предлагам на следващия протест да си държат в едната ръка данъчната декларация. Кои са тези хора, които протестират на фона на толкова убити на пътя деца и зачернени семейства? Същият господин Иванов непрекъснато повтаряше, че няма контрол. Чест прави, че сега решиха да започнат болезнена реформа. Но сами сте си виновни, защото години създавахте тези паразитни структури. Продължавайте да ги галите по главицата, а ние ще продългаваме да плащаме данъци.


Недоволство от качеството на курсовете изказа и Димитър Рашков от международния съюз на българските превозвачи.

РУМЕН ДУНЕВ
РУМЕН ДУНЕВ

"Нямате представа какво представлява млад водач с 40 тона зад гърба си. На обученията курсистите управляват габарит, но не могат да разберат както е да караш товар. И ние трябва тепърва да ги обучаваме. Трябват ни подготвени хора. Тези млади шофьори, които идват от курсовете не са умишлени убийци, но се превръщат в такива на пътя, защото нямат подготовка", добави Рашков.

Курсовете за шофьори учат само на паркиране и градско каране (дебат)

"Чух данни от Пътна полиция, че имаме до момента 4365 произшествия с ранени. Около 2,2% от тежките пътни произшествия са от водачите с до 2 г. стаж. Ние нямаме проблем с новите водачи, това е в рамките на нормалното", посочи Христо Радков, председател на  Българска асоциация на шофьорите. "Водачите между 38 и 42 години колко инцидента са причинили?", запита той.

ВЛАДИМИР ТОДОРОВ
ВЛАДИМИР ТОДОРОВ

"Г-н Рашков, защото са толкова лошо обучени водачите ли г-н Макрон ли иска да вземе 120 000 бъклгарски шофьори", продължи Радков с въпросите.

Курсовете за шофьори учат само на паркиране и градско каране (дебат)

На кого е собственост автомобила не променя по никакъв начин изпита, категоричен бе той.

На заден план останаха положителните неща в наредбата, включи се Румен Дунев, шеф на Сдружението на автоекспертите по пътна безопасност. И обясни, че положително е приложението, което гарантира, че курсантът кара всичките си часове, а не ги взема фиктивно. "След приключване на обучението, ако курсистът няма километрите, той просто не може да бъде допуснат. При това положение някой трябва да плати допълнителните километри. Това е опит, който е в полза на всички нас", категоричен бе той.

България губи 2 млрд. лева годишно от катастрофи. "Ние се фокусираме върху тежките произшествия, но ако мерцедес счупи фар, той струва 5-10 хил. лв. България не е производител и тези пари отиват в чужда икономика", даде пример Дунев как се губят парите.

"Автомобилна администрация да изпитва и на нощно каране и магистрала. Това обаче натоварва бюджета и курсиста. Затова нека има приложение, което гарантира, че кандидат-водачът е шофирал и там", завърши Дунев.

"Погледнете само как стоят в колите шофьорите. Те не са научени дори на правилната стойка, за да можеш да управляваш адекватно", подкрепи го бившият автомобилен състезател и инструктор Андрей Андреев.

"Избиват ни като мухи по пътищата некомпетентни шофьори. Във Враца продават книжки, момиче с 1000 км зад гърба си и 2 месеца стаж е инструктор.Трябват строги правила", каза Даниел Капсъзов от федерацията на мотоциклетистите.

"Тези, които напуснаха казаха, че няма значение какъв е автомобила и при какви условия. Някой ще си пусне ли детето да го оперират в палатка? Всеки иска детето му да бъде обучено от добър инструктор в добри условия. Разбирам, че има инструктори, които вечер е нощен пазач или дисководещ, а сутринта отива да преподава. Включително полицаи в свободните си дни отиват и дават часове", включи се в дискусията и Владимир Тодоров от асоциацията на пострадалите при катастрофи.

"Г-жа Крумова посочи, че има 34% млади водачи, които смятат, че са се научили да карат, преди да са се явили на курсовете. Те търсят начини да платят по-малко и да се явят направо на изпит", обясни Дамян Войновски, зам. шеф на ДАИ. "Тези, които плащат данъци, не могат да си позволят да направят курс за 350 лв. Затова такива курсисти отиват в други школи", посочи Войновски.

"Трябва да има промяна, много е важен дебатът. Системата, която сме подготвили, е абсолютно безплатна за школите", завърши Ангел Попов, зам. министър на транспорта.